fbpx

Älä unohda markkinointia vaikeinakaan aikoina

Elämää on epidemian jälkeenkin!

Olemme haastavien aikojen edessä ja moni yritys joutuu pohtimaan toimintaansa ja sen käynnissä pitämisen edellytyksiä. Pienyrittäjien tuesta puhutaan paljon medioissa ja sosiaalinen media on täynnä erilaisia ajatuksia ja ideoita, miten yrittäjiä voidaan auttaa. Kannustan kaikkia tutkimaan näitä vaihtoehtoja.

Markkinointi on usein se, josta tingitään vaikeina aikoina tai se laitetaan kokonaan jäihin. Tästä aiheutuu usein häiriön pitkittyminen ja/tai syveneminen. Pureudun tässä kirjoituksessa siihen, miten pk-yrittäjä voi markkinoinnilla lieventää epidemiasta aiheutuvaa haittaa.

THL on arvioinut, että epidemia alkaa kääntyä laskuun Suomessa noin viiden kuukauden kohdalla sen alkamisesta ja olevan selätetty 6-7 kuukauden kohdalla. Nyt mennään ehkä noin 2kk:n kohdalla. Se tarkoittaa, että poikkeustila kestäisi vielä 3-4 kuukautta.

Pitämällä huolta markkinoinnista voi heikkoa aikaa lyhentää molemmista päistä sekä lieventää epidemiasta aiheutuneen häiriön syvyyttä

Hiukset kasvavat, vaatteet kuluvat, auto tarvitsee katsastusta ja huoltoa. Vaikka kulutus jollain aikavälillä laskeekin, itse tuotteen tai palvelun tarve pysyy, vaikka hankintaa ehkä lykätäänkin. Varsinaisten välttämättömyyksien lisäksi myös tiukkoina aikoina ihmiset kaipaavat pientä piristystä arkeen.

Myöskään kevättä ei voi lykätä ja se tarkoittaa veneiden, polkupyörien, kesämökkien huoltosesongin alkua. Markkinointia tarvitaan siis koko ajan. Näin eilen sattumalta liikkuvan pyörähuollon aivan kotini nurkilla. Harmi, ettei hän ollut markkinoinut palveluaan, joten pyörät saivat vielä jäädä talvisäilöön.

Niillä pienyrityksillä, joilla lähikontakti asiakkaaseen on välttämätöntä on suurimmat haasteet. Kuitenkin monia palveluja voidaan kuitenkin toteuttaa siten, että kontaktit jäävät minimiin. Monet kampaajat, ruokaravintolat ja monet liikkeet ovat jo muokanneet toimintaansa tilanteen vaatimalla tavalla. Joillakin palvelualoilla voi taas lahjakorttimyynnistä löytyä ratkaisu toiminnan jatkamiselle. Osalla sesonkiyrittäjistä on katse jo ensi vuodessa. Kaikissa näissä tapauksissa markkinointi on se keino, jolla voidaan viestiä tuo potentiaalisille asiakkaille.

B2B puolella markkinointi ja viestintä on aivan yhtä tärkeässä roolissa. Uusia asiakkaita kannattaa pyrkiä hankkimaan ja pitää oma yritys potentiaalisten asiakkaiden mielessä. Tapaamiset voi kyllä hoitaa etänä. Se vaatii harjoittelua ja sopeutumista, mutta on täysin mahdollista. Todennäköisesti tällä tilanteella on joillain toimialoilla ja yrityksissä pysyviä vaikutuksia tapaamiskäytäntöihin. Täytyy muistaa, että myös asiakkaat tottuvat etätapaamisiin ja sillä voi olla positiivinen vaikutus tulevaisuudessa, kun aikaa ja rahaa säästyy matkustamisesta.

Leikitellään ajatuksella, että b2b yrityksen ostoprosessi kestää vaikka neljä kuukautta ja yritys nyt laittaa markkinoinnin jäihin. Kun epidemia kestää vielä 3-4 kuukautta, se tarkoittaa että uusasiakashankinnassa pitää varautua ainakin puolen vuoden stoppiin; todennäköisesti pidempään.

Jos kilpailija on pitänyt markkinoinnillaan oman yrityksensä näkyvillä ja ostajakandidaattien mielissä, se tulee paljon todennäköisemmin valituksi, kun aika on oikea. Ainakin se on noussut kilpailijaksi valintakoriin.

Mitä pidempi myyntiprosessi (esim. investointituotteet) on, sen vähemmän tämän kaltainen häiriö markkinoilla siihen vaikuttaa. Tällaisten yritysten ei siis pitäisi antaa tämän tilanteen vaikuttaa markkinointiinsa oikeastaan lainkaan

Miten voin markkinoida tehokkaasti

Markkinointia voi ja täytyy tietenkin sopeuttaa tilanteeseen. Se, mihin tavallisesti on markkinointibudjetti käytetty, ei välttämättä ole tässä tilanteessa paras ratkaisu.

Tutkin asiakkaidemme analytiikkaa ja lähes poikkeuksetta sivuston liikenne on pysynyt aiemmalla tasolla. Toisilla toimialoilla ovat sivuston yhteydenotot jopa kasvaneet. Tärkeintä on se, että olemme saaneet useilta asiakkailta palautetta, että mainonta on tuottanut selkeästi yhteydenottoja yrityksiin. Tästä syystä osa asiakkaistamme kokevat digimarkkinoinnin erittäin tärkeäksi ja panostavat siihen aiempaa enemmän.

