fbpx

Google-mainonta, back to the basics -reminder

On aika palata perusasioiden ääreen. Miksi? Siksi että suurin osa mainostajista ja mainonnan tekijöistä perusasiat jäävät tekemättä riittävän hyvin. Toisin sanoen, suurin osa Google-mainonnan potentiaalista jää hyödyntämättä. Aika usein, ne tärkeimmät asiat unohtuvat. Google-mainonnan ydin voidaan tiivistää kahden kohdan sääntöön.

1. Ole näkyvillä oikeissa hauissa
2. Tuo kävijä sivustolle

Ja nyt jo näen, miten joku innostuu, että pitää sen sivustonkin olla kunnossa ja entäpä analytiikka jne. Joo, joo! Sitä aihetta ei tässä nyt olla käsittelemässä, vaan tuota perusydintä. Keskitytään siinäkin nyt vain tuohon oikeissa hauissa löytymiseen, niin artikkelista ei tule liian pitkä.

 

Google-mainonnan kohdentaminen

Yleisin syy ostaa hakusanamainontaa on se, että halutaan vastata olemassa olevaan kysyntään ja saada ostovalmiit asiakkaat sivustolle. Nyt ei siis puhuta brändinäkyvyydestä tai yleisestä esilläolosta. Nyt puhutaan siitä yrittäjän märästä unesta ja hard-core konvertoivasta mainonnasta. Tämä on hakusanamainonnan keskeisintä tekemistä. Kyllllllä, voidaan sillä muutakin tehdä, mutta jos tämän unohdat, niin jotain olennaista menee ohi ja merkittävä osa mainonnan todellisista hyödyistä jää saavuttamatta.

Kuinka hakusanamainonta kohdennetaan oikein?

Yksinkertaistetaan taas vähän ja luodaan kolmen kohdan sääntö:

1. Löydy vain/aina oikeilla/tärkeillä hakutermeillä/hakulauseilla
2. Löydy kaikilla oikeilla/tärkeillä hakusanoilla
3. Estä löytyminen väärillä hakusanoilla

Löytyminen oikeilla hakusanoilla – hyödyt

  • Mainoksesi klikkaajat ovat potentiaalisia asiakkaita
  • Et maksa turhista klikeistä
  • Saavutat todellisesta potentiaalista kaikki hakijat pienemmällä budjetilla, eli olet näkyvissä lähes aina, etkä menetä näyttöjä
  • Mainontasi haut on kohdennettu tarkkaan, joten pystyt mainosteksteillä vastaamaan hakijan tarpeeseen tarkemmin, laatu on todennäköisesti hyvä ja sen hyöty kertautuu monissa löytymiseen ja klikkihintoihin liittyvissä asioissa
  • Koska mainostekstit vastaavat hakijan tarpeeseen normaalia paremmin, mainosta klikataan todennäköisemmin, joten saat suuremman osan potentiaalisista asiakkaista sivustollesi korkeamman klikkiprosentin ansiosta
  • Hyvän, selkeän rakenteen ansiosta mainonnan tuloksia on helpompi mitata, arvioida ja optimoida

Löytyminen kaikilla oikeilla hakusanoilla – hyödyt

  • Mainontasi on kattavaa, jolloin tavoitat kaikki potentiaalisimmat asiakkaat, etkä vain kapeaa segmenttiä
  • Saat paljon enemmän kauppaa

Älä löydy väärillä hakusanoilla

  • Aina tuotteista ja palveluista ei löydy yksiselitteistä termiä, jolla ei olisi myös muita merkityksiä, tai hakusanaa voidaan käyttää jossain muussa yhteydessä. Silloin näkyvyys väärissä yhteyksissä pitää estää oikeanlaisilla rajauksilla.

 

Mutta kun ei alussa voi tietää, mitkä sanat ovat hyviä…?

Voi tietää. Sitä kutsutaan hakukonekäyttäytymisen ymmärtämiseksi, eli osaamiseksi. Mainonnan tekijän pitää pystyä arvioimaan hakusanan tai hakulauseen kirjoittajan motiiveja, jotka saavat tämän kirjoittamaan hakusanan Googleen. Tiedon haun tapa kertoo paljon siitä, missä vaiheessa ostopäätöstä hakija on.

Kun osaa, sekä viitsii tehdä perusteellisen avainsanatutkimuksen, voi löytää paljon tärkeitä ja tarkkoja hakusanoja, joilla kannattaa mainostaa. Samalla löytyy myös tavat, joilla löytyminen pitää estään. Tällä tavoin mainontaan saadaan kaikki oikeat ja tärkeät hakusanat. Kohdennus on heti alusta lähtien hyvällä mallilla.

Huonosti suunniteltu mainonta on turhaa puuhastelua ja kannattamatonta mainostajalle. Ja jos kevyesti tehty toteutus tuokin tuloksia, mietipä, mitä tulokset voisivat olla silloin, kun mainonta tehdään oikeasti hyvin.

Minkälaista toimijaa pitää välttää

  1. Alhainen aloitusmaksu, esim. 0-200 €. Kukaan tuskin tekee laadukasta avainsanatutkimusta tai kampanjasuunnittelua, sekä toteutusta ilmaiseksi. Voit siis olla varma, että rahasi ovat menossa hukkaan. Vai onko 200 € mielestäsi uskottava korvaus puolen päivän tai kahden päivän asiantuntijatyöstä?
  2. Ei analytiikkaa. Jos mainonnan tekijä ei ole valmis laittamaan sivustoanalytiikkaasi kuntoon (jos se ei sitä jo ole), liittämään mainontaasi analytiikkaan, sekä raportoi tavoitetapahtumia sivuston kautta, ei mainostajaa käytännössä kiinnosta, mitä mainonta sinulle tuottaa, tai miten he voisivat sen tehdä paremmin. Ei jatkoon – ja niin, näiden asioiden pitäisi tapahtua pyytämättä.
  3. Puhelinmyynti – puhelinmyyjä on yleensä tosiaan vain myyjä, eikä oikeasti osaa tai ymmärrä asiasta muuta kuin myyntijohdon kouluttaman jargonin. Tekijä on joku aivan muu, joten myyjän puheet voit jättää omaan arvoonsa. Jos myy jotain, mitä ei itse ymmärrä, on jälki yleensä sen mukaista.
  4. Kiinteä 12 kk sopimuksen myyjää. Näitä sopimuksia tehdään siksi, että asiakkuuden oikeaan hoitoon ja mainonnan optimointiin ei oikeasti tarvitse panostaa, mutta voidaan varmistaa se, että rahaa tulee kuitenkin ainakin vuoden verran sisään. Jos asiakas on tyytymätön tuloksiin tai osaava taho pääsee tarkastelemaan mainontaa ja toteaa sen kelvottomaksi, ei sopimuksesta siltikään pääse eroon. Nalkissa olet sopimuksen loppuun.
  5. Ylläpidon kustannus on kymmeniä euroja kuukaudessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mainontaa ei oikeasti optimoida. Enkä puhu tässä kuukausiveloituksesta, joka sisältää median. Jos työn osuus on kymmeniä euroja, ei mainonnalle todennäköisesti tehdä mitään järkevää, tai ainakaan tutkita analytiikan kautta.

Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.