fbpx

Palvelinpuolen seuranta: Mullistava teknologia, mutta kenelle

Palvelinpuolen seurantaa argumentoidaan tällä hetkellä aika kirjavasti. Digitaalisen markkinoinnin maailmassa palvelinpuolen seuranta (server side tracking) on nostettu monella taholla analytiikkadatan pelastajaksi ja hakukoneoptimoinnin Midaksen kosketukseksi. 

Tässä jutussa pyrin lähestymään asiaa PK-yrityksen markkinoijan näkökulmasta ja antamaan ajattelun aihetta palvelinpuolen seurantaa harkitseville. 

Lyhyesti: Palvelinpuolen seurannalla tarkoitetaan sitä, että käyttäjien verkkosivustoilla suorittamia toimintoja seurataan ja käsitellään palvelimen puolella eikä käyttäjän selaimessa.
Jos luet tätä, oletan, että olet jo jollain tasolla tietoinen palvelinpuolen seurannasta. 

Otan kantaa kolmeen eniten käytettyyn hyötyargumenttiin, joiden ympäriltä pyrin antamaan kiihkotonta lisätietoa päätöksen tueksi. Tässä kirjoituksessa käytän palvelinpuolen seurannasta luettavuuden kannalta välillä myös lyhyempää termiä ”server side”.

Hyöty 1 – Datan määrä ja laatu paranee

Tämä on täyttä faktaa ja eri lähteiden mukaan analytiikkadatan määrä konversioilla mitaten paranee 20 %-40 %. Tämä hyöty perustuu pitkälti kahteen seikkaan. 

Ensinnä siihen, että kolmannen osapuolen evästeet ovat poistumassa ja palvelinpuolen seurannalla tuo voidaan ainakin osin kiertää. Kumotaan nyt kuitenkin tuo villein huhu, ettei evästeluvista tarvitse enää välittää. Evästelupaa pitää kysyä ja ne kieltäneiltä ei tule kerätä seurantatietoa. Tämä ei muutu miksikään, vaikka siirryttäisiinkin palvelinpuolen seurantaan.
Kolmannen osapuolen evästeet ovat poistuneet käytöstä valtaosalla selaimia jo aikaa sitten ja niitä käytetään enää Googlen Chrome-selaimessa. Googlekin oli jo poistamassa niitä, mutta on juuri lykännyt tätä vielä vuoden 2025 puolelle. Ottamalla server side tracking käyttöön voidaan tuota evästeongelmaa minimoida.

Toinen seikka on se, että server siden avulla erilaisten selainten mainostenesto-ohjelmien toimintaa voidaan rajoittaa tai kokonaan poistaa. Mainostenesto-ohjelmia käytetään tilastojen mukaan Suomessa 37% selaajista painottuen nuorempiin käyttäjiin.

Jos sivustolla on paljon liikennettä ja hyödynnät aktiivisesti analytiikkatietoa sivuston kehittämisessä, voi tämä tuoda merkittävää etua. Samoin silloin, jos teet mainontaa, jossa aktiivisesti hyödynnetään konversiotietoja ohjaamaan mainontaa, kuten esim. verkkokaupoissa.

Jos taas et hyödynnä analytiikkadataa aktiivisesti tai yrityksesi on toimialalla, jossa sivustolta mitattavia konversioita, tai kävijöitä ylipäätänsä tulee verrattain vähän, ei saatava lisädata välttämättä maksa itseään takaisin järkevässä ajassa. Kokonaan evästeettömiä kävijäseurantaohjelmiakin on, esim. Matomo ja Snoobi. Näitä kannattaa harkita silloin, kun yrityksellä tai organisaation sivusto on suhteellisen staattista ja sivuston tehtävänä on kerätä liidejä.

Provosoivasti voisin sanoa: ”Jos pohdit onko nykyisestä analytiikkadatastasi hyötyä, ei palvelinpuolen seuranta ole sinua varten”.

Hyöty 2 – Siirtyminen palvelinpuolen seurantaan auttaa hakukoneoptimoinnissa

Tämäkin on tietysti faktaa…tietyin reunaehdoin

Tämä hyöty perustuu siihen, että hakukoneet suosivat nopeasti latautuvia verkkosivuja, pitäen niitä käyttäjäystävällisempinä. Palvelinpuolen seurannassa verkkosivuston suorituskyky paranee, kun sivuston kävijän selaimen skriptejä siirretään palvelimen hoidettavaksi ja sivuston latausajat vähenevät.

Latausnopeus on yksi tekijä muiden tekijöiden joukossa, joskin tällä hetkellä siitä puhutaan optimoijien parissa erittäin paljon. Sivuston latausnopeuteen vaikuttaa moni asia, joista Tag Managerilla ajettavat scriptit ovat yksi osa kokonaisuutta. Tag Managerin käytön helppous saattaa houkutella asentamaan sivustolle enemmän scriptejä, kuin oikeasti siellä tarvitaan ja hidastuttaa suotta sivun latautumista. 

