Kuinka tehdään onnistunut sivustouudistus?


Sivustouudistusta ei tarvitse pelätä. Uudistus voidaan toteuttaa niin, että sivusto valmistuu aikataulussa, tekeminen on mukavaa, eikä se kuormita yrityksen henkilöstöä. Mittavatkin sivustouudistukset voidaan toteuttaa jouhevasti ja hyvällä lopputuloksella, kunhan tekemisen malli on oikea.

Kun lopputuloksena on vielä sivusto, joka tuottaa toivottua tulosta liiketoiminnalle, niin voiko parempaa pyytää?

Toimivan prosessin ja kovan osaamisen yhdistelmä tuottaa seuraavanlaisia kokemuksia:

”Arvostin kovasti Digiteamin ketteryyttä sekä mutkatonta yhteydenpitoa projektin aikana. Kertoessani tietystä tarpeesta saatoin saada esimerkiksi neljä mahdollista ratkaisuvaihtoehtoa sekä ajatuksia niiden soveltuvuudesta. Saimmekin heiltä hyviä ideoita sivuston uusiin toiminnallisuuksiin, jotka säästävät meiltä nyt aikaa ja vaivaa.”
Nina Singh, markkinointipäällikkö, Esperi Care Oy
”Digiteamin avulla meidän nettisivujen näkyvyys on parantunut eksponentiaalisesti. Verkkosivut uusittu, sisällöntuotantoa on ostettu, analytiikka on laitettu kuntoon. Erityisen arvokkaita meille ovat säännölliset keskustelut siitä, mitä voidaan tehdä nyt ja mihin suuntaan ollaan menossa. Digiteamilla aidosti kiinnostaa juuri meidän firman eteneminen. Tätä ei kannattais sanoa ääneen mutta enää ei luovuta yhteistyöstä maksoi mitä maksoi. Joka kk tulokset puhuvat kannattavasta yhteistyöstä.”
Eero Aaltonen, MMClinic
”Parhaiten onnistunut nettisivuprojekti missä minä olen urani varrella ollut mukana.”
Minna Paulin, Apollokaihdin ja Markiisi Oy
”Olette tehneet meille mahtavaa jälkeä isossa kotisivu-uudistuksessa. Lämpimästi suosittelen”
Jani Nurisalo, myynti- ja markkinointijohtaja, Esperi Care Oy
”Projekti on sujunut todella hyvin. Lopputulos on juuri sellainen mitä haluttiin. Ei osattu odottaa parempaa.”
Petteri Heiskanen, Toimitusjohtaja, PP-auto Oy
”Tekijöiden kanssa oli hyvä flow ja viestittely sisällöistä oli helppoa. Kaikki eteni nopeasti ja sujuvasti, eikä missään vaiheessa jääty jumiin.”
Riikka Rantanen, Markkinointipäällikkö, PolarPro Oy
”Yhteistyö oli helppoa ja mutkatonta koko projektin ajan. Suunnittelitte toiveidemme mukaiset verkkosivut ja lopputulos on juuri sen näköinen. Iso kiitos!!”
Julia Kaarni, Saga Care, Markkinointiasiantuntija
”Projekti sujui hyvässä yhteistyössä ja kiireisestä aikataulusta huolimatta sivusto julkaistiin juuri ajallaan. Digiteamin valinta sivuston toteuttajaksi oli luontevaa, koska aikaisemman yhteistyön myötä olimme tottuneet jo hyvään yhteistyöhön ja kommunikointiin”
Tero Ilomäki – Toimitusjohtaja Tampereen Vihrerrakennus Oy
”Konsernimme on toteuttanut Digiteamin kanssa nyt kolme eri sivustoa ja kokemuksemme ovat olleet hyvin positiiviset. Läpi projektin tiesimme, missä vaiheessa prosessi etenee ja keneen voimme olla yhteydessä. Digiteam onnistui vastaamaan myös projektin nopeatempoisuuteen, ja sivusto valmistui sovitussa aikataulussa. Voinkin suositella Digiteamia verkkosivustokumppaniksi – olemme saaneet juuri sitä, mitä meille on luvattu.”
Nina Singh, markkinointipäällikkö, Esperi Care Oy
”Arvostan kovasti yhteistyötämme ja Digiteamin laajaa palveluvalikoimaa – kaikkiin markkinoinnin tarpeisiimme on löytynyt alansa todellinen ammattilainen. Verkkosivut ja meille tuotetut asiakasreferenssit ovat aivan priimaa ja edustavat huippuosaamista. Digiteamin palveluista on myös aina löytynyt sopiva kokonaisuus tarpeisiimme ja budjettiimme.”
Miia Kauppinen, Myyntijohtaja, Tradehit Oy
”Yhteistyömme Digiteamin kanssa on ollut erittäin sujuvaa ja tuloksellista. Digiteamin erinomainen asiakasymmärrys ja asiantuntijoiden kyky määritellä sekä erottaa tarpeisiimme olennaiset toimenpiteet ovat olleet avainasemassa projektiemme onnistumisessa ja niiden tehokkaassa läpiviennissä. Digiteamin kanssa uudistimme verkkosivuston, käynnistimme LinkedIn-mainonnan, natiivimainonnan ja loimme tehokkaan analytiikkapohjan kävijäseurannan ja mainonnan mittaamiseen. Digiteam tarjosi ja toteutti projektit konsultatiivisella otteella kokonaisvaltaisesti suunnittelusta toteutukseen, unohtamatta tulosten säännöllistä jälkiseurantaa ja analysointiapua.”
Titta Mantila, toimitusjohtaja, Oppiva Invest Oy

