fbpx

Maksuttoman analytiikan illuusio

Analytiikka ei ole koskaan ollut maksutonta, eikä koskaan tule sitä olemaan

Analytiikan alkuaikoina useat digitoimistot kapinoivat maksullisia analytiikkatyökaluja vastaan. Perusteena käytettiin Google Analyticsin ilmaisuutta, jolla luotiin harha maksuttomasta analytiikasta. Oli raflaavaa ”olla asiakkaan puolella” ja säästää kuluissa. Loppupeleissä suuri osa toimistoista heitti pelkän GA-skriptin sivustolle, eikä käyttänyt sitä millään tavoin hyväkseen, mutta asiakkaalle kerrottiin, että analytiikka on kunnossa.

Analytiikan hyödyntäminen kehittyy

GA:sta tulikin laajimmin sivustoille levinnyt kävijäseuranta, eikä ilmaisuuden takia sen suuremmin enää kiinnostanut se, mitä tietoa se kerää ja minne tiedot lopulta valuvat.

Analytiikan hyödyntäminen on onneksi vuosien varrella kehittynyt sekä toimistoissa, että yrityksissä. Nyt alalla on herätty pohtimaan maksullisten ja samalla GDPR-ystävällisten kävijäseurantatyökalujen käyttöönottoa, varsinkin julkisen sektorin puolella.

Tosiasia on kuitenkin se, että ei analytiikan käyttö ole koskaan ollut maksutonta. Edistyneempien toimistojen palvelumaksuihin on jo vuosia sisällytetty analytiikan määrittely ja käyttö, vaikka sitä ei aina ole laskussa eriteltykään.

Mistä analytiikan käytön kustannukset muodostuvat

Analytiikan käytön kustannukset muodostuvat teknisestä tekemisestä ja analysointityöstä. Suurin kustannus tulee hyvin usein kuitenkin hyödyntämättömästä analytiikasta, mutta myös väärin tulkituista tuloksista ja niitä seuranneista vääristä toimenpiteistä.

Analytiikan käytön kustannukset

  1. Tekninen suorittaminen
    • Käyttöönotto – määrittely, tekninen asennus
    • Raporttien ja näkymien rakentaminen
    • Tekninen ylläpito
  2. Laadullinen tekeminen
    • Datan läpikäyntiin käytetty aika
    • Analysointityö
  3. Analytiikan laiminlyönnin kustannukset
    • Virheellisten päätelmien perusteella tehdyt toimenpiteet
    • Mittaamatta ja analysoimatta jääneet tilanteet ➔ tekemättömät toimenpiteet, joista olisi voitu saada suuri hyöty

Kulusta tuotoksi

Analytiikan pitäisi olla investointi, jolle haetaan tuottoa. Sen käytön tavoitteena on toiminnan tehostaminen, eli maksimoida markkinoinnin tulokset käytettävissä olevilla resursseilla. Yritysten kohdalla haetaan yleisimmin myynnin kasvua tai alempia asiakashankintakuluja ja julkisella sektorilla parempia tuloksia markkinoinnista ja viestinnästä.

Kuinka analytiikka muuttuu tuotoksi

  1. Datan keräys on kohdillaan – pelkkä skriptin asentaminen sivustolle ei riitä
  2. Hyödyllisten näkymien rakentaminen ➔ saadaan vastauksia oleellisiin kysymyksiin ja mitataan oikeita asioita
  3. Tuloksiin vaikuttavat tekijät ymmärretään ja tuloksiin osataan reagoida oikein
  4. Analytiikan hyödyntäminen on systemaattista

Kokonaisuuden kannalta on lähes merkityksetöntä, maksaako työkalu muutaman satasen kuukaudessa. Menetetyt mahdollisuudet ja väärä reagointi tulevat paljon kalliimmaksi. Ja pelkästä työstä (omasta tai ostetusta) maksetaan joka tapauksessa moninkertainen hinta softalisenssiin verrattuna.

Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.