fbpx

Neljä tapaa hyödyntää avainsanatutkimusta sisällöntuotannossa

Avainsanatutkimus on sisällöntuotannon kannalta monella tapaa tärkeä työkalu. Se kertoo mistä aiheesta pitäisi kirjoittaa, sekä miten aiheesta pitäisi kirjoittaa.

Jos et vielä tiedä, mikä avainsanatutkimus on, voit tutustua siihen täällä. Mikä avainsanatutkimus on ja mihin sitä käytetään.

Sisällöntuotannon tavoitteet

Sisällöntuotannolle on useita tarkoituksia. Sen tarkoitus on vaikuttaa lukijaansa jollain tavoin. Yritysten tavoitteena voi olla tarjota tietoa tuotteista tai palveluista, joilla pyritään vaikuttamaan potentiaalisiin asiakkaisiin ja edistämään myyntiä.

Sillä voidaan pyrkiä luomaan yrityksestä tietynlaista mielikuvaa, herättää mielenkiintoa, kohahduttaa jne.

Muiden tavoitteiden ohella sisällöntuotannolla voidaan tehdä myös hakukoneoptimointia, jolla pyritään parantamaan sivuston hakukonelöydettävyyttä tietyillä hakutermeillä. Löydettävyyden kautta yritetään hankkia potentiaalisia asiakkaita sivustolle ja tätä kautta edistää myyntiä.

Miten avainsanatutkimus auttaa sisällöntuotannon tavoitteiden saavuttamisessa

1. Löydät kohderyhmiä kiinnostavia aiheita

Hyvin tehdyssä avainsanatutkimuksessa selvitetään tietystä aihepiiristä tehtyjä hakuja. Tällöin voi selvitä aiheeseen liittyviä kysymyksiä, ongelmia tai mielenkiinnon kohteita, jotka ilmenevät ihmisten hakukonekäyttäytymisessä. 

Kun tällaisia termejä löydetään, voidaan sisällöillä vastata suoraan tavoittelemasi kohderyhmän tiedontarpeeseen ja sisältö koetaan mielenkiintoiseksi. Esim. tuholaistorjujan mielestä kaikki heidän tekemänsä työ on tuholaistorjuntaa, mutta yhdelle asiakkaille se voi olla hiirien torjuntaa, muurahaisten hävitystä tai oravan poistamista kattorakenteista.

2. Luot ymmärrettävää tekstiä kohderyhmällesi

Vanha sisällöntuotannon oppi sanoo, että kohderyhmille pitää puhua heidän käyttämäänsä kieltä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asioista puhutaan kohderyhmän käyttämillä termeillä. Kukaan ei ymmärrä, mitä tarkoittaa ”metallirakenteiset sadevedenohjauskomponentit”, mutta kaikki tietävät, mikä ränni tai vesikouru on.

Avainsanatutkimuksella voidaan selvittää, mitä termistöä ns. suuri yleisö asioista käyttää ja miten he nimeävät sisällössä käsiteltävää aihetta. Kun termi on tuttu, sisältö on ymmärrettävää ja lukijalle helpompi omaksua. Potentiaalinen asiakas ei välttämättä ymmärrä toimialan virallista termistöä.

3. Hakukonelöydettävyyden mielenkiintoisimmat kehityskohteet

Kun avainsanatutkimuksesta on poimittu mielenkiintoisimmat ja tärkeimmät hakutermit, voidaan selvittää sivuston nykyinen löydettävyys niillä. Näin voidaan löytää nopeitakin tuloksia. Esim. avainsanat, joilla sijoitutaan jo melko hyvin, mutta ei vielä ihan riittävän hyvin, saattavat pienellä ”tuuppauksella” nousta kävijöitä tuovien termien joukkoon.

Tarkat, monen sanan muodostamat hakulauseet taas saattavat olla sellaisia, että niillä saatetaan osua hyvinkin laadukkaisiin hakijoihin. Hakumäärät voivat olla pieniä, mutta toisaalta kilpailu voi olla hyvin maltillista, tai lähes olematonta, jolloin uusilla sisällöillä voidaan saavuttaa hyviä tuloksia.

Lisäksi potentiaaliset asiakkaat luottavat todennäköisemmin yrityksiin, jotka löytyvät korkeammilta sijoituksilta hakukoneista. Hyvä löydettävyys vaikuttaa positiivisesti myös yrityksen brändiin.

4. Luot kävijämääriin vaikuttavaa sisältöä

Hakukonelöydettävyyteen vaikuttaa edelleenkin hyvin voimakkaasti se, mitä termejä sisällöissä on käytetty. Jos kodinkoneliikkeen tuote on nimetty ”säiliöpakastin”, se todennäköisesti löytyy hakutuloksista termillä ”arkkupakastin”, mutta heikommin kuin ne, joiden tuotteet on nimetty arkkupakastimiksi. Hakukoneet ymmärtävät entistä paremmin synonyymejä, mutta siitä huolimatta sivusto tulee todennäköisesti löytymään sillä termillä paremmin, jota sisällössä on käytetty.

Jos myisit arkkupakastimia, millä termillä sinä haluaisit löytyä? (Lähde: Google Ads avainsanojen suunnittelija 5.9.2024)

Muutamia huomioita hakukoneoptimoinnin sisällöistä

Sisällöt ovat hakukonelöydettävyyden perusta. On silti hyvä muistaa, että hakukoneoptimoinnin tuloksiin vaikuttavat sadat muut tekijät, joilla tietyn tyyppistä hakukonelöydettävyyttä voi parantaa tai heikentää. Julkaisemalla artikkelin tai pari, voit hyvällä tuurilla saavuttaa näkyviä tuloksia nopeastikin.

Realistisempaa on kuitenkin puhua pitkän ajan vaikutuksesta ja vaikuttamisesta. Selvitä hakukonelöydettävyyden kokonaistilanne, jotta lähdet projektissa oikealla tavalla liikkeelle ja jotta sisällöntuotanto ja avainsanatutkimus eivät mene hukkaan.

Kirjoita ihmiselle, älä hakukoneelle. Termistön spämmäys tekee tekstistä ikävää luettavaa, eikä paranna löydettävyyttä. Muista, että tekstin pitää olla lukijalleen mielekästä. Vältä tuomasta tärkeää kohderyhmääsi huonosti tuotetun sisällön ääreen.

Tarvitsetko apua?

Digiteamiltä löydät apua digimarkkinointisi johtamiseen ja toteuttamiseen. Raudanlujat ammattilaisemme ovat valmiina auttamaan avainsanatutkimuksen, sisällöntuotannon tai hakukoneoptimoinnin kanssa. Ota rohkeasti yhteyttä.

Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.