fbpx

Mobiilisivuston latausnopeus hakukoneoptimoinnissa

Moni markkinointipäättäjä tutkii omatoimisesti verkkosivuston hakukoneoptimoinnin tilaa ja etsii keinoja löydettävyyden parantamiseksi. Melko usein aloitetaan sivuston latausnopeuden tutkimisesta. Kun asia on vieras, saatetaan jo lähtötilanteessa päätyä väärän tiedon ja väärien johtopäätösten ääreen.

Sivuston tekninen suorituskyky ja latausnopeus vaikuttavat SEO-tuloksiin. Sivuston latautumisnopeutta mitatessa harhaudutaan helposti seuraamaan vääriä lukuja tai tietolähteitä. Ja kun mittaustulos näyttää heikolta, ryhdytään korjaamaan asioita, joihin ei välttämättä tarvitsisi puuttua.

Yksi suurimmista virhetulkinnoista tehdään, kun tietolähteenä käytetään Googlen PageSpeed Insights -työkalua ja tutkitaan sivuston suorituskykyä mobiililaitteilla.

PageSpeed Insights ja sen tulokset

Sivuston tehokkuuteen ja latausnopeuteen liittyen PageSeed Insights voi näyttää tuloksia kahdella tavalla, kenttädataan perustuvat tulokset ja laboratoriodataan perustuvat tulokset. Kenttädata perustuu sivuston oikeiden käyttäjien kokemuksiin.. Jos kenttädataa on saatavilla, ne näytetään raportissa ensimmäisenä.

Jos tulosraportin alussa  “Discover what your real users are experiencing” tai “Tutustu oikeiden käyttäjien kokemuksiin” rivillä oikeassa laidassa on teksti “No data”, tai “Ei dataa”, testi ei näytä kenttädataa, vaan ainoastaa laboratoriotestin tulokset.

PageSpeed Insights ei ole saanut riittävästi käyttäjädataa

Mobiililaitteiden testaus ja laboratoriodata

PageSpeedin laboratoriotestin “Performance” tai “Tehokkuus”-osion avausruudun alalaidassa näkyy millä parametreillä testi on tehty. Siellä lukee mm. käytössä “Slow 4g throttling” tai “Hidasta 4G-yhteyttä simuloiva rajoitus”. Tämä tarkoittaa sitä, että testissä verkon nopeutta alennetaan keinotekoisesti tasolle, jolla se on ollut keskimäärin Suomessa yli kymmenen vuotta sitten.

Laboratoriotestissä PageSpeed käyttää mobiiliarviossa käyttöympäristön olosuhteet heikommaksi, kuin ne todennäköisesti sivuston oikeilla käyttäjillä ovat. Tällöin työkalu ei siis näytä tuloksia jotka vastaavat oikeiden käyttäjien kokemuksia.

PageSpeed Insights käyttää mobiilitesteissä "Hidasta 4G-yhteyttä"

Tämän takia mobiilitesti antaa tuloksen, joka on luultavasti aivan erilainen kuin todellisten käyttäjien kokemus, jos pääosa sivuston käyttäjistä on Suomesta. Omalla puhelimella sivustoa testaamalla usein voi huomata, että sivun latautuminen ei kestä niin pitkään kuin testi ilmoittaa.

Lue lisää laboratoriotesti vs kenttädata web.dev sivustolta.

Mihin PageSpeedia sitten käytetään?

PageSpeedin laboratoriotulosta Google ei käytä SEO-arviointiin. Se on tarkoitettu suuntaa antavaksi tiedoksi sivuston kehityksessä, varsinkin kun tehdään globaaleja sivustoja, joissa pitää ottaa huomioon kaikenlaiset mobiililaitteet ja -liittymät. Euroopassa ja varsinkin Suomessa laitteet ja liittymät ovat hyvin erilaisia kuin esim. kehittyvissä maissa. 

Jos oikeaa käyttäjädataa on tarpeeksi, PageSpeedissä nähdään kenttädataan perustuvat arvot. Nämä arvot kertovat sivuston todellisesta tehokkuudesta ja näitä arvoja Google voi käyttää SEO-arviointiin.

Latausnopeuden rooli hakukone­optimoinnissa

Kun Google arvioi sivuston teknistä suorituskykyä, latausnopeus on yksi tekijä sen sisällä. Latausnopeuden vaikutusta hakukoneoptimoinnissa ei tarkasti tiedetä. Kun olemme tutkineet asiaa, olemme päätyneet sellaiseen johtopäätökseen, että kyseessä on on/off -arvo. Asia joko on kunnossa, tai sitten ei. Eli mikäli latausnopeus on riittävän hyvä, ei sivuston nopeuttamisesta lisää ole hakukoneoptimoinnin näkökulmasta enää välttämättä hyötyä. Käyttäjäkokemukseen mahdollisimman nopea sivusto luonnollisesti vaikuttaa aina positiivisesti.
Sivuston suorituskyky "Hyväksytty" PageSpeed Insightsin mukaan

Erilaisten analyysityökalujen haasteet

Netti on pullollaan erilaisia mittaus-, auditointi- ja testaustyökaluja, joista osa on tarkoitettu ammattikäyttöön ja osa siihen, että työkalusta saadaan tarkoituksellisesti esim. SEO-palveluiden myyntiä argumentoivaa dataa. Jos mittarin toimintatavasta ei ole tietoa, ei siitä luultavasti ole hyötyä sivuston kehityksessä.

Hyväksi havaitut ja laadukkaat mittarit, kuten GTmetrix, Pingdom ja Webpagetest.org, Pagespeed Insightsin lisäksi, antavat luotettavaa dataa sivuston tehokkuuden mittaamiseen. Muista tarkistaa missäpäin maailmaa testipalvelin sijaitsee ja onko käytössä jokin nopeutta keinotekoisesti hidastava asetus.

Monissa tapauksissa hakukoneoptimoinnissa kannattaa keskittyä muihin tekijöihin kuin sivuston tekniseen nopeuteen, paitsi silloin jos latausnopeuteen liittyy todellisia ongelmia. Sivuston nopeus on tärkeä asia käyttökokemukselle, konversioille ja SEO:lle, mutta sitä pitää arvioida oikein ja miettiä, onko sen kehittämisestä hyötyä. Isomman hyödyn voi saada esimerkiksi keskittymällä sivuston sisältöjen kehittämiseen.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.