Eco Weedkiller

Eco Weedkiller tarjoaa ekologisia rikkakasvien torjuntatuotteita ammattilaisille ja kuluttajille, jotka etsivät turvallista ja tehokasta vaihtoehtoa haitallisille torjunta-aineille. Heidän teknologiansa käyttää 100°C vettä rikkakasvien poistamiseen ilman myrkyllisiä kemikaaleja.

Uuden tuotteen markkinointi

Aloitimme markkinointiyhteistyön vuonna 2019. Kukaan ei vielä tuolloin tuntenut Eco Weedkilleriä ja 2020 tuote oli tarkoitus lanseerata isommin markkinoille. Messut ja monet muut perinteiset markkinointikeinot eivät olleetkaan käytettävissä koronan myötä.

Uuden tuotteen ja teknologian markkinointi hakusanamainonnan avulla olisi ollut hankalaa, sillä hakuja ei vielä ollut, koska ratkaisua ei tunnettu. Tärkeintä olisi rakentaa tunnettuutta ja bränditietoisuutta.

Potentiaaliset asiakkaat piti saada pysähtymään ja perehtymään innovatiivisen ratkaisun hyötyihin ja toimintatapaan. Tästä syystä moni nopeatempoisempi ja jakelultaan suppeampi digikanava päätettiin hylätä alkuvaiheessa. Näin ratkaisuksi valikoitui natiivimainonta.

Mitä teimme

Natiivimainonta on vuosittain ajoitettu sesonkien mukaan, jotta aihe olisi mielenkiintoinen. Ensimmäisenä vuotena budjetti oli melko maltillinen, mutta hyvien kokemusten perusteella panostuksia on ollut helppo korottaa.

Markkinoinnilla on pyritty systemaattiseen esilläoloon juuri oikeaan aikaan. Hyvien tulosten ansiosta yhteistyötä on jatkettu jo useita vuosia ja matkalla on toki käytetty myös muita markkinointikeinoja, kun hetki on ollut niille oikea.

Natiivimainonnan suunnittelu

Natiivimainontaan on luotu artikkeli asiakkaan verkkosivustolle ja tämä artikkeli on samalla toiminut laskeutumissivuna mainoksia klikanneille. Laskeutumissivun rooli on erittäin tärkeä, jotta mainoksia klikanneista ja artikkelin lukeneista saadaan mahdollisimman paljon hyötyä. Laskeutumissivulla houkuteltiin kävijää tilaamaan uutiskirje. Houkuttimena toimi etukoodi laitteen ostoon verkkokaupasta ja koodi toimitettiin sähköpostiin uutiskirjeen tilaamista vastaan.

Tämän jälkeen suunniteltiin mainoksista useita variaatioita, joita päästään testaamaan, valittiin mainontaan sopivimmat mediat, bid management ym. mainonnan tekniseen kohdistamiseen liittyvät asiat.

Mittaus

Mainonnan tavoitteena on huomion ja kiinnostuksen herättäminen, sekä tunnettuuden kasvatus ja markkinointirekisterin rakentaminen. Tässä vaiheessa suorien tilausten tavoittelu ei ole vielä realistista.

Mittauksessa keskityttiin mainoksen ja laskeutumissivun, sekä sisältöjen kiinnostavuuden arviointiin. Oleellista oli tavoittaa mahdollisimman suuri määrä sellaisia ihmisiä, jotka perehtyvät sisältöihin ja tilaavat uutiskirjeen.

Natiivimainonnan tuloksia

Pitkäjänteisen työn tuloksena, yrityksen tunnettuus on kasvanut merkittävästi. Mainonnalla on kerätty mittavat määrät kävijöitä perehtymään myrkyttömään rikkakasvien torjuntaan ja tehty yrityksen nimeä tunnetuksi.

  • Keväällä 2022 Markkinointiuutisissa julkaistiin parhaimpien natiivimainosten tuloksia klikkiprosenttien valossa ja tälle listalle pääsi myös tekemämme Eco Weedkillerin mainonta. Hyvän klikkiprosentin taustalla ovat oikea ajoitus, oikea viesti, uutuustuote – uusi teknologia, ympäristöystävällisyys ja houkutteleva visuaalinen ilme.
  • Uutiskirjeen tilaajia saatiin kerätty satoja uutiskirjeiden lähettämistä varten ja näiden lisäksi syntyi myös suoria uusia asiakkuuksia, vaikka mainonta ei vielä siihen tähdännytkään.
  • Sisällöt ovat kiinnostaneet kävijöitä ja mm. laskeutumissivujen videon aloittaneista lähes puolet katsoi sen loppuun.
  • Eco Weedkiller -nimihakujen määrä on moninkertaistunut ja liikkuu nyt jo reilusti yli 3.000 hakua/vuosi tasolla, keskittyen huhti-elokuun välille.
  • Kun yhteistyötä aloitettiin, eivät ihmiset käytännössä hakeneet rikkakasvien torjuntaa kuumalla vedellä. Vuonna 2021 määrä oli jo n. 930 hakua/vuosi ja 30.9.2024 mennessä, on vuoden hakujen määrä jo lähes 4.000, joten ratkaisusta ei ole tullut vain tuttu, vaan myös haluttu.

Onko natiivimainonta vierasta? Lue tästä artikkelista mitä natiivimainonta on, miten se toimii ja milloin sitä kannattaa hyödyntää.