fbpx

Hakukone­optimoinnilla (SEO) lisää myyntiä

Onnistunut hakukoneoptimointi on väsymätön myynnin moottori, ja oikein toteutettuna se kirittää sivuston hakukoneiden paalupaikalle. Kärkipaikalta napataan eniten liikennettä sivustolle, laadukkaat liidit ja parhaat myynnit kilpailijoiden nenän edestä.

Pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti toteutettu työ Digiteamin kanssa on tuottanut hyvää tulosta. Hakukoneliikenne tuottaa merkittävän osan verkon kautta tulevista liideistä ja vuositasolla miljoonia euroja myyntiä.
Digiteam tuotti verkkosivuillemme sisältöjä aiheesta, jota asiakkaamme tyypillisesti hakukoneista etsivät. Hakuteema nousi kuukaudessa hakutulosten kärkeen halutuilla avainsanoilla nostaen samalla brändin uskottavuutta.

Brändin arvon ja uskottavuuden kannalta hakukoneoptimointi on oleellisessa asemassa. Jos yrityksen brändi tai palvelut eivät näy hakutulosten kärjessä, se menettää potentiaalisia asiakkaita kilpailijoille. Asiakkaat luottavat todennäköisemmin yrityksiin, jotka hakukoneet arvottavat korkeammille tuloksille.

Hakukoneoptimointi palveluna

Olemme toteuttaneet yrityksille kaksi hakukoneoptimoinnin palvelukonseptia, joista molemmat keskittyvät hakukonelöydettävyyden avaintekijöihin: yrityksen kohdeyleisöä palveleviin sisältöihin sekä hakukonelöydettävyyden teknisen perustan varmistamiseen.

Professional SEO

6 kk projekti

5950


+ alv

tai

995

€/kk
+ alv

Advanced SEO

6 kk projekti

9900


+ alv

tai

1650

€/kk
+ alv

Hyvin tehty hakukoneoptimointi vaatii strategista näkökulmaa eli tietoa siitä mitä, kenelle, miten ja kuinka usein. Keskiössä on laatu – sivuston sisältöjen tulee hakukonelöydettävyyden lisäksi tarjota sivustovierailijalle hyvä käyttökokemus.

Digiteam on yrityksille kokenut ja asiantunteva hakukoneoptimoinnin kumppani, joka tuottaa asiakkailleen näkyviä tuloksia. Lisää hakukonenäkyvyyttä oikeilla avainsanoilla, laadukkaita liidejä ja mitattavaa myyntiä.

Miksi valita Digiteam hakukoneoptimoinnin kumppaniksi?

  • Selkeät tulokset – lisää liidejä ja lisää myyntiä
  • Vahva osaaminen – vankat tekniset perustukset sekä kohdeyleisöä puhuttelevat sisällöt
  • Kestävää hakukonemenestystä – teemme hakukoneoptimointia Googlen ohjeiden mukaisesti

SEO eli hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa – usein kysyttyä

Verkkosivujen liikenne koostuu pääsääntöisesti suorasta liikenteestä, hakukoneliikenteestä (esim. Google) sekä sosiaalisen median ja maksullisen digimarkkinoinnin kanavista saapuvasta liikenteestä.

Hakukoneoptimointi on tärkeää, koska se tuo jatkuvasti palveluista tai tuotteista kiinnostuneita käyttäjiä verkkosivuille. Hyvin tehty hakukoneoptimointi tuottaa jatkuvasti liidejä tai myyntiä yrityksen verkkosivuston kautta.

Myynnin lisäksi brändinäkyvyys hakukoneiden kautta on tärkeää monelle yritykselle myös uskottavuuden näkökulmasta – toimialansa johtavan brändin olettaisi olevan kärjessä niin orgaanisten hakutulosten kuin muun markkinoinnin osalta.

SEO-tekstejä kirjoittaessa ensisijaisen tärkeää on muistaa verkkosivuston käyttäjien tarpeet. Laadukas sisältö, joka on suunniteltu käyttäjien tarpeita ja aikomuksia varten palvelee sivustovierailijoita parhaalla mahdollisella tavalla.

SEO-sisällöntuotannossa käytetään hyödyksi avainsanatutkimuksen tarjoamaa tietoa käyttäjien todellisista tarpeista. Ne voivat paljastaa myös käyttäjien pohtimia kysymyksiä ja huolia, jotka voivat muutoin toimia oston esteenä.

Avainasemassa on siis tasokas ja kohdeyleisöä aidosti palveleva sisältö. Sisällöntuotannossa kannattaa myös unohtaa yritysjargoni ja käyttää tekstissä termistöä, jota käyttäjät omassa arjessaan käyttävät.

Hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe on aina selvittää avainsanatutkimuksella käyttäjien hakukoneessa käyttämät todelliset hakutermit ja -teemat. Näin tiedossa on hakutermistö ja hakuvolyymi, jotka voivat ohjata sisällöntuotantoa sekä olemassa olevan sisällön parantamista.

