Google Universal Analytics Y2K
Loppuivatko sivustokävijät?
Loppuivat konversiot?
Nousivatko konversiot ennätyslukemiin heinäkuussa?
Tapahtuiko ADS-mainonassa kummallisia asioita?
Näitä kysymyksiä pohtii varmasti moni nyt lomien jälkeen. Erikoiset ja hämmentävät tapahtumat selittynevät sillä, että Google Analyticsin vanha versio (=Universal Analytics) lopetti virallisesti tiedonkeruun heinäkuun alussa. Lopettaminen ei ole tapahtunut kaikilla samaan aikaan ja joillakin vanha Analytics saattaa edelleen näyttää kävijätietoja heinäkuulta. Tiedonkeruun lakkaaminen on kuitenkin väistämättä edessä lähiaikoina ja jo nyt suurimmalla osalla vanha Analytics on tiedonkeruun lopettanut.
Uusi Analytics on luotu automaattisesti
Google loi vanhasta Analyticsista automaattisesti uuden, GA4, version, jollei sitä oltu erikseen kielletty. Luonnin yhteydessä se on pyrkinyt tuomaan myös konversiot parhaan kykynsä mukaan. Jo sanamuodosta voitte päätellä, ettei se ole onnistunut välttämättä kovin hyvin…Varsinkaan, jos vanhaan Analyticsiin on ollut tehtynä liiketoiminnan kannalta oikeasti hyviä konversiopisteitä. Google on myös voinut luoda omia konversioitaan.
Asiaa ei välttämättä auta edes se, että olisi itse tehnyt asentanut GA4-tilin. Google ”pelaa varman päälle” ja ehdottelee tilien yhdistelyä. Mitä kaikkea yhdistämisessä tapahtuu, en edes tiedä :). Itse olen pyrkinyt estämään kaikki yhdistämiset, koska kokemuksen perusteella niistä ei ole ollut hyötyä, pikemminkin päinvastoin. Kun tuo on estetty, tiedetään varmasti, mitä tietoa kerätään ja miten sitä pitää tulkita.
Väärä data aiheuttaa rahanmenoa
Noilla Googlen arvaamilla konversioilla voi pahimmassa tapauksessa haaskata huomattavasti rahaa.
esim. ADS-mainonnassa voidaan käyttää Analycsin konversiotietoihin perustuvia hinnoittelustrategioita. Jos tekoäly saa signaaleja vääristä konversioita, se voi alkaa painottaa mainosnäyttöjä täysin väärin perustein.
Sosiaalisen median mainonta nojaa täysin tekoälyyn ja sen sivuston tuloksista saamaan tietoon. Jos mittaus on pielessä, niin on suuri mahdollisuus, että mainoksia näytetään vähän miten sattuu.
Myös muut analytiikasta signaaleja saavat mainosmuodot voivat tehdä ”vääriä johtopäätöksiä” ja turhaan mediaan voi mennä huomattavasti rahaa.
Nämä ovat suoria kuluja. Lisäksi kannattaa huomioida myös mahdollisesti menetty myynti, kun ei tavoitetakaan potentiaalista kohderyhmää. Muita mahdollisia epäsuoria kuluja (rahaa tai aikaa) tulee siitä, kun itse/kumppani selvittelee, mitä mittauksessa oikein tapahtuu ja miksi.
Pelkkä Google Analytics 4 asennus ei sellaisenaan useinkaan riitä verkkosivujen mittaamiseen oli tilin tehnyt itse tai Googleautomaatti. Ilman kunnollista, juuri omiin tarpeisiin suunniteltua mittausta, saadaan analytiikasta hyödynnettyä vain pieni osa. Tästä olenkin jo kirjoitellut useasti aiemminkin.
Suosittelen kaikkia käymään läpi Analycs-tilinsä ja korjaamaan mahdolliset virheet. Jos sinä tai mahdollinen analytiikkakumppanisi ei tiedä, miten tuo tehdään, ota yhteyttä, niin katsotaan tuo kuntoon. Voit säästää pitkän pennin.
Mika Mäki
Aikanaan Suomen luetuimmaksi mieheksi tituleeratulla Mikalla on jo 20 vuoden käytännön kokemus hakukonemarkkinoinnista ja analytiikasta.