Kiikarissa asiakaslähtöinen digitoimisto?

Näin valitset kumppanin digitaaliseen markkinointiin.

Kun edessä on digitoimiston valinta, moni päättäjä pohtii, kuinka löytää yritykselleen se aidosti kiinnostunut, kuunteleva ja mahdollisimman tuloksellinen digikumppani? True match, joka tarjoaa vielä tätäkin enemmän – näkemystä ja asiantuntemusta, jolla digimarkkinointia kehitetään tulevaisuudessa koko ajan paremmaksi.

Suosittelemme tässä vaiheessa lämpimästi avointa keskustelua ja tutustumaan osaamisen lisäksi myös potentiaalisten tekijöiden prosesseihin ja asiakaslähtöisyyteen.

Mitä digitoimistosta olisi hyvä tietää?

Voit kysyä esimerkiksi näistä:

1) Liiketoiminnan ymmärtäminen

Kertoiko kumppaniehdokas oitis tietävänsä optimaalisen ratkaisun juuri sinulle? Kuulostaa hyvältä, mutta kysymättä ja perehtymättä liiketoimintaasi, onko se sitä? Aito kumppani perehtyy ensin syvällisesti liiketoimintaasi, voidakseen räätälöidä kampanjan juuri yrityksesi tarpeisiin. Ja erityisesti – haluaa tutustua perin pohjin yrityksesi asiakkaisiin. Sillä kohderyhmä, ja sen perusteellinen tunteminen, on tärkein avain onnistuneeseen markkinointiin ja tehokkaaseen kohdentamiseen.

Ilman ymmärrystä voi ottaa pieniä pikavoittoja, mutta pitkäkestoista ja hyvää asiakassuhdetta on vaikea rakentaa. Liidejä voi tulla, mutta heitämme ilmoille kysymyksen:

Voisiko niitä saada enemmän? Ja parempia?

2) Digimarkkinoinnin suunnitelmallisuus

Hyvässä yhteistyömallissa tekemisen raamit suunnitellaan aina etukäteen, esim. Kick-offeissa tai kvartaalipalavereissa. Näin vältytään yllätyksiltä ja tuotannon tiimille ei tule marraskuun alussa hätä käteen huomatessaan, että ”se Black Friday on muuten tänäkin vuonna kuukauden lopussa ja jotain pitäisi varmaan äkkiä ehdottaa”. Suunnitelmallisuus, asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen ja aito kiinnostus asiakkaan menestymiseen ovat sen sijaan asioiden ytimessä.

3) Avoin keskusteluyhteys ja uskallus haastaa

Kaikille osapuolille on arvokkainta, kun kommunikoidaan suoraan ja rehellisesti kampanjoiden tuloksista. Jos digimarkkinoinnin kumppani toteaa avoimesti, että tämä olisi voinut mennä paremmin ja avaa syyt tapahtuneelle, on se satakertaisesti parempi vaihtoehto kuin selittely – ”kyllä tämä varmaan kuitenkin brändinäkyvyyttä paransi, mutta se ei nyt vaan näy täällä analytiikassa”. Rehellisyydestä kumpuaa todennäköisesti ratkaisuja, joilla mainontaa jatkossa kehitetään. Testaaminen kerryttää ymmärrystä ja poikii suurella todennäköisyydellä parempia tuloksia tulevaisuudessa. Jos digikumppani tyytyy kehnoihin tuloksiin, voi odottaa myös tulevaisuuden sisältävän ”ihan hyviä kampanjoita, joiden tulokset eivät näy analytiikassa”.

On myös hyvä merkki, jos digitoimisto osaa haastaa asiakkaitaan validien perustelujen kera. Moni päättäjä myös arvostaa sitä, sillä jees-miehillä tai -naisilla ei varmasti monikaan halua itseään ympäröidä.

4) Tulosten läpinäkyvyys

Prosessin ja tulosten läpinäkyvyys on hyvä merkki digitoimistoa valittaessa. Jos tulokset, tai ainakin mahdollisuus niiden näkemiseen, voidaan tarjota asiakkaille reaaliaikaisena, on se positiivinen signaali luotettavasta toimijasta. Vaikka asiakas ei välttämättä ehtisikään seurata tuloksia aktiivisesti, voi hän olla varma, että digikumppani tekee taustalla aktiivista työtä.

5) Yritykseen kumuloitunut osaaminen ja kokemus

Kun valitset digitoimistoa, selvitä kaikessa rauhassa, millaisia osaajia heillä työskentelee. Laaja kokemustausta kun kulkee usein käsi kädessä tulosten kanssa. Liiketoimintaymmärrystä löytyy näin lukuisilta toimialoilta ja aiemmat kokemukset auttavat välttämään monet karikot – kaikkea ei tarvitse testata, kun tietotaitoa on jo kertynyt.

