fbpx

Kielletäänkö Google Analyticsin käyttö EU:ssa?

Analytiikkadataa on kuritettu viime aikoina evästeasetuksilla ja nyt tulilinjalle on joutunut Google
Analytics.

Itävallassa tietosuojaviranomainen on todennut Google Analyticsin rikkovan EU:n tietosuoja-asetusta.

Melko pian tämän jälkeen myös Euroopan tietosuojaviranomaiset totesivat lausunnossaan saman asian.

Google Analyticsin ongelmaksi muodostuu se, että henkilötiedoiksi luokiteltuja IP-osoitetietoja ja muita kävijätunnisteita ei ole suojattu EU:n mukaan riittävän hyvin.

Analytiikkadataa on siirretty Yhdysvaltoihin, jossa viranomaisilla on lainsäädännön mukaan oltava pääsy näihin tietoihin, jolloin data voi päätyä Yhdysvaltojen tiedustelupalvelun käsiin.

Mitä Analyticsille pitää tehdä?

Toistaiseksi ei ole varmuutta siitä mitä Analyticsille EU:ssa tapahtuu. Tilannetta voidaan spekuloida ja jos lainsäädäntö kieltää Google Analyticsin käytön nykyisellä tavalla, tilanne saattaa edetä seuraavilla tavoilla:

  1. Google suojaa Analyticsin keräämät tiedot EU:n vaatimalla tavalla, jolloin tietojen valumista Yhdysvaltoihin ei katsota enää ongelmaksi ja Analyticsin käyttö jatkuu kuten ennenkin
  2. Google estää EU-alueella Analyticsin tietojen pääsyn Yhdysvaltoihin, jolloin Analyticsin käyttö voi myös jatkua vanhaan malliin. Tämä vaihtoehto vaikuttaa kuitenkin hyvin epätodennäköiseltä
  3. Google ei muuta toimintamalliaan ja Analyticsin käyttö kielletään EU-alueella.
  4. Tilanne saattaa ratketa, jos EU ja Yhdysvallat saavat sovittua tietojen siirtoon liittyvät erimielisyydet muilla keinoin

Varmuutta eri tahojen päätöksistä ja reagoinnista ei ole, joten toistaiseksi tilannetta kannattaa seurata rauhallisesti.

Entä jos Google Analytics käyttö kielletään?

Google Analyticsin käytön kieltäminen johtaisi todennäköisesti siihen, että ainakin tiedonkeräys pitäisi keskeyttää sivustoilla, eli Google Analyticsin skriptit pitäisi poistaa sivustolta.

Millä Google Analyticsin voisi korvata?

Sivuston kehittämiseen ja mainonnan mittaamiseen löytyy muitakin työkaluja, jotka ovat GDPR-säädösten mukaisia, kuten suomalaisille tuttu Snoobi Analytics.

Meillä Digiteamissa on vahva analytiikkaosaaminen ja poikkeuksellisen vahva Snoobi-osaaminen. Henkilöstöstämme peräti viisi on työskennellyt useita vuosia Snoobi-analytiikan kanssa ja olemme Snoobin virallinen partneri.

Jos tilanne etenee siihen pisteeseen, että Google Analyticsille pitää etsiä korvaavaa työkalua, otathan meihin yhteyttä!

Ota yhteyttä

Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.