Digiteam – 2023 vs. 2024
On aika tehdä yhteenveto vuodesta 2023, sen merkittävimmistä tapahtumista alalla ja katsoa vuoden 2024 näkymiä.
Viime vuosia ovat leimanneet maailmanlaajuiset kriisit, ja vaikka maailmalla edelleen kuohuu, tuntuu kuin pahimmat iskut toimialaan olisivat ainakin hetkeksi hellittäneet. Jos lyhyesti asian esittäisi, voisi sanoa, että viime vuosi oli Digiteamille yrityksenä hyvä – ei loistava, mutta hyvä. Samanlaista viestiä kuuluu myös muilta alan yrityksiltä.
Digiteamin kasvutarina on kivaa katsottavaa, mutta viime vuosina kasvu on hidastunut ja tämä asia olisi tarkoitus nyt muuttaa. Mutta ennen kasvusuunnitelmia, katsotaan lyhyesti mitä viime vuonna tapahtui toimialalla ja kuinka se vaikuttaa Digiteamin tulevaisuuteen.
Toimialan merkittävimmät tapahtumat 2023
Digimarkkinoinnin toimialalla on tapahtunut paljon merkittäviä muutoksia ja muutoksia on luvassa myös vuonna 2024. Toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti teknologisen kehityksen ja lainsäädännön muutosten ristivedossa. Tässä kootusti toimialan merkittävimmät tapahtumat vuodelta 2023.
AI – tekoälyn esiinmarssi
Pitkin vuotta puhe AI:n roolista ja sen hyödyntämisestä jatkui ja kiihtyi. Tekoälyn hyödyntäminen on ehkä voimakkaimmin noussutkin esiin myynti- ja mainospuheissa, varsinkin silloin kun halutaan kuulostaa siltä, että tässähän ratsastetaan trendin harjalla.
Tekoälyn roolia ei pidä vähätellä, mutta toisaalta on hyvä pitää mielessä, että tekoäly ei yksin tuo onnea, vaan se, miten sitä käyttää.
Kun puhutaan AI:stä mainonnan yhteydessä, viitataan tällä melkeinpä aina mainosmedioiden käyttämiin algoritmeihin ja datapohjaiseen koneoppimiseen mainostajan asettamien tavoitteiden pohjalta. Mainosmedioiden algoritmithan ovat olleet jo vuosia käytössä, joten toistaiseksi AI-pohjainen mainonta on pääosin uusi nimi vanhalle tekemiselle. Konkreettisimmat AI:n tuomat muutokset ovatkin löytyneet lähinnä sisällöntuotannosta – tekstin, kuvien ja videoiden luomisesta.
AI on siis työkalu, jonka hyödyntäminen vaatii osaavaa käyttöä.
GDPR, digimarkkinointi ja analytiikka
GDPR-lainsäädäntö aiheutti EU:ssa myrskyn vesilasissa, kun uhkakuviin nostettiin Google Analyticsin kieltäminen. Joissain EU-maissa ehdittiin jo langettamaan sakkoja GA:n käytöstä ja Suomessakin muutama organisaatio nousi otsikoihin tietoturvaviranomaisen huomauttelun takia. EU:n ja USA:n välinen sopimus heinäkuussa laski öljyä laineille ja yrityspuolella Google Analyticsin käyttö näyttäisi jatkuvan lähes kuten ennenkin.
Myös analytiikkadatan häviämisestä on puhuttu ja siitä kuinka uudelleenmarkkinointi tulee häviämään. Varmasti osa tiedoista tulee häviämään, mutta toistaiseksi muutokset olleet hallittavissa.
Evästeasetusten ja evästekyselyiden oikeanlaisen toteutuksen merkitys on korostunut ja viimeisimpänä tästä on juuri nyt monia koskettava Googlen vaatima Consent Mode 2. GDPR ja muut tietosuoja-asiat tulevat varmasti vielä muuttumaan ja vaikuttamaan toimialan käytäntöihin.
Google Analytics 4
Vanhan UA:n poistuminen ja pakollinen siirtyminen Google Analytics 4:n käyttöön olikin yksi vuoden suurimmista alaa koskevista muutoksista. Käytännössä kaikki muuttui ja monelle käyttöliittymän muutos olikin se suurin juttu. Monella riittää varmasti vielä opeteltavaa.
Digimarkkinointipalveluiden myynti ja ostaminen on muuttunut
Ostamisen ja myymisen muutos on tapahtunut pikkuhiljaa jo monen vuoden ajan. Muutoksen aiheuttajana on ihmisten käyttäytymisen muutos. Älylaitteet olivat aikaisemmin vain hetkittäin käytössä ja käyttö keskittyi muutamaan harvaan alustaan, esim. kun haettiin tietoa ja tiedon hakeminen keskittyi hakukoneeseen. Nyt älylaitteet ovat jatkuvasti läsnä, eikä tiedonhaku ole välttämättä aktiivista etsimistä. Tietoa on tarjolla paljon ja useissa kanavissa, osa löytyy hakemalla, osaan törmätään alustojen ja medioiden algoritmien syöttämänä.
Näkemys, suunnittelu, oikeat valinnat ja laadukas suorittaminen
Koska käyttö ja tiedonhaku on hajautunut, markkinoijalle ei enää riitä yhdessä kanavassa mainostaminen. Kohderyhmät pitää yrittää tavoittaa useilla eri tavoilla, useissa eri kanavissa samanaikaisesti. Asiakkaat ovat jakautuneet yhä pirstaloituneemmin eri alustoille. Tästä syystä markkinointipalveluiden ostaminenkin tullaan keskittämään jatkossa toimistoihin, jotka pystyvät tarjoamaan näkemyksen siitä, miten mainontaa tulisi suunnitella, mitä medioita tulisi hyödyntää, kuinka tehdään monikanavaista, mitattavaa, nykyaikaisia AI-ominaisuuksia ja algoritmeja hyödyntävää digimainontaa.
Digiteam vuonna 2024
Kuten sanottu, viime vuosi oli hyvä, mutta ei loistava. Tästä vuodesta olisi tarkoitus tulla vähintään erinomainen, mieluummin loistava. Digiteamin rakenne, osaaminen ja toimintatavat sopivat jo nyt muuttuneeseen ostamisen ja myynnin malliin, mutta se ei meitä vielä tyydytä.
Tänä vuonna panostamme voimakkaasti Digiteamin tuotannon ja palveluiden prosessien hiomiseen. Palvelukokemus, asiakaspalaute, asiakaspito ja tulokset ovat olleet kautta vuosien erinomaisella tasolla ja tähän on päästy vahvan osaamisen ohjaamana, mutta ikään kuin intuitiivisesti, kokemuksesta kumpuavan näkemyksellisyyden ja intohimon ohjaamana.
Kehittämällä prosesseja systemaattisesti, haluamme varmistaa, että Digiteamin kasvaessa palveluiden laatu ensimmäisestä kontaktista palvelutuotannon loppuun saakka on ensiluokkaista. Laatu ei ole pelkkää mainonnan suunnittelua tai teknistä kanavasuorittamista, vaan se leikkaa läpi koko toiminnan ja pitää näkyä kaikissa kohtaamispisteissä asiakkaan kanssa. Laatu on tähän saakka ollut tärkein erottautuvuustekijämme ja se tulee olemaan sitä jatkossakin.
Meille ei riitä, että asiakas on tyytyväinen tai että meitä pidetään hyvinä. Tavoitteenamme on olla haluttu, mieluummin halutuin, jotain sellaista, mihin muut eivät pysty.
Antti Kärki
Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.