Useat eri lähteet kertovat hakukoneoptimoinnin ensimmäiseksi vaiheeksi verkkosivuston teknisen auditoinnin, mutta tämä on väärä tapa edetä. Teknisellä auditoinnilla ei ole oikeastaan väliä, jos verkkosivuston sisällöt eivät vastaa käyttäjien tarpeita. Sivusto saadaan kyllä tekniseltä suorituskyvyltään sellaiseksi, joka palvelee hakukoneiden teknisen indeksoinnin tarpeita, mutta ilman laadukasta sisältöä ei voida odottaa hakutulosten nousua.

Teknisellä SEO:lla viitataan sivuston elementteihin ja teknisiin osa-alueisiin, jotka vaikuttavat hakukonelöydettävyyteen. Tekninen hakukoneoptimointi on tärkeää, jotta hakukoneet pystyvät indeksoimaan kaiken oleellisen tiedon verkkosivustolta ja jättämään huomiotta ne elementit tai sisällöt, joiden ei haluta hakukoneista löytyvän.

Tekninen SEO sisältää tyypillisesti mm. nämä toimenpiteet: SEO-elementtien auditointi, sisäisen linkityksen tarkistaminen, indeksoinnin tarkistaminen, SEO-elementtien kehittäminen sekä kuvien ja videoiden hakukoneoptimointi. Teknisessä SEO:ssa käytetään tyypillisesti eri SEO-työkaluja hyödyksi, esimerkiksi Screaming Frog tai ahrefs-työkaluja. Lisäksi tekninen SEO voi ottaa kantaa sivuston ulkopuolisiin asioihin kuten ulkoisiin linkityksiin ja sosiaalisen median profiileihin.

Hyvin kilpailluilla toimialoilla, joissa yritykset ovat tehneet useita vuosia hakukoneoptimointia, voi tulosten saaminen kestää useita kuukausia tai jopa vuosia. Kilpailtuja toimialoja Googlessa ovat esimerkiksi rahoitus, lainat ja remontit.

Toimialat, joissa yritykset eivät ole ymmärtäneet hakukoneiden roolia eivätkä siten ole panostaneet esimerkiksi Googlen hakukoneoptimointiin, voi uusikin yritys päästä hyvin nopeasti hakutulosten Top3-sijoituksille. Mitä spesifimpi hakutermi on käytössä, esim. “kattoremontti nurmijärvi”, sitä vähemmän kilpailua sillä on. Tällöin hakutuloksissa todennäköisesti päästään nopeammin kärkituloksiin kuin esim. “kattoremontti”-haulla.

Tekoäly mahdollistaa nopean sisällöntuotannon ja saattaa siksi vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta hakukoneoptimoitujen sisältöjen tuottamiseen. Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen. Hakukoneiden oma tekoäly osaa tunnistaa tekoälyn avulla tuotetut sisällöt ja saattaa arvottaa nämä sisällöt todella alhaalle.

Jos kuitenkin päätät tuottaa sisällöt kokonaan AI:lla, lue ensin Digiteamin perustajan Riku Seppälän mietteet asiasta LinkedIn:stä tästä.

Laadukkaasti toteutettu SEO – Organisaation väsymätön myyntikoneisto 24/7

Hakukoneoptimoinnin merkitystä ei tule koskaan aliarvioida, vaan nähdä SEO liiketoiminnan aitona menestystekijänä.

Hakukoneoptimointi on teema, jota kasvuhakuisen yrityksen ei ole varaa sivuuttaa. SEO (Search Engine Optimization) ja hyvä hakukonelöydettävyys tukevat yrityksen brändinäkyvyyttä ja -mielikuvaa sekä markkinointia ja myyntiä, ja ovat siksi menestyvän digiliiketoiminnan ytimessä.

Sen merkitys onkin hyvä tiedostaa aina ylintä johtoa myöten, tuohan se organisaatiolle hyvin toteutettuna brändinäkyvyyden ja uskottavuuden lisäksi liidejä, myyntiä ja rahassa mitattavia tuloksia.

Hakukonesijoitusten parantaminen ei ole kuitenkaan sprintti, eikä sen avulla saatu orgaaninen liikenne ilmaista. Googlen himoittu paalupaikka irtoaa vain laadukkaalla ja pitkäjänteisellä tekemisellä, ja hyvä sijoitus hakukoneissa – etenkin kilpaillulla toimialalla – vaatii laaja-alaista hakukoneoptimoinnin osaamista.

Myös laadukas sisällöntuotanto on monen tekijän summa – se huomioi kohderyhmän, käyttäjien tarpeet ja SEO:n lainalaisuudet. Ajatuksella tuotetut SEO-sisällöt ovatkin investointi, jotka voivat tuoda organisaatiolle myyntiä satojen tuhansien ja miljoonien eurojen arvosta – vuodesta toiseen.

Haluatko menestyä hakukoneissa?

Ota strateginen ote hakukoneoptimointiin yhdessä osaavan kumppanin kanssa.

Ota yhteyttä

Laitetaan sinunkin digimarkkinointi tuottamaan.

Tapio Pulkkinen
CLIENT GROWTH LEAD

|