Lataa opas ja muutut jumalaksi

Oletko kyllästynyt ”katso ilmaiseksi, kuinka moninkertaistat myyntisi”, ”lataa ilmainen opas ja tee sivustostasi tehokas myyntikanava”, tai ”osallistu maksuttomaan webinaariin, jossa ratkaistaan kaikki maailman ongelmat”. Minä olen. Nämä liidipyydykset eivät ratkaise ongelmaasi, vaan ovat hyvin usein potentiaalinen tie sähköpostispämmäykseen ja rema-mainosten tyrkyttäämiseen ja siihen että Facebook-fiidisi täyttyy kyseisten toimijoiden mainoksista. Pahimmillaan saat niskaasi terrierimäisen puhelinmyyjän, joka vainoaa sinua tästä ikuisuuteen.

 

Opas kouluttaa lukijaansa ostamaan kirjoittajalta

Tällainen webinaari tai opas ei välttämättä oikeasti kerro, kuinka itse ratkaiset ongelmat tai kehität toimintaasi. Yleensä niissä toistetaan yleisesti tiedossa olevia, hyviä toimintatapoja, sekä itsestäänselvyyksiä ja niillä yritetään herättää mielenkiinto – ”ah, nämäpä osaavat ja tietävät”. Kokeneen toimijan silmissä nämä vaikuttavat huomiohakuiselta klikkihuoraukselta ja tiettyjen mainosten tai julkaisujen yhteyteen tekisi mieli kommentoida, että kaikkien tulisi pysyä tästä toimijasta erossa. Pahimmillaan näissä vedetään Valittujen Palojen tai Ostos-tv:n tyylisellä markkinointihehkutuksella, mutta sisältö jää todella ontoksi.

Tavoitteena on herättää mielenkiinto, mutta kuitenkin jättää sisällöltään tyhjään infopakettiin tutustuja avuttomaan tilaan, jotta tämä ottaisi yhteyttä ja ostaisi. Jos ongelmat todella ratkaistaisiin näissä paketeissa, ei näille tyypeille jäisi bisnestä lainkaan. Yrityspäättäjillä saattaa olla todella vaikea tunnistaa oikeaa asiantuntijaa tällaisesta huutokuorosta. Harmi, sillä myös todellista informaatiota ja asiantuntijuutta on tarjolla.

Muista kuitenkin tämä vanha viisaus. Jos se vaikuttaa liian halvalta, liian hyvältä ja liian helpolta, se todennäköisesti ei toimi. Täsmällisiä tuloksia lupaava myyjä ei tiedä mistä puhuu, mutta kuulostaa vakuuttavalta.

 


 

Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.

Sulje