Kehitä verkkoviestintää – ymmärrä kohderyhmiä
Kuntien verkkoviestinnältä odotetaan vuorovaikutusta yhä useammassa kanavassa. Samalla viestinnän tehtävänä on palvella lukuisia eri kohderyhmiä kuten nykyisiä ja tulevia asukkaita, matkailijoita, yrityksiä, oppilaitoksia sekä sidosryhmiä. Kuntalaiset jakaantuvat myös hyvin erilaisiin ryhmiin lapsiperheistä eläkeläisiin ja opiskelijoista maahanmuuttajiin. Kunnan viestinnän kenttä on hyvin laaja ja se vaatii paljon ymmärrystä eri kohderyhmistä.
Verkkosivusto on monille edelleen ensisijainen paikka etsiä tietoa, vaikka sosiaalisen median kanavat ovatkin kasvattaneet suosiotaan kohderyhmien tavoittamisessa. Kunnan koosta riippumatta avain onnistuneeseen verkkoviestintään löytyy kyvystä hyödyntää web-analytiikasta saatavaa tietoa. Hyvä web-analytiikan ymmärrys on tällöin keskiössä ja se parantaa viestinnän tasoa kunnan ja eri kohderyhmien välillä.
Web-analytiikka viestinnän kehityksen apuna
Palvelut kuntien verkkoviestinnälle
Verkkoanalytiikka
- Löydä oikea ajoitus viestinnälle
- Tunnista mikä sisältö eri kohderyhmiä kiinnostaa
- Selvitä löytävätkö kuntalaiset etsimänsä tiedon
- Oivalla mistä potentiaaliset uudet asukkaat/yritykset ovat kiinnostuneita
- Ymmärrä eri kanavien erityispiirteet
Löydettävyys
- Selvitä miten sivusto löytyy hakukoneista
- Tunnista lähikaupunkien verkkopresenssi
- Löydä linkitysmahdollisuuksia
- Tunnista hakukonelöydettävyyden kipupisteitä
Saavutettavuus
- Palvele kohderyhmiä yhdenvertaisesti verkossa
- Ymmärrä saavutettavuuden nykytilanne
- Mahdollista parempi käyttäjäkokemus
- Kehitä saavutettavuutta konkreettisen raportin avulla
Web-analytiikan auditointi
- Varmista kävijäseurantadatan oikeellisuus
- Selvitä vastaako datan kerääminen tietosuojalainsäädäntöä
- Mittaa jokainen markkinoinnin toimenpide
- Tarkista vastaako mittarit nykyisiä tavoitteita
Referenssejä
Haluatko kehittää kuntanne verkkoviestintää?
Ota yhteyttä, niin kerromme lisää.