Mitä löytyy näiden onnistuneiden sivustouudistusten taustalta?

Sujuvan sivustouudistuksen anatomia

Sivustouudistuksessa kumppanin projektijohtamisen taidot määrittävät sivustouudistuksen sujuvuuden. 

Sivustouudistuksen helppous ja sujuvuus perustuu

  • Hyvään tavoitekartoitukseen
  • Laadukkaaseen projektijohtamiseen
  • Sivustolle asetettuihin selviin liiketoimintatavoitteisiin
  • Selkeisiin sivustoprojektin vastuualueisiin
  • Oikeaan resursointiin
  • Realistiseen aikatauluun

Joutuisaa edistymistä vauhdittavat myös sivustokumppanin kattavat resurssit ja laaja osaaminen. Kun kaikki sivustoon liittyvät palvelut, esim. hakukoneoptimointi, analytiikka, sisällöntuotanto jne. löytyvät yhdeltä luukulta, sujuu projektikin mutkattomasti.  

Tie onnistumiseen avataan jo tarjouspyyntövaiheessa

Tarjouspyyntövaiheessa kumppanin vastuulla on kartoittaa sivuston 

  • Liiketoiminnalliset tavoitteet
  • Sisällöllinen laajuus
  • Tekniset ominaisuudet ja toiminnallisuudet
  • Mahdolliset muut projektiin liittyvät kumppanit

Tämän lisäksi pitää selvittää mitä resursseja yritys itse pystyy tarjoamaan.

Kun kartoitus on tehty hyvin, vastaa sivustokumppanin tarjous projektin laajuutta ja työmäärää mahdollisimman tarkasti. Näin projekti lähtee liikkeelle heti oikeaan suuntaan, oikein mitoitettuna. Näin vältetään myös yllättävät lisäkustannukset, sekä resursointiin liittyvät haasteet.

Sivustouudistuksen aikana

Projektin aloituksessa kerrataan tavoitteet, projektin vaiheet, vastuuhenkilöt, ensimmäiset toimenpiteet ja niiden seuranta, sekä jatkotoimenpiteet.

Aloituksen jälkeen kaikki tietävät roolinsa ja sen, kuinka projekti tulee etenemään. Jokaisen palaverin päätteeksi on sovittu seuraavat askelmerkit, jotta projekti ei jää polkemaan paikalleen.

Vaiheittain etenevässä projektissa kaikki pysyvät kartalla siitä missä mennään ja mitä on tehty. Vaiheistaminen luo myös joustavuutta ja sivustoprojekti voi edetä iteroiden, tavoitteiden raamien sisällä.

Sivustoprojektin johtaminen ja yhteydenpito

Sivustouudistuksen aikana vastuu projektin johtamisesta lankeaa sivustokumppanille. Kumppanin tehtävä on varmistaa sivuston eri vaiheiden eteneminen ja se, että kaikki hoitavat oman vastuualueensa. 

Tilannepäivityksissä yrityksen markkinointi tai vastuuhenkilöt pidetään tietoisina projektin etenemisestä ja näissä käsitellään tarvittavat muutokset Pääasiassa yrityksen tehtäväksi jää seurata projektijohdon ohjeita ja ns. nauttia matkasta.

Käytännössä testattu malli verkkosivustojen uusimiseen

Tällä toimintamallilla ja hyvällä kommunikaatiolla varmistetaan se, että projekti etenee aikataulussa, kaikilla on tieto siitä missä mennään, tekeminen on mielekästä, miellyttävää ja sujuvaa. 

Digiteamin sivustouudistuksen prosessi on suunniteltu viimeistä piirtoa myöten niin, että laajemmatkin sivustouudistukset pystytään viemään kivuttomasti maaliin.