fbpx

Mikä avainsanatutkimus on ja mihin sitä käytetään

Avainsanatutkimus on yksi vanhimmista digimarkkinoinnin toimenpiteistä, joka on edelleen äärimmäisen tärkeä.

Avainsanatutkimuksen avulla selvitetään, miten eri kohderyhmät käyttävät hakukonetta etsiessään tietoa, tuotteita ja palveluita. Tutkimus on hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin suunnittelun tärkein taustatieto, jolle kummankin tuloksekas tekeminen perustuu.

Avainsanoja on hyvä tutkia säännöllisin väliajoin, sillä ihmisten hakukonekäyttäytyminen kehittyy ajan myötä, toimialojen ja maailman muuttuessa.

Miten avainsanatutkimus tehdään

Avainsanatutkimus tehdään kahdessa osassa. Ensimmäisessä vaiheessa tehdään avainsanakartoitus ja toisessa vaiheessa arvioidaan avainsanojen hakuvolyymeja ja relevanttiutta.

Avainsanakartoitus

Avainsanakartoituksessa hankitaan tietoa yrityksen kohderyhmistä. Selvitetään heidän tarpeensa, motivaationsa ja tilanteensa, joissa yrityksen toivotaan löytyvän. Tämän lisäksi kartoitetaan yrityksen tuotteet ja palvelut.

Tämän jälkeen kartoitetaan synonyymit, erilaiset aiheeseen liittyvät lähestymistavat, sanayhdistelmät ja tarvetta ilmaisevat hakutavat. Kartoituksessa voidaan hyödyntää ohjelmistoja, mutta hakukoneasiantuntijan rooli on tässä edelleen korvaamaton.

Volyymit ja relevanttius

Kartoituksessa tehdyn listan perusteella, tutkitaan yrityksen maantieteelliseen markkina-alueeseen kohdentuvien hakujen määrä työhön parhaiten soveltuvilla työkaluilla. Sanat ryhmitellään teemoittain tai aiheitten mukaan, sekä ostoaikeen tai ostopolun vaiheiden mukaisesti.

Mihin avainsanatutkimusta käytetään

Avainsanatutkimuksen rooli hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan suunnittelussa on merkittävä. Sen avulla määritellään avainsanat, joilla löytymiseen panostetaan.

Mikä on hyvä avainsana

Avainsana ei ole vain yksittäinen sana, kuten ”hirsimökki”, vaan se saattaa olla yhdistelmä useasta sanasta – esim. ”vuokrattava hirsimökki ylläs”. Näitä yhdistelmiä kutsutaan myös hakulauseiksi.

Hakukoneessa käytetty haku voi kertoa hakijan aikeista ja tarpeita todella paljon, tai ei yhtään mitään. Esimerkin mukainen ”hirsimökki”, ei vielä kerro mitään siitä, miksi hakija kirjoittaa hakukenttään tuon avainsanan, mutta ”vuokrattava hirsimökki ylläs” antaa jo hyvin selvän signaalin siitä, mitä hakija haluaa.

Hyvä avainsana kertoo ostoaikeista, mutta tämä ei yksin riitä. Avainsana pitää olla sellainen, että sitä myös haetaan riittävän paljon, jotta sillä voi mainostaa tai että siihen kannattaa panostaa hakukoneoptimoinnissa. Sijainti haun ykköspaikalla ei paljon lämmitä, jos et saa yhtään kävijää sivustollesi.

Hakutermit ostopolun eri vaiheissa

Tarkasti rajatut avainsanat osuvat lähelle ostopäätöstä. Rajaamalla haku niihin, vastataan vain tarkkaan, olemassa olevaan kysyntään. Esimerkissämme tämä tarkoittaa ihmisiä, jotka haluavat vuokrata hirsimökin Ylläkseltä. Osuma on todennäköisesti hyvä, mutta hakuja ja asiakkaita on tälle hakulauseelle rajallisesti. Kun löydettävyys on riittävän hyvä, ei hausta saatava tuotto tule kasvamaan.

Jos hausta saatavaa asiakasmäärää haluaa kasvattaa, pitää kävijöitä hankkia ostopolun varhaisemmista vaiheista. Esim. ”majoitus ylläs”, tai vielä kauempaa ”vuokrattavat hirsimökit lappi”. Vaikka osumaprosentti saattaa olla paljon pienempi, voi hankittujen asiakkaiden määrä kasvaa moninkertaiseksi.

Hakukäyttäytymiseen ja siihen, miten oman yrityksen hakulinkkiin reagoidaan voi mahdollisesti vaikuttaa mainostamalla aktiivisesti muissa medioissa.

Avainsanatutkimuksen käyttö hakukoneoptimoinnissa

Hakukoneoptimointi voidaan jakaa jatkuvaan hakukonelöydettävyyden kehittämiseen, tai hakukoneoptimointiprojektiin.

Jatkuva hakukoneoptimointi

Jatkuvaa hakukoneoptimointia tehdään joko suunniteltuna, systemaattisena prosessina, johon sisältyy sisällöntuotanto, tai satunnaisena verkkosivustotekstien, blogien ja artikkelien tuottamisena.

Suunniteltu hakukonelöydettävyyden kehittäminen perustuu jo aiemmin tehtyyn avainsanatutkimukseen. Satunnaisemmin tehty sisällöntuotanto taas vaatii oman pienen avainsanatutkimuksensa sisällöntuottamisen yhteyteen, että sisällöissä käytetään oikeita termejä.

Avainsanatutkimus hakukoneoptimointiprojektissa

Hakukoneoptimointiprojektissa tehdään aluksi avainsanatutkimus, jonka tuloksia käytetään, kun tutkitaan sivuston nykyistä hakukonelöydettävyyttä ja kilpailutilannetta.

Avainsanatutkimusta ja löydettävyyden nykytilaa käytetään sivuston sivukartan ja sisältöjen suunnitteluun, joiden avulla hakukoneoptimointi toteutetaan. Hakukoneoptimointiprojekti voi raskaimmillaan muistuttaa sivustouudistusta, mutta keveimmillään selvitään pelkillä termistömuutoksilla.

Avainsanatutkimus tulisi ottaa erityisesti huomioon silloin, kun sivustoa ollaan muutenkin uudistamassa, sillä sisältö on avainasemassa siinä, miten sivusto hakukoneesta löytyy. On paljon kevyempää toteuttaa sisältöjen suunnittelu sivuston rakennusvaiheessa, kuin julkaista sivusto ja tehdä jälkikäteen sisällöt ja pahimmillaan sivuston rakenteet uusiksi.

Tekninen hakukoneoptimointi vs. sisältöjen optimointi

Sivuston tekninen hakukoneoptimointi on myös tärkeää, mutta ilman riittävää sisältöä ja oikeaa termistöä sillä ei ole merkitystä. Voidaan sanoa, että tekninen hakukoneoptimointi on kilpa-auton teknologia, mutta sisältö on kuski, joka päättää mihin auto menee.

Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.