Jos toimiala on selkeästi hiljentynyt esim. viranomaisten toimenpiteiden johdosta, eikä suora myynti ole mahdollista, kannattaa käytettävissä olevaa markkinointibudjettia suunnata mahdollisuuksien mukaan pitkäjänteisesti. Se voi olla esim. markkinoinnin automaatioon satsaaminen, hakukonelöydettävyyden
kehittäminen tai verkkosivujen uudistaminen.

Jos verkkosivujen uudistamista ollaan mietitty, niin nyt voisi olla se kaikkein otollisin hetki sen toteutukselle. Uudistusprosessi kestää tyypillisesti 6-12 kuukautta. Aikaa ei kulu siksi, että sivuston toteutus kestäisi niin pitkään, vaan se, että pääosa tuosta ajasta kuluu sivuston sisällön tuottamiseen. Jos siis budjetti sen mahdollistaa, voi nyt olla juuri oikea aika sivustouudistuksille.

Myös hakukoneoptimointi on usein riippuvainen sisällöntuotannosta ja tekee useille yritykselle optimoinnista pitkän prosessin. Jos yrityksessä on nyt hiljaisempaa, voidaan tähän todennäköisesti ohjata resursseja enemmän. Joka tapauksessa; Kun tilanne helpottaa ja sivuston löydettävyys on kunnossa, saa yritys siitä kilpailuetua. Sivusto tuottaa enemmän liidejä ja/tai kauppaa ja yrityksen toipuminen nopeutuu.

Hakukoneesta haetaan tietoa eri tuotteiden ja palveluiden saatavuudesta. Voit viestiä oman yrityksesi toiminnasta mainostamalla esim brändisanoilla hakukoneessa. Se on äärimmäisen kustannustehokasta ja toimivaa. Myös Googlen verkostossa saat yrityksesi esille oikealle kohderyhmälle edullisesti.

Yritysten on mietittävä miten saada tavara perille asiakkaille. Joillain toimialoilla tämä voi tarkoittaa, että yrittäjä itse vie tuotteet perille. Joka tapauksessa näistä kannattaa viestiä potentiaalisille asiakkaille ja digimarkkinointi on kustannustehokkain ratkaisu.

Olemassa oleville verkkokaupoille markkinointi on luonnollisesti tärkeää, koska ihmisillä on enemmän aikaa viettää netissä. Useimmille verkkokaupoille Google shopping-mainonta on toimiva ratkaisu. Shopping- mainonnan merkitys tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Shopping-mainonta ei korvaa ”perinteistä”
hakukonemainontaa ja yhdessä ne ovatkin parhaimmillaan. Digiajan ”sekatavarakauppojen” kannattaa tutkia tarkasti analytiikkaa ja kohdistaa mainonnan painopiste meneviin tuotteisiin/palveluihin.

Kivijalkamyymälät, joilla ei ole toimivaa verkkokauppaa tai tuote ei sovellu verkkokauppamyyntiin on tilanne haastava. Verkkokaupan saattaa kuitenkin saada pystyyn suhteellisen nopeasti ja sen voi aloittaa vaikka osalla tuotteista. Verkkokaupalla tulee olemaan iso merkitys tulevaisuudessa joten se on myös
sijoitus epidemian jälkeiseen aikaan.

Lisääntynyt ”joutoaika” käytetään usein sosiaalisessa mediassa. Luonnollisesti tämä tekee somemainonnasta tehokkaan keinon tavoittaa potentiaalinen yleisö. Kannattaa ehdottomasti olla huolellinen viestin suhteen, ettei ratsasta toisen ahdingolla. Yritysten empatiakyky ja sen viestiminen korostuu vaikeina aikoina.

Täälläkin pätee vanha viisaus, että tyrkyttäminen kääntyy usein itseään vastaan. Siitä harvoin on hyviä seurauksia.

Muista myös vanhat asiakkaat ja kerro toiminnastasi heille esim. uutiskirjeessä. Sähköpostimarkkinointia ei muutenkaan tule unohtaa markkinoinnin työkalupakista. Kun tilanne alkaa olla ohi, viesti miten sinun yrityksesi pystyy palvelemaan mahdollisesti epidemian aikana patoutunutta ostopainetta. Varautuneet ja sidosryhmistä/asiakkaista huolta pitäneillä on parhaat edellytykset selviytyä voittajina.

Nyt tilanteen ollessa päällä tehdään markkinaosuuksien uusjakoa monella alalla. Ne yritykset, jotka ovat kehittäneet palveluansa hiljaisempana aikana ovat vahvoilla. Samoin ne, jotka ovat panostaneet mahdollisuuksiensa mukaan markkinointiin, ovat potentiaalisten asiakkaiden mielessä.

Nyt on lisäksi aika pistää paukkuja palveluinnovaatioihin ja tehdä ratkaisuja liiketoiminnan pelastamiseen. Jos tilanteen ollessa ohi alat vasta rakentamaan myyntiäsi, menevät ketterämmät yritykset ohi.

Jos haluat kuulla, mitä keinoja digimarkkinointi voisi tarjota sinun yrityksellesi, ota yhteyttä.


Mika Mäki

Aikanaan Suomen luetuimmaksi mieheksi tituleeratulla Mikalla on lähes 15 vuoden käytännön kokemus hakukonemarkkinoinnista ja analytiikasta.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.