fbpx

Kasvua, kasvua! – mutta ei hinnalla millä hyvänsä

Mitä Digiteamille kuuluu 2021?

Digiteam täytti keväällä 4 vuotta. Nyt kun viime vuoden taloustiedot on julkaistu, voidaan todeta että kasvu on ollut tasaista, mutta kohtuullista. Viimeinen 1,5 vuotta on ollut eräästä pandemiasta johtuen hieman pomppuinen, mutta siitäkin selvisimme ns. kuivin jaloin. Huhtikuussa 2020 voitiin todeta, että vuoden 2020 alussa tehdyt kasvusuunnitelmat voidaan heittää roskikseen. Haemme jatkossakin kasvua, joka saa olla nopeaa, mutta emme halua sitä keinoja kaihtamatta.

Digiteam numerot

Digiteamin kasvun ajurit

Digitoimistojen palveluiden kysyntä on kasvanut viime vuosina ja tulee kasvamaan jatkossakin. Suuri osa yrityksistä hyväksyy ja ymmärtää nykyään digimarkkinoinnin välttämättömyyden, mutta silti merkittävä osa ei vielä osaa budjetoida digiin riittävästi, tai arvioida toimijoiden laatua tai vaatia esim. analytiikalla johdettua tekemistä tai suunnitelmallista digimarkkinointia. Täältä löytyy Digiteamin kasvun pohja, sillä yritysten osaamisen ja ymmärryksen kasvaessa, kasvaa myös vaatimustaso ja tähän me olemme olleet jo pitkään valmiita.

Myyntiä!

Osa digitoimistoista pystyy näyttämään huikeita kasvulukuja. Voimakkaasti kasvavien toimistojen myynti on rakennettu vahvasti outbound myynnillä. Oma myyntimme on perustunut suosituksiin, sekä omaan markkinointiin. Ratkaisu on ollut harkittu ja sen tärkeys on korostunut sitä myötä, kun on tullut varaa valita projekteja ja asiakkaita. Vaikka kasvu on tärkeää, on tekemisen mielekkyyden kannalta myös yhtä tärkeää se, että asiakas on sitoutunut yhteisen tekemisen tavoitteisiin ja ymmärtää menestyksen vaatimukset. Vain silloin on mahdollisuuksia onnistua ja saavuttaa hyviä tuloksia.

Asiakkaita ei sidota pitkillä, kiinteillä sopimuksilla sillä jos tulosta ei tule, ei tekeminen ole meillekään mielekästä. Tästä syystä ylimyyty (palveluiden määrä ja hinta) tai korkeapainemyynnillä saavutetut kaupat eivät ole meidän juttu. Tällainen kauppa kyllä lämmittää hetken, mutta asiakas harvoin sitoutuu tällaiseen ratkaisuun, tai odotukset saattavat olla vääränlaiset. Me haemme kestäviä ja molemmille osapuolille tuottoisia kumppanuuksia.

Resurssit

Kasvumme on ollut orgaanista, eli sitä ei ole buustattu ulkopuolisella rahoituksella. Lähdimme lähes nollasta liikkeelle ja kasvu on jatkuvasti perustunut oman liiketoiminnan kehittymiseen. Toisaalta tämä on antanut meille täyden päätäntävallan omasta tekemisestämme, minkä olemme todenneet hyväksi asiaksi.

Vuosi sitten meitä oli 6 ja nyt Digiteamissa työskentelee 11 henkilöä vakituisessa työsuhteessa. Haluamme olla varmoja siitä, että tarjoamamme resurssit ovat aina mahdollisimman hyvin saatavilla ja ne ovat sitoutettu Digiteamiin. Rekrytoinneissa pyrimme kevyeen ennakointiin. Kasvu vaatii tekijänsä ja asiakkaan suuntaan se ei saa näkyä niin, että asiakas ei enää kiireittemme takia saisi haluamaansa palvelua ja riittävän nopeaa reagointia.

Maine kasvaa ja kunniakin on säilynyt

Jos jokin kuvaa hyvin meille tulevia yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä niin se, että niiden takana on lähes aina suositus ja suosituksen takaa löytyy jonkun mutkan kautta asiakkaamme tai jokin muu sidosryhmämme jäsen. Onpa suosituksia tullut jopa kilpailijoiltamme ja suositusten määrä vain kasvaa. Toinen merkittävä kasvun kannattelija on asiakaspysyvyys. Asiakaspysyvyyden taustalla ovat tietysti laadukas tekninen digimarkkinointisuorittaminen ja liiketoimintaosaaminen, mutta aivan yhtä tärkeitä asioita ovat aktiivinen kommunikaatio, selkokielinen viestintä, proaktiivinen ote ja ketterä reagointi.

Tulevaisuus

”Mikään ei ole niin vaikeaa kuin ennustaminen – varsinkaan tulevaisuuden”, sanoi joku viisas aikoinaan. Toistaiseksi jatkanemme valitsemallamme tiellä. Palveluvalikoimamme varmasti kehittyy, sillä asiakkaamme haluavat yhä kokonaisvaltaisempaa tekemistä ja osaamisestamme on vasta osa käytössä. Osansa valikoimaan tuovat hyvät yhteistyökumppanimme. Positiivisella jännityksellä odotamme epidemian päättymistä ja sen vaikutuksia kysyntään.

Kasvu tuo myös haasteensa. Sisäisiä prosesseja ja johtamista kehitämme kun väki lisääntyy. Sisäisten toimintojen kehittymisen haluamme näkyvän asiakkaalle entistä parempana, sujuvampana ja ennakoivana palveluna.

Näihin kuviin ja tunnelmiin.

Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.