
Mitä AI-optimointi eli GEO on ja miten sitä tehdään?
AI-optimointi kannattaa ottaa haltuun, sillä osa hauista on siirtynyt ja siirtyy hakukoneista tekoälypalveluihin.
Hakukoneoptimointi ei ole häviämässä mihinkään, mutta GEO on noussut sen rinnalle ja monilta osin ne kulkevatkin toisiaan tukien. Hyvin tehty SEO on erinomainen lähtökohta AI-optimoinnille
Mikä on GEO?
GEO eli Generative Engine Optimization on lyhenne uudesta tavasta optimoida sisältöä tekoälyvetoisia hakukoneita varten.
Toisin kuin perinteisessä SEO:ssa, GEO:ssa ei keskitytä vain siihen, miten hyvin sisältö näkyy Googlen haussa, vaan siihen, miten yrityksen nimi tai sisällöt nousevat esiin tekoälyavusteisissa hakutuloksissa, kuten esim.
- Bingin Copilotissa
- ChatGPT:ssä.
- Googlen hakutuloksissa näkyvissä yhteenvedoissa (esimerkki alla)
AI ei anna vastaukseksi linkkilistoja, vaan tekoälyn muodostaman vastauksen tai ehdotuksen. Ja juuri tässä kohtaa GEO tulee kuvaan: miten varmistat, että yrityksesi tai sisältösi mainitaan näissä vastauksissa?
AI-optimoinnin merkitys
AI-optimoinnin tavoite on täsmälleen sama kuin hakukoneoptimoinnissa. Kun yrityksesi löytyy oikeissa yhteyksissä, brändisi tunnettuus kasvaa ja saat yhteydenottojen kautta myyntiä.
Saimme tarjouspyynnön digimarkkinoinnista, jossa asiakas oli löytänyt meidät tekoälyn avulla. Hän oli kertonut tekoälylle tarpeensa ja sitten kysynyt listaa mitkä firmat heille voisivat sopia ja tekoäly suositteli kääntymään Digiteamin puoleen.
Miten AI-optimointia tehdään käytännössä?
AI-optimointi nojaa pitkälti samoihin asioihin kuin perinteinen hakukoneoptimointi. Jos perinteinen hakukoneoptimointi on kunnossa, saattaa yrityksesi löytyä jo tällä hetkellä AI:sta erilaisissa yhteyksissä.
AI-optimointiin liittyy kuitenkin erityispiirteitä, jotka tulisi ottaa huomioon. Tärkeimpiä näistä ovat sisältöjen rakenteet ja ns. luottamussignaalit.
AI etsii luottamussignaaleja, arvosteluja ja suosituksia
Luodessaan vastauksia ja ehdotuksia, tekoäly kahlaa läpi verkosta löytyviä suosituksia ja listauksia virallisiksi katsomistaan lähteistä. Referenssit, linkitykset, hakemistot, erilaiset yrityslistaukset, maininnat somealustoilla ja alan julkaisuissa, sekä arvostelut nostavat yritystä AI:n silmistä merkittävämmäksi.
Mitä enemmän mainintoja löytyy, sen todennäköisemmin yrityksen nimi tai sen sisällöt nousevat AI-vastauksissa esille.
Miten sisältöjä pitäisi kehittää AI-optimoinnissa?
Kun sisältöjen rakenteet on tehty SEO-ohjeistusten mukaan, niissä pitäisi olla selkeät otsikoinnit ja otsikkohierarkiat kunnossa. Sisältöä voidaan luokitella koodissa strukturoidulla datalla (Schema Markup), mikä auttaa tekoälyä ymmärtämään sen, minkälaisesta sisällöstä missäkin kohtaa on kyse. Tämä luokittelu ei siis näy sivuston käyttäjälle.
Tämän lisäksi sisällöissä olisi hyvä huomioida seuraavia asioita:
1. Tekoälystä haetaan tietoa kysymyksillä
Sisältö, joka vastaa suoraan kysymyksiin, saa todennäköisemmin näkyvyyttä.
- Muotoile sisältöä Q&A-muotoon
- Otsikoi selkeästi
- Vältä turhaa kiertelyä
Esimerkki: Älä kirjoita ”Yrityksillä on monia tapoja lähestyä AI-optimointia…” vaan ”Miten AI-optimointia tehdään?”
2. Sisällön tulisi olla lähde, johon tekoäly voi viitata
Sisällön tulisi olla ytimekästä, informatiivista ja sellaista, että se voidaan nostaa esiin irrallisena kokonaisuutena niin, että se säilyttää ydinsanomansa.
Tekoäly etsii uskottavia ja asiantuntevia lähteitä. Rakentele sivuistasi luotettavia tiedonlähteitä, jotka:
- Antavat täsmällistä ja ajankohtaista tietoa
- Käyttävät asiantuntevaa mutta ymmärrettävää kieltä
- Perustuvat selkeään rakenteeseen ja otsikointiin
Blogiteksteillä, oppailla ja hyvillä palvelukuvauksilla on suuri potentiaali nousta generatiivisiin vastauksiin.
Mistä aloittaa GEO-optimointi?
GEO-optimointia kannattaa tehdä vaiheittain. Kyse on pitkän tähtäimen jatkuvasta kehittämisestä, jossa pitää huomioida AI:n jatkuva kehitys.
Oleellista AI-optimoinnin suunnittelussa on asettua asiakkaan rooliin ja miettiä, mihin kysymyksiin asiakkaat etsivät ratkaisuja ja kuinka niihin vastataan tyhjentävästi.
GEO-toimenpiteitä
- Selvitä sivuston hakukoneoptimoinnin nykytila ja pistä perusasiat kuntoon
- Kartoita ja listaa nykyiset sisällöt, sekä mahdollisuudet muokata niitä paremmin AI-optimointiin sopivaan kysymys-vastaus muotoon
- Kirjoita referenssitarinoita, kerää suosituksia ja arvosteluja
- Varmista löytyminen hakemistoissa ja tarkista kuvauksesi Google Yritysprofiilissa
- Luo artikkeleita, oppaita, tutkimuksia ja datajulkaisuja
- Kerää linkityksiä muilta sivustoilta ja mainintoja some-kanavissa