fbpx

Digimarkkinointi kriisitilanteessa

Kuinka markkinoinnissa pitäisi varautua kriisitilanteeseen? Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, sillä tilanteet ovat yrityskohtaisia, mutta muutamia selkeitä vinkkejä voimme antaa niille yrityksille, joiden toiminta jatkuu poikkeustilanteessa.

Ensimmäisen shokin mentyä ohi, alkavat tietyt toiminnot normalisoitua. Olisi tärkeää tunnistaa oman yrityksen uhkat ja mahdollisuudet ja reagoida niihin oikein.

Digimarkkinoinnin mahdollisuudet

Suurin osa yrityksistä painii kriisitilanteessa pienentyvien myyntitulojen aiheuttamien ongelmien kanssa. Jos nämä ongelmat ovat ratkaistavissa digimarkkinoinnilla, ovat tässä tärkeimmät teesit myynnin tehostamiseen.

  1. Älä jää tuleen makaamaan. Jos nykyinen tapa myydä ja markkinoida eivät nyt toimi, jotain pitää muuttaa. Muista myös, että kriisi loppuu aikanaan. Ne jotka hoitavat kriisin aikana asiansa hyvin, ovat todennäköisesti epidemiankin jälkeen paremmissa asemissa.
  2. Jos yrityksenne ei ole tähän saakka tehnyt digimarkkinointia tai sitä ei ole tehty laadukkaasti, voi tekemisen aloittamisella tai laadun nostamisella olla huikeat vaikutukset myyntiin. Nyt on aika toimia. Avainasemassa ovat digimarkkinoinnin laatu ja tehostaminen. Markkinoinnista pitää saada
    tuloksia ja tehoja, mieluummin heti. Ei riitä, että digimarkkinointia tehdään – se pitää tehdä hyvin.
  3. Varmista ensin, että perusasiat ovat kunnossa.
    a. Sivuston pitää pystyä kääntämään kävijät asiakkaiksi – tarkasta tilanne analytiikan avulla
    b. Varmista, että Google-mainontasi on tehty laadukkaasti. Hyvällä löydettävyydellä varmistat, että mahdollisimman suuri osa kysynnästä osuu yritykseesi. Tällä on yleensä välitön vaikutus myyntiisi.
    c. Varmista tulosten tarkka mitattavuus sekä sivuston, että mainonnan osalta – analytiikka kuntoon.
  4. Toinen yhtä tärkeä osa digimarkkinointia ovat joustavuus ja testaaminen. Kun yksi keino ei toimi, kokeile toista, nopeasti ja joustavasti. Unohda 6 kk tai 12 kk sopimukset. Jos homma ei tuota, joudut maksamaan koko sopimuskauden riippumatta siitä, saatko tuloksia, tai haluatko enää ensimmäisen kuukauden jälkeen jatkaa.
    a. Varmista markkinointipalveluiden joustavuus. Vältä pitkiä sopimuksia ja osta vain palveluita, joissa on joustavuutta ja jotka elävät tarpeittesi mukaan.
    b. Ole valmis testaamaan eri markkinointikanavia ja viestejä tai niiden yhdistelmiä.
    c. Varmista kaiken markkinoinnin mahdollisimman tarkka mittaus ja analysointi, jotta osaat tehdä oikeita valintoja
  5. Jos sivusto on pahin myynnin este, tunnista tilanne ja reagoi siihen. Koko sivuston uusiminen on hidas prosessi, joten se ei ole oikea ratkaisu, jos tarvitset nopeasti apua. Pyydä apua nykyisen sivuston pahimpien ongelmien nopeaan tunnistamiseen ja korjaamiseen. Voit ohittaa ongelman väliaikaisesti hyvällä laskeutumissivulla, joka voi olla kustannustehokas tapa edistää myyntiä.Digimarkkinointi ei ole vastaus kaikkeen, eikä hyviä myyntilukuja voi muuttuvassa tilanteessa taata. Jos markkinointiprojektin epäonnistumiseen ei ole varaa, mieti kannattaako siihen ryhtyä. Toisaalta mieti, onko tässä tilanteessa varaa olla toimimatta. Tunnista siis tilanteesi, sen mahdollisuudet, omat resurssit ja mahdolliset riskit.

 

Toiminnan ja palveluiden sopeuttaminen

Jos omat palvelut eivät ole enää myytävissä, voi ainoaksi mahdollisuudeksi jäädä palveluiden ja toimintamallien muuttaminen tilapäisesti tai pysyvästi. Esimerkiksi ravintolat, catering ja pitopalveluyritykset ovat ryhtyneet tarjoamaan ruokien kotiinkuljetusta. Eräs siivousalan yritys hankki desinfiointilaitteen, jolla voi käsitellä julkisten tilojen ja yritystilojen, kuten kuntosalien tai palvelutalojen ovenkahvoja, valaisinkytkimiä, kaiteita, hissejä jne. Lasialan yritys tarjoaa roiske- ja pisarasuojia, sillä niille on nyt kova kysyntä.

Kun muutat toimintaasi, muista kertoa siitä asiakkaillesi, sekä uusille, että vanhoille. Merkittävä osa ihmisistä viettää nyt aikaansa älypuhelimen tai tietokoneen äärellä ja sieltä voit tavoittaa heidät digimarkkinoinnin avulla.

Jos haluat lisää tietoa eri mahdollisuuksista tai arvion nykytilanteestasi, voit kysyä meiltä neuvoja.


Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.