Digit Marketing

Hakukoneoptimointi SEO

Kasvata myyntiä hakukone­optimoinnin avulla

Onnistunut optimointi nostaa sivuston hakukoneiden paalupaikalle ja tuottaa laadukkaimpia liidejä.

Onnistu hakukoneoptimoinnissa

Tuota laadukasta, yrityksen kohdeyleisöä palvelevaa sisältöä

Auta ja opasta asiakastasi löytämään oikeat tuotteet ja palvelut, tarjoa näistä parasta mahdollista tietoa. Hakukoneet arvostavat asiakaslähtöisiä ratkaisuja.

Rakenna hakukonelöydettävyydelle toimiva tekninen perusta

Strateginen mitä, kenelle ja miksi sisällöntuotantomalli pitää julkaista teknisesti hakukoneoptimoidulla sivustolla. Sivuston laatu, nopeus sekä sujuva käyttökokemus vaikuttavat tuloksiin.

Hakukoneet voitetaan pitkäjänteisellä tekemisellä – rakenna kestävää tulosta optimoinnilla

Asiakkaitamme

SEO eli hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa – usein kysyttyä

Verkkosivujen liikenne koostuu pääsääntöisesti suorasta liikenteestä, hakukoneliikenteestä (esim. Google) sekä sosiaalisen median ja maksullisen digimarkkinoinnin kanavista saapuvasta liikenteestä.

Hakukoneoptimointi on tärkeää, koska se tuo jatkuvasti palveluista tai tuotteista kiinnostuneita käyttäjiä verkkosivuille. Hyvin tehty hakukoneoptimointi tuottaa jatkuvasti liidejä tai myyntiä yrityksen verkkosivuston kautta.

Myynnin lisäksi brändinäkyvyys hakukoneiden kautta on tärkeää monelle yritykselle myös uskottavuuden näkökulmasta – toimialansa johtavan brändin olettaisi olevan kärjessä niin orgaanisten hakutulosten kuin muun markkinoinnin osalta.

SEO-tekstejä kirjoittaessa ensisijaisen tärkeää on muistaa verkkosivuston käyttäjien tarpeet. Laadukas sisältö, joka on suunniteltu käyttäjien tarpeita ja aikomuksia varten palvelee sivustovierailijoita parhaalla mahdollisella tavalla.

SEO-sisällöntuotannossa käytetään hyödyksi avainsanatutkimuksen tarjoamaa tietoa käyttäjien todellisista tarpeista. Ne voivat paljastaa myös käyttäjien pohtimia kysymyksiä ja huolia, jotka voivat muutoin toimia oston esteenä.

Avainasemassa on siis tasokas ja kohdeyleisöä aidosti palveleva sisältö. Sisällöntuotannossa kannattaa myös unohtaa yritysjargoni ja käyttää tekstissä termistöä, jota käyttäjät omassa arjessaan käyttävät.

Hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe on aina selvittää avainsanatutkimuksella käyttäjien käyttämät todelliset hakutermit ja -teemat, sekä tutkia löydettävyyden nykytila näillä termeillä. Tämän avulla löydetään Oikeat kehityskohteet ja toimenpiteet, joilla saavutetaan Oikeat tulokset.

Teknisellä SEO:lla viitataan sivuston elementteihin ja teknisiin osa-alueisiin, jotka vaikuttavat hakukonelöydettävyyteen. Tekninen hakukoneoptimointi on tärkeää, jotta hakukoneet pystyvät indeksoimaan kaiken oleellisen tiedon verkkosivustolta ja jättämään huomiotta ne elementit tai sisällöt, joiden ei haluta hakukoneista löytyvän.

Tekninen SEO sisältää tyypillisesti mm. nämä toimenpiteet: SEO-elementtien auditointi, sisäisen linkityksen tarkistaminen, indeksoinnin tarkistaminen, SEO-elementtien kehittäminen sekä kuvien ja videoiden hakukoneoptimointi. Teknisessä SEO:ssa käytetään tyypillisesti eri SEO-työkaluja hyödyksi, esimerkiksi Screaming Frog tai ahrefs-työkaluja. Lisäksi tekninen SEO voi ottaa kantaa sivuston ulkopuolisiin asioihin kuten ulkoisiin linkityksiin ja sosiaalisen median profiileihin.

Hyvin kilpailluilla toimialoilla, joissa yritykset ovat tehneet useita vuosia hakukoneoptimointia, voi tulosten saaminen kestää useita kuukausia tai jopa vuosia. Kilpailtuja toimialoja Googlessa ovat esimerkiksi rahoitus, lainat ja remontit.

Toimialat, joissa yritykset eivät ole ymmärtäneet hakukoneiden roolia eivätkä siten ole panostaneet esimerkiksi Googlen hakukoneoptimointiin, voi uusikin yritys päästä hyvin nopeasti hakutulosten Top3-sijoituksille. Mitä spesifimpi hakutermi on käytössä, esim. “kattoremontti nurmijärvi”, sitä vähemmän kilpailua sillä on. Tällöin hakutuloksissa todennäköisesti päästään nopeammin kärkituloksiin kuin esim. “kattoremontti”-haulla.

Tekoäly mahdollistaa nopean sisällöntuotannon ja saattaa siksi vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta hakukoneoptimoitujen sisältöjen tuottamiseen. Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen. Hakukoneiden oma tekoäly osaa tunnistaa tekoälyn avulla tuotetut sisällöt.

AI-sisältö pitäisi tuottaa ohjaamalla tekoälyä riittävän tarkasti, jotta sisällöstä tulee laadukasta. Tämän lisäksi AI-sisältö pitää myös aina tarkastaa ja muokata. Yksittäiset artikkelit ja satunnaiset sisällöt tuskin aiheuttavat suurta vahinkoa, mutta maailmalla on paljon esimerkkejä sivustoista, joihin on tuotettu tekoälyllä suuria määriä sisältöjä. Kiinni jääneet sivustot ovat saattaneet hävitä hakukoneista käytännössä kokonaan.

Jos kuitenkin päätät tuottaa sisällöt kokonaan AI:lla, lue ensin Digiteamin perustajan Riku Seppälän mietteet asiasta LinkedIn:stä tästä.

Nosta yrityksesi näkyvyyttä ja myyntiä toimivalla mainonnalla

Tutustu digimainonnan palveluihin.

SEO -koulutus

Google-mainonta

Some-markkinointi

Nostetaan sivustosi ja yrityksesi arvoa hakukoneiden kautta

Soita, laita sähköpostia tai jätä yhteydenottopyyntö – innostumme varmasti myös sinun kasvusi tavoitteista.

Tapio Pulkkinen