Milloin digimarkkinointi kasvattaa myyntiä hitaasti ja milloin nopeasti
Digimarkkinoinnin vaikutuksia myyntiin voidaan saavuttaa tilanteesta riippuen nopeasti tai hitaasti. Erinomaisen tärkeää olisi markkinoinnin suunnitteluvaiheessa ymmärtää mitä on realistista saavuutta, millä aikataululla ja millä resursseilla.
Markkinoivalle yritykselle olisi myös tärkeä hahmottaa, mitä välietappeja myynnillisten tulosten saavuttaminen vaatii. Lisätietoa nopeiden ja hitaiden tulosten saavuttamisesta löydät jatkamalla artikkelin lukemista.
Jos tarvitset yrityksenne tilanteen arviointiin apua, kysy sitä vaikkapa meiltä.
Nopeat tulokset
Digimarkkinoinnin nopeilla onnistumisilla tarkoitetaan sitä, että mainonta tai sivustouudistus alkavat tuottamaan joko välittömästi, tai muutaman kuukauden sisään tilauksia tai kontakteja, joista syntyy uusia asiakassuhteita ja myyntiä.
Milloin nopeat tulokset ovat mahdollisia
Nopeita myynnillisiä tuloksia voidaan saavuttaa silloin, kun ryhdytään tekemään jotain uutta tai jotain vanhaa ryhdytään tekemään paremmin kuin ennen.
Käytännössä tämä voi tarkoittaa verkkosivustolle tehtäviä muutoksia, sivuston uusimista, uusien medioiden tai markkinointimuotojen käyttöön ottamista tai vanhan markkinoinnin tekemistä paremmin.
Ero tuloksissa voi olla huikea jo lyhyellä aikavälillä.
Tunnista tilanne
Kriittistä nopeiden tulosten hakemisessa on kuitenkin se, että tunnistetaan myynnin ja digimarkkinoinnin nykyinen kokonaistilanne ja ymmärretään mitä pitäisi tehdä – muokataanko vanhaa, vai luodaanko uutta. Silloin voidaan tehdä oikeita valintoja ja saavuttaa nopeita tuloksia.
Toimialalla pitää olla myös joko piilevää tai aktiivista kysyntää, jota voidaan ohjata markkinoinnin avulla myynniksi ja ostopolkujen pitää olla riittävän lyhyitä, jotta tuloksia voi syntyä nopeasti.
Hitaat tulokset
Kaikilla yrityksillä ei ole mahdollista saavuttaa nopeita tuloksia, johtuen esim. toimialan ostopolkujen pituudesta tai haastavasta markkinatilanteesta.
Jos asiakkaan ostopolussa tarpeen heräämisestä yhteydenottoon kestää 6 kk – 24 kk, ei ole realistista lähteä mittaamaan markkinoinnin myynnillisiä tuloksia 1-3 kuukauden jänteellä.
Haastava markkinatilanne saattaa tarkoittaa esim. kilpailtua toimialaa, jossa tarjoajia on paljon ja erottautuminen on vaikeaa, eikä pelkkä hyvä löydettävyys riitä. Tulosten hitaus voi johtua myös siitä, että yritys, tuote, teknologia, palvelu tai toimintamalli on uusi ja markkinoilla tuntematon.
Tunnettuuden tai brändin rakentaminen on hidasta. Sama koskee uuden tarpeen ja kysynnän synnyttämistä. Ajattelumallien, asenteiden ja totuttujen tapojen muuttaminen ei tunnetusti ole helppoa tai nopeaa.
Tunnettuuden ja brändin merkitys
Hyvän tunnettuuden ja hyvin rakennetun brändin vaikutus myyntiin on merkittävä, sillä niiden avulla päästään ”automaattisesti” mukaan tarjouskilpailuihin. Hyvä tunnettuus ja maine myös madaltavat yhteydenottamisen ja ostamisen kynnystä, sillä tällainen yritys koetaan luotettavammaksi, kuin täysin vieras yritys.
Ajatus kilpailijan hyvän aseman kautta saamista ”ilmaisista” tarjouspyynnöistä voi tuntua epäreilulta, mutta niiden eteen on jouduttu tekemään vuosia työtä ja investoimaan paljon rahaa.
Brändi ja tunnettuus vs. konversiovetoinen taktinen markkinointi
Olen kuullut paljon vastakkainasettelua brändi-/tunnettuusmarkkinoinnin ja konversiovetoisen, taktisen markkinoinnin välillä. Tämä vastakkainasettelu on täysin absurdi, sillä kumpaakin tarvitaan.
Tunnettuudesta ja hyvästä brändistä on hyötyä kaikille yrityksille. Hyvä digipresenssi, hyvä löydettävyys, riittävä näkyvyys ja esilläolo, sekä laadukas verkkosivusto varmistavat, että hyvä tunnettuus ja hyvä brändi konvertoidaan maksimaalisen tehokkaasti myynniksi.
Nopean ostopäätöksen ja akuutin kysynnän toimialoilla hyvä löydettävyys ja hyvä sivusto saattavat riittää tuloksellisen liiketoiminnan pyörittämiseen. Heikosta tunnettuudesta kärsivän yrityksen taas saattaa olla järkevämpää laittaa löydettävyyden ja sivuston perusasiat kuntoon ja sen jälkeen lähteä panostamaan tunnettuuteen.
Tärkeintä on tunnistaa oma tilanne ja löytää Oikeat tavat tehdä markkinointia.
Hitaiden ja nopeiden tulosten mittaamisen ero
Hitaita tuloksia mitattaessa markkinoinnin tavoitteet tulisi porrastaa vaiheisiin, joita voidaan mitata lyhyemmällä aikavälillä ja varmistaa, että toimenpiteillä edetään kohti päämäärää. Myynnillisiä hedelmiä mitataan sitten pidemmän aikavälin tuloksissa.
Melko usein hitaat tulokset ovat syntyneet useiden toimenpiteiden ja tekijöiden vaikutuksesta, joten yksittäisten toimenpiteiden vaikutusta myyntiin voi olla hankala selvittää tarkasti.
Nopeiden tuloksien mittaaminen ja mainonnan optimointi on paljon suoraviivaisempaa ja syy-seuraus voi olla helposti löydettävissä – tai sitten ei.
Markkinoinnin investoinnin takaisinmaksu
Brändin ja yrityksen tunnetuksi tekemistä toteutetaan jatkuvalla läsnäololla. Mitä suuremmat panostukset, sitä nopeammin on mahdollista saavuttaa tuloksia. Panostukset voivat olla joka tapauksessa merkittävät, ennen kuin se näkyy myynnissä. Toisaalta vaikutus on todennäköisesti kestävä.
Nopeita tuloksia tuottava markkinointi näkyy myynnissä, mutta voi olla vaikutukseltaan hetkellistä, eli toimii vain sen ajan, kun markkinointia tehdään. Ajan myötä tämäkin tapa kasvattaa tunnettuutta ja tuo pitkäaikaista hyötyä.
Tunnistatko oman tilanteesi?
Voisiko yrityksesi markkinointi tuottaa nopeita tuloksia merkittävästi enemmän? Pitäisikö panostaa tunnettuuteen vai olisiko nyt aika varmistaa verkkosivuston tuottavuus?
Kerro tilanteesi ja tavoitteesi. Me autamme selvittämään yrityksellesi oikeat tavat tehdä digimarkkinointia!
Antti Kärki
Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.