Google Analytics 4

Jos mietit uuden Google Analyticsin käyttöönottoa, kannattaa pyytää apua Digiteamilta. Digiteam on dataohjautuvan verkkoliiketoiminnan kehityksen veteraani, josta saat kattavat palvelut kaikkiin sivuston analytiikkahaasteisiin.

Google Analytics 4 on suositun ja ilmaisen kävijäseurantaohjelmiston tulevaisuuden versio, joka karrikoidusti yhdistää entiset verkkosivun ja sovellusten kävijäseurannan saman katon alle. Ohjelmapuolella uuden version muutos on suuri. Myös ulkoasu ja raportointityyli on muuttunut. Uusi versio pyrkii hyödyntämään tekoälyä aiempaa enemmän, ennakoimaan käyttäjän kannalta tarpeellisia tietoja ja helpottamaan niiden löytämistä. Vastapainoksi Googlen valmiiksi mietittyjä raportteja jää pois.

Analytics 4.0n käyttöönotto

Analytics nelosen asentaminen ei edelleenkään riitä täyden hyödyn saamiseen, vaikka seurantaan saakin aiempaa monipuolisempia toimintoja. Tärkeää on muistaa se, että mikään tekoäly tai automatiikka ei toimi, jos pohjatyö ja suunnittelu on tehty heikosti.

Vaikka ”vanha” Universal Analytics tullee olemaan käytössä vielä pitkään, kannattaa uusi versio laittaa keräämään jo tietoja, jotta vertailutietoa on saatavilla, kun lopullinen siirtymä tulee ajankohtaiseksi. Uusi Analytics kannattaa ottaa käyttöön vanhan rinnalle ja opetella pikkuhiljaa seuraamaan omaan tahtiin.

Google Analytics 4 konfiguraatio

Digiteamin palvelussa asiantuntijamme käy lyhyesti läpi asiakkaan seurannan tarpeet ja asettaa sivustolle tarvittavat seurantapisteet. Asiantuntijamme avaa asiakkaalle tarvittaessa uuden Analytics 4 omaisuuden ja konfiguroi Analyticsin. Konfiguraatio myös dokumentoidaan, joten jatkokehitys on helppoa.

Google Analytics 4 pilotti

Koska ohjelma uusi liki kaikille, olemme lanseeranneet pilottipalvelun, joka on tarkoitettu perussivustoille (ei kirjautumisen takana olevia sivuja, eikä verkkokauppoja) ja sellaisille asiakkaille, joilla on jo hiukan kokemusta Analyticsin käytöstä. Pilottipalvelun edellytyksenä on, että pilottijakson jälkeen asiakas antaa palautetta seurannan konfiguroinnin sopivuudesta omalle liiketoiminnalleen.

Palvelu sisältää myös Universal Analyticsin auditoinnin. Pilottijakson jälkeen Analytics-tili kaikkine asetuksineen jää täysin asiakkaan hallintaan. Palvelun hinta on noin 40% normaalia palveluhintaa alhaisempi. Koska kävijäseuranta on aina sivustokohtainen, pidättää Digiteam oikeuden valita pilottipalveluun pääsevät sivustot.

Jos sinulla on monimutkaisempi sivusto tai tarvitset muutoin apua verkkosivun analytiikassa, voit silti ottaa yhteyttä, niin katsotaan, millainen Analytics-seuranta sopii sinun yrityksellesi.

Google Analytics 4 seuranta verkkokaupalle

Verkkokauppojen osalta tilanne on haasteellisempi. Verkkokauppatietojen seuraamisen edellytyksenä on, että kauppasovellus itsessään tai sen lisäosa tuottaa tarvittavan tiedon, joka välitetään Google Analyticsiin. Erilaisia kauppasovelluksia on paljon, emmekä ole vielä löytäneet tarpeeksi varmaa lisäosaa oikeastaan millekään kaupalle, jota voisimme varauksetta suositella.

Voimme auditoida verkkokaupan seurantatilanteen ja asentaa tällä hetkellä toimivan lisäosan.
Tässä tapauksessa on pitää varautua siihen, että verkkokauppaseuranta pitää päivittää vielä myöhemmin uudelleen. Se voi olla yksinkertainen toimenpide, jos käytössä oleva lisäosa päivittyy GA4 yhteensopivaksi. Useimmat kaupat päivittänevät lisäosat tässä alkuvuoden aikana ja syksyllä markkinoilla on jo testattuja ja toimivia GA4 yhteensopivia lisäosia useimpiin verkkokauppoihin.

Jos sinua kiinnostaa varmistaa Google Analytics-tietojen saumaton seuranta, ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Laitetaan sinunkin digimarkkinointi tuottamaan.

Tapio Pulkkinen
CLIENT GROWTH LEAD