Nopeasti latautuva sivu on aina käyttäjän kannalta hyvä asia ja sitä siis hakukoneetkin arvostavat. Hakukoneoptimoinnin kannalta kuitenkin muut tekijät vaikuttavat huomattavasti enemmän tuohonkin asiaan ja ylisuuret kuvat, sekä muut raskaat elementit ovat suuremmassa roolissa. Ne kannattaa ensin laittaa kuntoon ja karsia olemassa olevista scripteista ja tageista turhat rönsyt pois. Hyvä esimerkki lienee vanhat Universal Analytics-tagit. Jos nopeusasiat ovat jo kunnossa ei lisänopeudella saavuteta enää parempia SEO-tuloksia.
Onko server sidesta haittaa? Ei missään tapauksessa, mutta sen tuoma SEO hyöty voi jäädä marginaaliseksi.

Hyöty 3 – Datan hallinta ja tietosuoja (rikastaminen/köyhdyttäminen)

Datan hallintaa voidaan lähestyä vastakkaisista näkökulmista. Palvelinpuolen seuranta antaa hyvät mahdollisuudet rikastaa verkkosivun dataa esim. CRM-datalla ja viedä sitä sitten Analyticsiin tai johon muuhun tietovarastoon, jossa sitä voidaan hyödyntää. Kääntäen äärimmäisen tiukan tietoturvasäännökset omaava organisaatio voi maskata/suodattaa tietoja, ennen sen viemistä, vaikka Google Analyticsiin. Toisin sanoen palvelinpuolen seuranta antaa paremman mahdollisuuden vaikuttaa kerättävään tietoon.
Tässä kohtaa tullaan taas tuohon tiedon hyödyntämiseen. Jos aktiivisesti käytetään rikastettua tietoa, eikä nykyinen menetelmä tunnu oikealta ratkaisulta, voi palvelinpuolen seuranta tarjota vaihtoehdon.

Server side tracking haasteet

Palvelinpuolen seuranta ei ole ilman haasteita. Vaikka sen toteuttaminen ei ole ylivoimaisen vaikeaa, se vaatii kuitenkin merkittävästi enemmän tietotaitoa verrattuna perinteiseen seurantaan. Lisäksi tarvitaan jonkinlaisia panostuksia palvelininfrastruktuuriin. Tällä kaikella on tietysti hintansa.

Kyse ei ole siis pelkästään palvelinkustannuksesta, vaan myös ratkaisun vaatimista osaamisresurssista. Resurssiasiaa on pohdittava, paitsi määrittelyn ja asennuksen, myös jatkuvan huollon ja päivitysten kannalta. Päivitysten merkitys on tällä hetkellä merkittävä, koska lainsäädäntö tuntuu elävän jatkuvasti, eikä viimeistä tulkintaa ole varmasti vielä nähty.

Osaamista perinteiselle seurannalle on huomattavasti enemmän tarjolla ja siksi sen kustannukset ovat huomattavasti palvelinpuolen seurantaa maltillisemmat. 

Palvelinpuolisen seurannan ratkaisuissa nousee oikea toimittajavalinta ratkaisevaan rooliin. Toimittajan tai ylläpitäjän vaihtaminen voi olla vaikeaa ja tuoda ylimääräisiä kustannuksia.

Kenelle palvelinpuolen seurannasta on hyötyä?…kenelle voi suositella ja kenelle ei?

Kaikki hyötyvät, mutta muutokseen panostetun ajan ja rahan takaisinmaksuaika vaihtelee suuresti

Palvelinpuolen seuranta on hyödyllinen yrityksille sekä isohkoille verkkokaupoille, jotka hyödyntävät aktiivisesti suurta määrää verkkodataa ja jotka ovat riippuvaisia mahdollisimman tarkasta kävijädatasta. Näille yrityksille seuranta voi tarjota syvällisempiä näkemyksiä asiakaskäyttäytymisestä ja osaltaan optimoida sivuston suorituskykyä. Myös organisaatiot, jotka haluavat kontrolloida Analyticsiin vietävää tietoa, voi palvelinpuolen seuranta tarjota vaihtoehdon.

Lähestymistapa saattaa olla vähemmän edullinen pienyrityksille tai sisältökeskeisille verkkosivustoille, jotka eivät vaadi laajaa käyttäjävuorovaikutuksen seurantaa. Näille sivustoille yksinkertaisempi kävijäseuranta on kustannustehokkaampi ja usein riittävä.

Toivottavasti sait lisää ymmärrystä ja tietoa palvelinpuolen seurannan hyödyistä ja haasteista, joka auttaa sinua päättämään, sopiiko tällainen seuranta teidän yrityksellenne.

Jos pohdit, sopisiko palvelinpuolen seuranta teille, niin ota rohkeasti yhteyttä

Mika Mäki

Aikanaan Suomen luetuimmaksi mieheksi tituleeratulla Mikalla on lähes 15 vuoden käytännön kokemus hakukonemarkkinoinnista ja analytiikasta.
Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.