Tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin haasteet
Tiesitkö, että tulospohjainen hakukoneoptimointi on saatettu toteuttaa linkkifarmeilla ja se voi vahingoittaa sivustosi hakukonelöydettävyyttä?
Oletko saanut tarjouksen tulospohjaisesta hakukoneoptimoinnista, jossa maksat vain, mikäli hakukonesijoituksesi on tarpeeksi korkea? Idea on tosi kiva, jos palvelu vain kestäisi lähempää tarkastelua.
Palvelun ongelma kiteytyy kahteen asiaan:
- Mistä oikeasti maksan
- Palvelu on tuotettu tavalla, josta voi olla myöhemmin haittaa
Mistä oikeasti maksat
Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on parantaa sivuston löydettävyyttä hakukoneessa ja saada sivustolle ostoaikeissa olevia kävijöitä, joista sivuston avulla saadaan jollain aikavälillä tilauksia, yhteydenottoja ym.
Jotta hakukoneoptimoinnilla tavoiteltava hyöty saavutettaisiin, pitäisi tapahtua seuraavat asiat
- Sijoitus hakutuloksessa pitää olla riittävän korkea oikeilla hakusanoilla
- Hakutuloslinkin pitää olla riittävän houkuttava ja sisältää hakijalle olennaiset tiedot, jotta sitä klikataan
- Sivuston sisällön tulee olla kunnossa, jotta se vastaa hakijan tiedon tarpeeseen ja ohjaa tämän tekemään haluttuja asioita
Etusivun hakusijoitukset eivät ole keskenään saman arvoisia
Erään tulospohjaista hakukoneoptimointia myyvän yrityksen veloitusperuste on sellainen, että maksat palvelusta vain, mikäli sivustosi löytyy Googlen etusivun tulosten joukosta sovituilla hakusanoilla. Periaate on selkeä, mutta ostajan saama hyöty on vähintäänkin kyseenalainen.
Googlen etusivun hakutuloksissa on yleensä kymmenen hakutulosta. Näistä ensimmäiset kolme keräävät orgaanisista klikeistä valtaosan, kun taas häntäpään linkit saavat tuskin lainkaan huomiota. Asiakas maksaa saman hinnan riippumatta siitä, onko hän sijalla yksi vai sijalla kymmenen.
Halpa ja hyvä SEO?
Hakukoneoptimoinnissa maksetaan yleensä työstä. Työ pitää sisällään avainsanatutkimuksen, sivuston sisältörakenteiden ja teknisen tutkimisen, mahdollista konversioanalyysia jne. Vasta tämän jälkeen alkaa varsinainen hakukoneoptimointityö, sivukartan ja sisältöjen suunnittelu, toteutus ja tekninen optimointi, mahdollinen sivuston perusteellinen uusiminen. Jos työ tehdään hyvin, huomioidaan prosessissa myös konversio-optimointi ja sivuston myyvyyden kehittäminen.
Tällaista työmäärää ei voi myydä tulospohjaisesti muutaman sadan euron kuukausihinnalla niin, että se olisi tekijälle kannattavaa. Tulospohjaisessa hakukoneoptimoinnissa myydään siis jotain ihan muuta, kuin työtä.
Muutamalle sanalle tehty optimointi?
Kun asiakas ostaa muutamalle sanalle kohdennettua edullista optimointia, tarkoittaa se sitä, että optimoinnissa käytetään hyvin suppeaa keinovalikoimaa ja haetaan pikavoittoja. Hakukoneoptimoinnissa tulisi kuitenkin hakea kestäviä ratkaisuja.
Järkevästi toteutettu optimointi kehittää koko sivuston hakukonelöydettävyyttä kaikkien tuotteiden ja palveluiden osalta, vaikka siinä ehkä haetaankin tiettyjä painotuksia sanavalintojen osalta. Kunnollisen avainsanatutkimuksen puuttuminen saattaa vinouttaa sitä, miten löydettävyyttä kannattaa kehittää.
Mitä haittaa siitä on, jos halvalla hinnalla kerran saadaan tuloksia?
