Tietoa natiivimainonnasta


Natiivimainonta tarkoittaa artikkelimainontaa, jota voidaan verrata printissä käytettyihin advertoriaaleihin. Riippuen toteutuskanavasta, artikkeli julkaistaan joko median omistamilla alustoilla tai mainostajan omalla sivustolla. 

Suosittelemme käyttämään artikkelin julkaisua omalla sivustolla. Tällöin artikkelin lukijat saadaan oman sisällön ääreen, laskeutumissivun voi toteuttaa haluamallaan tavalla ja kävijää voidaan ohjata artikkelista eteenpäin halutulla tavalla. Näin myös kävijöistä kerättävä analytiikkatieto saadaan tarvittaessa hyödynnettyä ja tuloksiin voidaan reagoida nopeasti.

Miltä natiivimainos näyttää

Artikkelia mainostetaan uutismedioissa ja niissä pyritään asiapohjaiseen, mutta mielenkiintoiseen viestiin. Mainokset näyttävät mediassa uutisvirran artikkeleilta, mutta niissä lukee ”Sponsoroitu” tai ”Mainos”. Uutismedioissa ihmiset hakevat mielenkiintoisia artikkeleita ja tästä syystä mainokseen on tärkeä löytää tarttuva ja huomiota herättävä viesti.

Artikkelin vaatimukset

Myös kukin media arvioi artikkelin sopivuuden natiivimainontaan. Pelkät mainosländärit eivät sellaiseksi kelpaa. Perinteinen display-mainonnassa käytetty ”osta nyt” -mainonta ei myöskään toimi, sillä artikkelimainen sisältö ei kohtaa tuon tyyppisen mainonnan viestiä.

Natiivimainonnan laskeutumissivu

Laskeutumissivun rooli on erittäin tärkeä ja siinä pitää huomioida se, kuinka artikkelin lukijoita pyritään hyödyntämään, tai viemään eteenpäin, vai riittääkö tavoitteeksi pelkkä artikkelin lukeminen.

Pelkkä artikkelin hyvä idea ei riitä, vaan laskeutumissivun visuaalisen suunnittelun ja materiaalien pitää olla myös ensiluokkaisia, jos kohderyhmä halutaan vakuuttaa tai ohjata eteenpäin.

Milloin ja miten natiivimainontaa kannattaa käyttää

Natiivimainonta sopii uusien tuotteiden tai palveluiden mainostamiseen, tai silloin jos tuotteisiin tai palveluihin tuodaan aivan uudenlaista näkökulma. Hyvin usein sitä käytetään tietoisuuden kasvattamiseen ja koska tässä vaiheessa kohderyhmä on vasta ostopolkunsa alussa, ei ole realistista odottaa lyhyellä aikavälillä ostokonversioita, tai tarjouspyyntöjä. Niitäkin voi toki tulla. 

Natiivimainoksissa ei siis pidä suoraan myydä mitään. Sillä pyritään vaikuttamaan oikeaan kohtaan asiakkaan ostopolkua, oikealla kulmalla. Hyöty tulee viiveellä ja tästä syystä natiivimainonnassa pitää mitata oikeita asioita ja oikealla aikajänteellä.

Nopeatempoisuuden sijaan perehtymistä

Uutismedioissa luetaan artikkeleita. Hätäiset verkon selaajat ovat uutismedioissa valmiimpia perehtymään mielenkiintoisiin aiheisiin. Tästä syystä natiivimainonta tarjoaa mahdollisuuden esitellä ja perustella monimutkaisempia ja vaikeammin sisäistettäviä asioita, kuten esimerkiksi Eco Weedkiller on tehnyt aiheesta ”Myrkytön rikkaruohon torjunta” tai Oppiva Invest Oy aiheesta ”Uusien teknologioiden hyödyt ammatillisessa koulutuksessa”.

Artikkelien avulla voi myös rakentaa tai kasvattaa asiantuntijamielikuvaa omassa markkinassa.