
Oikein viitoitettu digimarkkinoinnin polku johtaa oikeisiin tuloksiin
Miten yrityksen digimarkkinointi viritetään tukemaan oikeaa ja kestävää kasvua?
Sarjalla oikeita valintoja.
Yksinkertaista, mutta ei kuitenkaan. Kristallipalloa harva omistaa, mutta tiekartta kasvuun on olemassa – ja sitä voi kuvata johdonmukaisesti etenevänä prosessina.
Tässä artikkelissa kaivaudumme tämän prosessin ytimeen sekä tärkeisiin osa-alueisiin, jotka yhdessä muodostavat reitin kohti hallittua digimarkkinoinnin kokonaisuutta ja kasvua.
Tukevat perustukset kasvulle syntyvät hyvällä pohjatyöllä
Historia tarjoaa meille lukuisia esimerkkejä katastrofeista, jotka usein pohjautuvat valitettavaan sarjaan vääriä valintoja.
Syyt vaihtelevat, mutta yhteisiä nimittäjiä usein löytyy: ongelmien juurisyitä ei ole havaittu ajoissa tai varoittavia signaaleja ei ole tulkittu oikein – joskus taas hälytysmerkkejä on sivuutettu kiireen takia.
Kaikki nämä ovat mahdollisia syitä myös yrityksen markkinoinnin takkuamiselle.
Kokemuksemme verkkoliiketoiminnan ja digimarkkinoinnin parissa on osoittanut ongelman piilevän usein hajanaisessa tekemisessä, esimerkiksi liiallisessa keskittymisessä yksittäisiin toimenpiteisiin tai kohdeyleisön epäonnistuneessa tavoittamisessa.
Myynnin sakatessa ongelmaan voidaan hakea nopeaa ratkaisua yksittäisellä taktisella kampanjalla, mutta ilman syvempää analyysia toimenpide tuottaa todennäköisesti vain kädenlämpöisiä tuloksia.
Pahimmillaan tämä vahvistaa käsitystä, ettei kyseinen mainonnan tapa toimi omalle yritykselle.
Oikeat-markkinointimalli – Menestyminen on prosessi
Digimarkkinoinnin tekemisen pitäisi perustua liiketoiminnan kannalta tärkeisiin tavoitteisiin. Mitä kohderyhmiä haluamme aktivoida, mitä markkina-alueita tai -osuuksia haluamme kasvattaa, mitä tuotteita tai palveluita pitäisi pystyä myymään enemmän jne.
Digiteamin luoma Oikeat™-markkinointimalli rakentuu seuraavasta viidestä askeleesta, jotka varmistavat, että digimarkkinoinnilla on parhaat mahdollisuudet menestyä sekä tuottaa näkyviä ja pitkäaikaisia tuloksia.
Digimarkkinoinnissa korostuvat niin kokonaisuus kuin yksityiskohdat. Keskittymällä tärkeisiin osa-alueisiin yhdessä ja erikseen, luodaan systemaattinen kasvun polku.
1) Oikeat kohdennukset
Oikea kohdentaminen lähtee liikkeelle kohderyhmien tarkasta määrittelystä. Kun kohdeyleisö ja ostajapersoonat ovat selvillä, voidaan heille räätälöidä yhdistelmä toimivia sisältöjä sopivissa kanavissa.
Asiantunteva digikumppani optimoi kohdentamisen myös eri medioiden sisällä, kohdistaen toimenpiteet tehokkaasti kanavien yksilölliset kohdennuskriteerit huomioiden.
2) Oikeat sisällöt
Kaikki voivat varmasti allekirjoittaa, että tuloksia saadaan sisällöillä, jotka nivoutuvat asiakasymmärryksen ja tavoitteiden ympärille.
Sisällöntuotanto voikin menestyä perustamalla sisällöt strategian vankalle pohjalle, mittaamalla niiden saavuttamaa näkyvyyttä ja sitoutumista sekä kehittäen sisältöjä tulosten perusteella.
3) Oikeat mediavalinnat
Mediakenttä on tänä päivänä hyvin pirstaloitunutta, joten valintoja kanavien välillä on välttämätöntä tehdä.
Oikeita kanavavalintoja edesauttaa syvällinen ymmärrys kanavien erityispiirteistä, käyttäjäprofiileista ja mahdollisuuksista. Tällöin resurssit voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti sekä tavoittaa halutut kohderyhmät.
4) Oikeat ajankohdat
Digimarkkinoinnin tulisi olla jatkuvaa, jotta myyntiä tuetaan ympäri vuoden ja pysytään kohdeyleisön harkintajoukossa. Tavoitteellinen markkinoija huomioi kuitenkin myös tärkeimmät sesongit, jolloin myynnille on paras potentiaali.
Osaava digikumppani auttaa asiakkaitaan määrittämään nämä otollisimmat ajankohdat sekä ajoittamaan toimet oikein asiakkaan markkinoinnin vuosikellossa.
5) Oikeat toimenpiteet
Digimarkkinoinnin tulosten kehittäminen vaatii tuekseen tulosten tulkinnan sekä tuloksiin ja tavoitteisiin perustuvan oikean reagoinnin.
Oikeilla tulkinnoilla ja oikeilla kehitystoimenpiteillä voidaan löytää voittava yhdistelmä oikeaa kohdennusta, oikeaa sisältöä, oikeaa mediaa ja oikeaa ajankohtaa.
Luotsaa kokonaisuutta tiedolla – vältä digimarkkinoinnin karikot
Menestysresepti piilee siis hyvässä suunnittelussa, kokonaisuuden hallinnassa ja tiedolla johtamisessa.
Analysoi, suunnittele, toteuta, mittaa – ja toista uudelleen alusta.
Vaikka yhden hitin ihmeitä löytyy varmasti alalta kuin alalta, oikoteitä kestävään kasvuun ei kukaan voi luvata.
Markkinoinnin kehittämisen maratonilla palkitaankin pitkäjänteiset tekijät ja sinnikkäät kehittäjät.
Ne, jotka ovat tarpeeksi
rohkeita panostamaan markkinointiin ajallisia ja rahallisia resursseja
kärsivällisiä etsiessään menestyvimpiä toimintamalleja
nöyriä myöntämään, etteivät tiedä kaikkea heti, vaan testaavat ja oppivat läpi prosessin.
Ne, jotka yhdistävät kovan osaamisen kovaan duuniin.
Jos yrityksenne sisälle kaivataan tähän prosessiin osaavaa ja tavoitteisiinne sitoutuvaa vahvistusta, ota meihin yhteyttä ja keskustellaan lisää.
Haluatko tietää millainen digikumppani olemme? Katso täältä, mitä asiakkaamme ovat yhteistyöstämme kertoneet.
Antti Kärki
Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.