Facebook-mainonta – aloittaminen / Facebook Business Manager

Facebook-mainonnan aloittaminen ei ole rakettitiedettä, mutta valitettavan monessa kohtaa voidaan silti mennä pieleen, jos ei tiedä, mitä tekee tai ei ymmärretä mitä ollaan ostamassa. Tässä blogissa tuon esille mitä ainakin pitäisi osata ottaa huomioon kun aloittaa Facebook-mainonnan tekemisen.

Aika usein törmään työssäni siihen, että asiakkaalla ei ole tietoa siitä kuka on aikoinaan perustanut Facebook Business Managerin eli Facebook-mainonnan hallintatyökalun. Facebook ei ole kaikista joustavin alusta mainonnan tekemiseen, joten yksikin pieni virhe mainonnan aloituksessa saattaa jäädä kummittelemaan asiakkaan tilille. No, missä sitten yleensä mennään vikaan, kun aloitetaan Facebook-mainonta?

Pidä Business Managerin omistajuus yritykselläsi

Usein mainonnan aloittaa markkinointitoimisto tai yritys itse. Kun yritys itse aloittaa mainonnan, saattaa helposti käydä niin, että mainonta aloitetaankin yrityksen työntekijän omalta henkilökohtaiselta Business Managerilta, joka ei sovellu kaikkeen, eikä sen siirtämistä yritystiliin ole mahdollista tehdä. Ongelmaksi asia muodostuu viimeistään siinä vaiheessa, kun Business Managerin perustanut työntekijä lähtee yrityksestä, jolloin yritys menettää kaiken keräämänsä mainonnan datan ja joutuu aloittamaan kaiken alusta. Kuulostaako ikävältä?

Toinen usein tapahtuva virhe on se, että käytetään markkinointitoimistoa apuna Facebook-mainonnan aloittamisessa, eikä ymmärretä sitä, että markkinointitoimiston perustaessa kaikki tilit asiakkaalle, ei asiakas omista omia tilejään ja siihen kuuluvaa dataa. Mainostilin siirtäminen toiselle tilille on Facebookin toimesta tehty mahdottomaksi tai niin hankalaksi, että käytännössä kukaan ei siihen lähde.

Aloita Facebook-mainonta oikein

No mikä sitten olisi se oikea tapa perustaa tilit ja aloittaa Facebook-mainonta?

Me Digiteamilla uskomme siihen, että asiakkaan kuuluu omistaa kaikki tilinsä, joten asiakkaan tulisi avata tilit itse meidän avullamme. Digiteam pystyy auttamaan vaihe vaiheelta asiakasta Facebook Business Managerin perustamisessa.

Perustamisen jälkeen Facebook Business Manageriin lisätään Digiteam kumppaniksi, joka tarkoittaa, että pääsemme tekemään mainoksia kyseiselle tilille, mutta emme omista sitä. Jos yhteistyö päättyy, meidät on silloin helppo poistaa kumppaneista.

Tässä muistilista Facebook-mainonnan aloittamiseen:

  • Perusta yrityksellesi uusi oma Facebook Business Manager.
  • Liitä Facebook-sivu juuri luomaasi Business Manageriin tai luo uusi Facebook-sivu.
  • (Tällöin kyseinen Business Manager tulee automaattisesti Facebook-sivun omistajaksi.)
  • Liitä mahdollinen Instagram-tili Business Manageriin.
  • Luo Business Manageriin uusi mainostili.
  • (HUOM! ole erittäin tarkkana tässä kohtaa, sillä jos valitset valuutan tai toimialueen väärin, et pysty sitä muuttamaan enää myöhemmin!)
  • Jos sinulla on nettisivut, luo Business Managerissa pixel eli seurantakoodi nettisivun ja Facebookin välille. Lisää koodi nettisivuille.
  • Luo pixeliin tapahtumat eli seurattavat konversiot.
  • Applen iOS 14 päivityksen myötä tulee nykyisin myös vahvistaa nettisivut, joka tarkoittaa Business Managerissa toimialueen eli domainin vahvistusta ja jälleen lyhyen koodin lisäämistä nettisivuille.
  • Tämän jälkeen kaikki on valmista, ja voidaan lisätä ihmisiä ja kumppaneita Facebook Business Managerin käyttäjiksi, jos se on tarpeen.
  • Muista myös jakaa kaikille resursseja erikseen!

Miten välttää yleisimmät virheet:

  • Älä aloita mainostusta omasta henkilökohtaisesta Facebook Business Managerista.
  • Jos ostat palvelun markkinointitoimistolta, älä anna toimiston perustaa Business Manageria ja mainostiliä yrityksesi puolesta.
  • Älä anna markkinointitoimiston mainostaa yritystäsi heidän omalla mainostilillään.

Suurin ongelma ehkä kuitenkin on tuo Facebook-sivu ja mainostili eli jos markkinointitoimiston Business Manager omistaa yrityksenne Facebook-sivun, sen siirtäminen on vaikeaa, varsinkin jos työntekijät ovat vaihtuneet jo useampaan otteeseen, eikä tilistä ole enää tietoa. Jos markkinointitoimisto on perustanut teille mainostilin oman Business Managerin alle, tämä Business Manager tulee aina olemaan mainostilin omistaja.

 

Emilia Lähdeviiki

Emilia on iloinen someguru. Digitaalinen markkinointi ja erityisesti sosiaalisen median mainonta ovat hänelle lähellä sydäntä. Emilia on kauppatieteiden maisteri, joka on hakenut markkinoinnin osaamistaan eri markkinointitoimistoista. Hän auttaa asiakkaita sosiaalisen median mainonnassa (Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter) sekä sosiaalisen median strategioissa.

Jaa
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.