

PP-auto Oy on vuonna 1968 perustettu täyden palvelun autotalo, jonka omistaa Suur-Seudun Osuuskauppa. Toimipisteemme sijaitsevat Salossa Meriniityssä, Raisiossa Kuninkojalla sekä Lohjalla Tynninharjulla. Toimitimme vuonna 2022 asiakkaillemme yli 3000 ajoneuvoa ja liikevaihtomme oli 2023 n. 61milj. euroa. PP-autossa työskentelee tällä hetkellä yli 60 autoalan ammattilaista. Merkkiedustuksessa on Hyundai ja Ford.
Autojen myyntiin vauhtia digimarkkinoinnilla
PP-auto ja Digiteam aloittivat yhteistyön vuoden 2020 loppupuolelta Google Ads hakusanamainonnan myötä. Aiemmin yritys oli panostanut varsin vahvasti offline-mainontaan; printtimainontaan, ulkomainontaan sekä radiomainontaan. Kuluttajien tiedonhankintaprosessin ja automyynnin siirtyessä yhä vahvemmin digitaalisiin kanaviin, oli luonnollista saada PP-auton valikoimaa ja viestiä esille digikanaviin.
Suunnitelmallista digitaalisen markkinoinnin tekemistä
Vuoden 2020 lopussa liikkeelle lähdettiin ketterästi maksetun Google Ads-mainonnan avulla. Tavoitteena oli tavoittaa ne potentiaaliset asiakkaat, jotka jo etsivät hakukoneista autoja ja paikallisia autohuoltopalveluita. Jo yhteistyön alussa oli kuitenkin selvää, että pelkästään hakukoneista asiakkaita ei tavoiteta tarpeeksi kattavasti. Digiteam toteutti PP-autolle digitaalisen markkinoinnin suunnitelman, joka ohjaa digitekemistä asiakaslähtöisesti.
“Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma antoi selkeät tiedot siitä, missä digikanavissa loppuasiakkaamme käyttävät aikaa, miten tavoitamme heidät näistä kanavista ja millä budjetilla. Lisäksi määrittelimme suunnitelman avulla tavoitteet digitaaliselle markkinoinnille ja tiedämme mitä resursseja markkinointi vaatii omalta henkilöstöltämme ja kumppaniltamme”, jatkaa Heiskanen.
Digisuunnitelman avulla tunnistettiin PP-auton tarpeet olla esillä yhä useammassa digikanavassa. Asiakkaalle toteutetaan tuloksellista Facebook -ja Instagram-mainontaa, kohdennetaan autoilusta kiinnostuneille kohderyhmille banner-mainontaa ohjelmallisesti Adformilla ja tavoitetaan kuluttajat myös Google Adsin eri kampanjamuotojen avulla. Eli käytännössä huomioidaan koko asiakkaan hankintaprosessi tiedon hankinnasta ostotapahtumaan saakka eri digikanavia hyödyntäen. Lisäksi Digiteamin toteuttaman uuden verkkopalvelun myötä hakukooptimointi on tullut osaksi digitaalista markkinointia.
Toteutamme PP-auton kanssa ketterästi erilaisia taktisia, myyntivetoisia kampanjoita sekä pidemmän tähtäimen strategisen tason brändin tunnettuuden kasvattamiseen liittyviä toimenpiteitä.
Mitattavuus ja kehittäminen
Kaikkea digitekemistä mitataan tarkasti web-analytiikalla sekä some-kanavien pixeleiden ja tapahtumamäärittelyiden avulla. Asiakas näkee läpinäkyvästi mitkä kampanjat tuottavat parhaiten ja tuovat yhteydenottoja automyyntiin. Analytiikkatiedon avulla mainontaa kehitetään tehokkaampaan suuntaan ja saadaan jokaisen käytössä olevan digikanavan tulokset selville reaaliaikaisesti.
Yhteistyön osa-alueet
- digitaalisen markkinoinnin suunnitelma
- Google Ads hakusanamainonta
- Facebook -ja Instagram-mainonta
- ohjelmallinen display-mainonta (Adform)
- web-analytiikka
- verkkosivustopalvelut