fbpx

Henkilöesittely – Mika Mäki

Tervehdys

Oon Mika ja yksi Digiteamin perustajista. Elämä pyörii melko rutiininomaisesti työn ja perheen ympärillä. Vaikka lapset ovat jo aikuisia, niin heillä on iso rooli elämässä.

Jostain syystä olen tykännyt Espanjasta jo teini-ikäisestä pitäen ja halunnut viettää siellä pitempiä (talvi)aikoja. Tätä tekstiä kirjoitan lokakuussa aurinkoisessa Fuengirolassa, jossa olen nyt noin neljä vuosikymmentä myöhemmin ensi kertaa pitemmän aikaa etätöissä.

Nuoruudessa on tullut tehtyä kaikenlaista tyhjänpäiväistä niin kuin kaikki mun ikäiset ovat. Varsinaisia harrastuksia, satunnaisia mailapelejä lukuun ottamatta, ei ole oikein matkaan osunut, kunnes vanhemman lapsen aloittaessa koripallon. Laji vei koko sydämen mennessään ja koriksesta tuli toinen elämä. Ei pelaajana, mutta täyspäiväisenä taustajoukkoilijana.

Nuo parikymmentä vuotta ovat vieneet minua perheineni pelimatkoille ympäri Eurooppaa. Reissujen lisäksi, on tuo harrastus tutustuttanut minut mm. some-markkinointiin, kansainvälisten tapahtumien järjestämiseen ja fanivaatemalliston suunnitteluun ja jakelun organisointiin…
Osaa tästä kokemuksesta on voinut hyödyntää myös työelämässä.

Ei koripallo kaikkea aikaa kuitenkaan vie. Soittelen kohtuu paljon kitaraa omaksi iloksi ja naapurien kauhuksi. Mikään oikea rokkari en ole, mutta aina silloin tällöin pääsen säestämään yhteislaulua illanistujaisissa. Esiintyminen antaa aina lisää energiaa.

 

Kuinka päädyit digialalle?

Vuosien varrella on tullut tehtyä kaikenlaista. Ennen digijuttuja olen siis tehnyt ihan oikeitakin töitä mm. yhden vuosikymmenen myyntimies-autonkuljettajana.

Olen ollut kuitenkin kiinnostunut tietotekniikasta sen aamuhämäristä asti ja jossain vaiheessa oli suunnitelmissa suuntautua ehkä enemmän laite ja/tai koodauspuolelle. Kiinnostus ja taidot eivät kuitenkaan riittäneet huippuosaajaksi asti, joten siitä ei ollut ammatiksi asti. Aloin siis tietty kouluttamaan tietotekniikkaa. Sen verran kuitenkin on tullut koodiakin opeteltua, että ensimmäiset kaupalliset kotisivut taisin saada koodattua jo vuonna 96 tai 97

Digimarkkinoinnin pariin tie vei kuitenkin vahingossa. Olin päättänyt vaihtaa alaa ja pääsin harkkariksi hakukonemainonnan pioneeriyritykseen 2005. Siperia ja työnantajalta saatu luottamus opettaa ja muutamassa vuodessa olin jo tehnyt reippaasti yli tuhannelle asiakkaalle hakusanamainontaa. Kai sitä jonkin verran lahjoja alalle on myös ollut.
Sittemmin kuvaan astuivat Googlemainonnan lisäksi hakukoneoptimointi, analytiikka, display-mainonta ja laajempi verkkoliiketoiminnan konsultointi.
Ei liene montaa sellaista TOL-luokkaa, jonka alan yritykselle en olisi tehnyt jotain digijuttua tässä uran aikana.

Miten päädyit Digiteamiin

Ajatus omasta yrityksestä on itänyt ehkä kymmenkunta vuotta. Yksinyrittäjyys ei ole kuitenkaan mun juttu ja erilaisia suunnitelmia ja kokoonpanoja olen miettinyt. Yksi niistä vei lounaalle Antin kanssa, jossa keskusteltiin, kiinnostaisiko Anttia laajentaa omaa yritystoimintaansa. Silloin aika ei vielä ollut kypsä, mutta siemen oli kylvetty. Noin vuotta myöhemmin samaa asiaa puitiin hiukan toisella kokoonpanolla ja ensitahdit Digiteamistä oli soitettu. Tuolloin minulla oli vaihtoehtona juuri sovittu, hyväpalkkainen senior analyytikon pesti isossa ja tunnetussa yrityksessä.
Valinta oli todella helppo. Tietty Digiteam (tai silloinhan sitä ei vielä ollut nimeä): Tämän porukan kokemuksella ja työnteon moraalilla en epäröinyt asiaa hetkeäkään. 😊

Mihin keskityt työssäsi

Yrityksen pyörittämisestä muilla on enemmän kokemusta, joten jätän sen mielelläni pääosin muille osakkaille.
Digimarkkinoinnin sekatyöläisenä keskityn omien asiakkaitteni liiketoiminnan kehittämiseen ja markkinoinnin tulosten optimointiin. Kiinnostukseni analytiikkaan on aika luonnollisesti johtanut siihen, että vastaan oikeastaan kaikkien asiakkaittemme analytiikan konfiguroinnista.

Erikoisosaaminen / parhaat puolesi

Analyyttinen ajattelutapa ja kokemus erilaisista organisaatiosta sekä laaja toimialakokemus antaa erinomaisen pohjan suunnitella yrityksille markkinointia. Osaan huomioida asiakkaiden odotukset, tarpeet ja resurssit, jolloin asiakas saa budjetillaan optimaalisen tuloksen.

En viitsi vouhkata aina ensimmäisenä digimarkkinointialan uusimmista asioista, joiden tulo Suomeen saattaa kokemukseni mukaan kestää pitkään ja joskus ne eivät tule lainkaan. Vouhkaamiseen on joutavampia ihmisiä. Tämä ei tarkoita uusien asioitten vierastamista vaan toimin realiteettien ja faktojen pohjalta. Asiakkaani arvostavat avointa suhtautumistani ja voivat luottaa tekemisiini. Erityisesti pidän B2B yritysten markkinoinnin suunnittelusta.

Digiteamissa on parasta

Osakkaana minua kiehtoo tietenkin vapaus ja samalla vastuu paitsi asiakkaista, niin tietysti myös yrityksen menestymisestä ja työntekijöiden hyvinvoinnista.
Tarkoituksemme on tuottaa mitattavaa tulosta ja me kaikki olemme sitoutuneet tähän tavoitteeseen. Matala hierarkia ja rento etämeininki tekee meistä kaikista digiteamiläisistä kollegoja. Mun mielestä se on kova juttu, koska meistä ihmisistähän tämä firma muodostuu. Olemme mielestäni onnistuneet rekrytoinneissa erinomaisesti ja kaikki työntekijät jakavat samat arvot.
Asiakkaatkin ovat tyytyväisiä, joka näkyy erittäin pienenä poistumana. Ehkä sekin osaltaan kertoo, mikä Digiteamissa on parasta.

Elämä on virta, joka vie välillä kohti tuntematonta ja aina silloin tällöin on tehtävä valintoja. Jotkut valinnat ovat helpompia, kuin toiset ja valinnan tulokset ovat joskus onnistuneempia kuin toiset.
Näissä duunivalinnoissa mä olen kyllä onnistunut 😊.

Uusimmat blogit

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.