fbpx

Verkkosivujen kehittäminen

Mitä verkkosivujen kehittäminen tarkoittaa ja miksi sitä tehdään?

Verkkosivujen kehittämisen tarkoitus on maksimoida verkkosivuston tuottama hyöty liiketoiminnalle. Yleensä kehittämisen lopullisena tavoitteena on myynnin ja kannattavuuden kasvattaminen.

Rankasti yksinkertaistettuna, verkkosivusto tuottaa hyötyä liiketoiminnalle, kun se:

  • Tavoittaa oikeat kohderyhmät (löytyy oikeissa yhteyksissä)
  • Vaikuttaa kohderyhmiin halutulla tavalla
  • Saa kävijät ostamaan tai pyytämään tarjousta tms.

Sivuston pitää tukea yrityksen strategiaa ja tavoitteita, sekä toimia hyvässä yhteistyössä digimarkkinoinnin kanssa.

Mistä verkkosivujen kehittäminen aloitetaan?

Aluksi verkkosivustolle asetetaan liiketoiminnalliset tavoitteet. Tavoitteiden asettamisen jälkeen selvitetään, kuinka hyvin sivusto suoriutuu tehtävästään.

  1. Löytyykö sivusto halutulla tavalla ja tavoitammeko kohderyhmämme
    • Hakukonelöydettävyys ja kävijäliikenne
  2. Kuinka eri kohderyhmät reagoivat sivuston
    • Sisältöihin
    • Ulkoasuun
    • Käytettävyyteen (navigointi, ohjaukset eteenpäin, konversiot)
    • Tekniseen toimivuuteen

Sivuston toimivuutta tutkitaan siihen tarkoitetuilla työkaluilla, kuten SEO-työkaluilla ja sivustoanalytiikan avulla. Kun tulokset ovat selvillä, voidaan valita tuloksien kehittymiseen parhaiten vaikuttavat toimenpiteet.

Kuinka verkkosivuston kehittäminen etenee?

Kun verkkosivustolle toteutetaan sen tuloksia parantavia toimenpiteitä, pitää niiden vaikutus mitata ja selvittää saavutettiinko jo haluttu tavoite, vai pitäisikö kehitystyötä jatkaa.

  1. Toteuta kehitystoimenpide
  2. Mittaa tulos oikealla aikavälillä
  3. Tee päätös jatkokehitystoimenpiteistä

Riippuen toimenpiteestä, tulokset voidaan saada selville heti, mutta lopullinen vaikutus liiketoimintaan voi tulla viiveellä.

Esimerkki 1: sivuston latausnopeuden kehittyminen näkyy mittaustuloksissa heti, mutta vaikutusta liiketoimintaan voidaan arvioida vasta kun kävijöitä on käynyt riittävä määrä sivustolla ja nähdään, miten muutos vaikutti heidän käyttäytymiseensä

Esimerkki 2: konversio-optimoinnin toimenpiteet voivat näkyä hyvin nopeasti, jos sivustolla käy jo valmiiksi runsaasti oikeanlaisia kävijöitä.

Verkkosivujen kehittämisen keinot

  1. Hakukoneoptimointi – kehitetään sivuston löydettävyyttä, jotta sivusto tavoittaisi paremmin oikeat kohderyhmät
  2. Sisältöjen kehittäminen – muokataan tait tuotetaan sivustolle tekstejä, kuvia ja videoita niin, että ne puhuttelevat kohderyhmiä ajankohtaisesti, helppotajuisesti ja sisällöt vastaavat kohderyhmien tarpeisiin vakuuttavasti
  3. Ulkoasun kehittäminen – varmistetaan, että sivusto näyttää hyvältä, sisältöjä on helppo katsoa, kuunnella ja lukea, asettelu ja navigaatio ovat selkeitä
  4. Sivusto on myyvä – Sivusto on myyjä, jonka kuuluu pyytää kauppaa. Muussa tapauksessa sivusto on vain tuote-esittelijä. Verkkosivuston pitää puskea hellästi tai ronskisti kävijä kohti tavoitetta ja pyytää kävijää suorittamaan haluttu toimenpide.
  5. Tekninen kehittäminen – teknisellä kehittämisellä tutkitaan ja optimoidaan sivuston kaikkien toiminnallisuuksien suorituskyky eri laitteilla ja selaimilla

Verkkosivujen kehittäminen on jatkuvaa

Sivuston tuloksia voi ja pitäisi kehittää jatkuvasti, jotta sivustosta saadaan maksimaalinen hyöty liiketoimintaan. Jatkuvalla kehittämisellä pidennetään myös sivuston elinkaarta ja siirretään sivuston uudistamisen tarvetta – jopa vuosilla.

Kuinka valitset oikean kumppanin

Sivuston kehittämisen kumppanin osaamisvaatimukset

  1. Sivuston tekninen ylläpito ja tekninen osaaminen
  2. Liiketoimintaosaaminen
  3. Hakukoneoptimointi
  4. Sisällöntuotanto ja markkinointiviestinnällinen osaaminen
  5. Ulkoasun suunnittelu ja toteutus
  6. Analytiikkatyökalut ja tulosten tulkinta
  7. Konversio-optimointi
  8. Verkkosivuston käytettävyys
  9. Digimarkkinointi

Verkkosivujen kehittäminen sujuu parhaiten sivuston tekijän kanssa, sillä jokaisella verkkosivustoja tekevällä yrityksellä on oma tapansa toteuttaa sivuston teknisiä ratkaisuja. Kun toteutustapa on tuttu, pienenevät erilaisten virheiden ja riskien määrä.

Jos tekijäksi valikoituu joku muu, pitäisi kumppanin olla kuitenkin erikoistunut sivuston julkaisujärjestelmään ja toteutustapaan.

Milloin sivustoa ei voi kehittää

Verkkosivustoa ei voi kehittää, jos sen toteutustapa estää ketterän kehittämisen tai nykyinen julkaisujärjestelmä on teknisesti vanhentunut. Kummassakin tapauksessa tarvitaan sivustouudistus, jotta kehittäminen voidaan aloittaa.

Kiinnostaako sivuston jatkuva kehittäminen?

Digiteamilla on pitkä kokemus WordPress-verkkosivustoista, digimarkkinoinnista ja analytiikasta, sekä vahva liiketoimintaosaaminen ja rautainen tekninen sivustotiimi. Meiltä löydät kaiken, mitä sivuston kehittämiseen tarvitaan. Ota yhteyttä ja kysy meiltä lisää.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.