Palvelun haitta ei liity siihen, etteikö tuloksia voisi syntyä. Ongelmat liittyvät lähinnä siihen,
- saanko rahoilleni oikeasti vastinetta
- kuinka kestävällä pohjalla toteutus on
- kuinka hakukone siihen suhtautuu (mahdolliset rangaistukset)
- mitä hyötyä sijoituksen paranemisesta muutamalla sanalla on
Kuinka tulospohjainen hakukoneoptimointi on yleensä toteutettu
Tulospohjainen hakukoneoptimointi toteutetaan yleensä rakentamalla linkkejä muilta sivustoilta asiakkaan sivustolle. Tämä on keinona varsin hyvä ja tehokas. Tässä tapauksessa linkit luodaan sellaisille sivustoille, joita kutsutaan linkkifarmeiksi. Nämä sivut on luotu vain hakukoneoptimointia varten, eli niiden tehtävä ei ole varsinaisesti löytyä, vaan ainoastaan toimia linkitysalustoina tulospohjaiselle hakukoneoptimoinnille.
Sivuille luodaan myytyihin hakusanoihin liittyvää sisältöä muutaman tekstikappaleen verran ja linkitetään se asiakkaan sivulle. Hakukoneet pitävät tällaisia linkityksiä suosituksina asiakkaan sivustoa kohtaan ja ne nostavat sivuston arvoa hakukoneen silmissä, jolloin sijoitus paranee.
Haitat asiakkaalle
Linkkifarmit ovat hakukoneen kannalta ei-toivottuja, sillä niiden avulla hakukonetulokset vääristyvät. Linkkienhän pitäisi olla aidosti käyttäjien synnyttämiä ja niiden tulisi ohjata kävijöitä hyvän sisällön ääreen ja niiden pitäisi auttaa hakukonetta arvottamaan sivustojen laatua. Käytännössä linkkifarmit ovat siis hakukoneiden huijaamista.
Huijaamalla hankittu hakukonesijoitus ei ole kestävällä pohjalla ja hakukoneet pyrkivät jatkuvasti siivoamaan tällaisia sivustoja pois tai nollaamaan linkkifarmien vaikutusta. Jos ja kun huijausyritys paljastuu hakukoneelle, saattaa asiakkaan verkkosivuston löydettävyys heiketä.
Tulospohjaisen black hat hakukoneoptimoinnin haitat
- Jatkuva kk-laskutus kerran tehdystä muutaman tunnin työstä (on muuten varmasti kannattavaa myyjälle)
- Löytyminen etusivun viimeisten linkkien joukosta ei ole saman arvoinen top 3 linkkien kanssa
- Suppea löydettävyyden kehittäminen tuottaa rajallisen hyödyn
- Mahdolliset hakukoneen antamat sanktiot, jos huijaus paljastuu
- Pelkkä sijoitus ei vielä tuo laadukkaita kävijöitä – ollaan vasta hyödyn tuottamisen ensimmäisellä portaalla
Mikä ihmeen Black Hat SEO ja White Hat SEO?
Yhteenveto
Jos jokin kuulostaa liian hyvältä, niin siitä todennäköisesti on juuri kyse. Pahimmillaan tulospohjaista hakukoneoptimointia voidaan verrata siihen kuuluisaan tapaan lämmittää housuja pakkasella.
Linkkifarmeista löytyy paljon tietoa hakukoneesta ja alan auktoriteetit kommentoivat aihetta Vierityspalkin sivustolla. https://vierityspalkki.fi/2021/11/24/verkkosivustot-eivat-aina-kuole-joskus-ne-muuttuvat-zombie-sivustoiksi/
Törmäsimme hetki sitten yritykseen, jolle oli myyty tulospohjaista hakukoneoptimointia ja sen oli tarkoitus korvata Google Ads -mainonta. Parin kuukauden jälkeen tulokset olivat kuulemma todella hyviä ja niinpä mainontaa ei kannata jatkaa. Tämä alueellisia kuluttajapalveluita myyvä yritys oli optimoiduilla sanoilla saanut kolmen kuukauden aikana kaksi kävijää sivustolle orgaanisen haun kautta. Siinä voi hetken aikaa laskeskella kävijälle hintaa. Search consolella tehdyn mittauksen perusteella, ei tällä optimointifirmalla pitäisi olla mitään laskutusperustetta. Lepuutan matkalaukkuani.
Antti Kärki
Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.