Vaikka asiakkaalla on digitoimistossa tyypillisesti oma yhteyshenkilö, myös muu tiimi on hyvässä toimintamallissa asiakkuudesta kartalla. Tämä on puhdasta riskinhallintaa, jotta tieto ei ole ainoastaan yhden henkilön takana.

Kun tiimissä on useita henkilöitä, löytyy saman katon alta erikoistunutta osaamista moneen digimarkkinoinnin osa-alueeseen. Kapean osaamisalan sijaan saat tällöin kokonaisvaltaisempia ratkaisuja digitaaliseen verkkomainontaan.

6) Vertaile prosesseja hintojen sijaan

Tarjouspyyntökierroksella voi saada tarjouksia isollakin haitarilla, mutta ennen valintaa on syytä selvittää, mitä kaikkea ne oikeasti sisältävät. Poikkeuksellisen halpa hinta voi kieliä pintapuolisesta taustatyöstä ja helposti tarjottavasta bulkkiratkaisusta. Kun asioita tehdään huolella perehtyen sekä prosessin myötä aktiivisesti optimoiden ja toimenpiteitä viilaten, saavutetaan tehokkaampia tuloksia. Nämä näkyvät hintalapussa, mutta ennen kaikkea positiivisina tuloksina viivan alla.

7) Määräaikaiset sopimukset ovat historiaa

Vuoden määräaikaiset sopimukset eivät ole enää tätä päivää, ja voivat olla jopa signaali, ettei toimija silloin itsekään luota asiakassuhteen pitkäaikaisuuteen.

Kun löydät aidon digikumppanin, hän haluaa lunastaa luottamuksesi tuottamalla sinulle arvoa – kuukaudesta toiseen. Tällöin asiakassuhde ei perustu keinotekoisiin kaltereihin, vaan aitoon yhdessä tekemiseen. Tällainen digitoimisto myös joustaa asiakkaan liiketoiminnan mukaan: jos asiakkaan toimialalla ei liiku heinäkuussa rahaa, voidaan vähentää kaasua myös digimarkkinoinnin suhteen.

8) Oikeiden ratkaisujen löytäminen – asiakkaan osaamisen kehittäminen

Liikaa ei varmasti voi korostaa aitoa kiinnostusta asiakkaan toimintaan. Hyvä digikumppani kuuntelee tarkasti ja ehdottaa sopivia ratkaisuja keskustelun pohjalta. Ollessaan kartalla oman alansa mahdollisuuksista, häneltä löytyy näkemystä ammennettavaksi ja proaktiivisia ehdotuksia. Asiakkaan ei tarvitse olla digimarkkinoinnin tietopankki, hänen täytyy vain valita kumppani, joka kokoaa tiedonjyväsistä oikean ratkaisun. Aitoon kumppanuuteen kuuluu myös avoin tiedon jakaminen, näin asiakkaan osaaminen digimarkkinoinnin mahdollisuuksista lisääntyy jatkuvasti yhteistyön myötä.

9) Tulokset

Onko digitoimistolla näyttöjä menestyneistä toteutuksista?
Ovatko heidän asiakkuutensa tyypillisesti pitkäkestoisia?

Kysy toimijalta millaisia onnistumisia heillä on takataskussaan – ja anna tulosten puhua puolestaan.

Asiantunteva ja asiakaskeskeinen digitaalisen markkinoinnin ammattilainen tarjoaa sinulle avoimesti vastaukset näihin yllä mainittuihin osa-alueisiin. Hän myös tarjoaa osaamisensa tueksi näyttöjä onnistuneista caseista. Kun kumppani ei hätkähdä vaikeitakaan kysymyksiä ja tiedät millaista kokonaispalvelua voit odottaa, voit turvallisin mielin päästää toimiston digimarkkinointinne puikkoihin, luotsaamaan yritystänne hienoihin tuloksiin – hyvällä yhteistyöllä.

Etsitkö osaavaa, selkokielistä ja asiakkaisiinsa panostavaa digimarkkinoinnin kumppania? Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiisi.

Lue halutessasi lisää meidän asiakas-casejamme!

Vaasan kaupunki – sivuston analytiikan kuntoon laittaminen ja löydettävyyden kehittäminen

Kattokeskus – verkkosivuilta tulevien liidien määrän kasvattaminen

Providental – lisää liidejä Facebook-mainonnalla

Tapio Pulkkinen

Tapio on kokenut ammattilainen, jolla on laaja kokemus digitaalisesta markkinoinnista ja verkkokaupoista. Myynnillisessä roolissa Tapio on työskennellyt niin kansainvälisien suuryritysten kuin pienempienkin yritysten parissa. Tärkeintä on ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja löytää keinot kasvun mahdollistamiseen. Erityisosaaminen: Verkkoliiketoiminnan kehittäminen ja tärkeimpänä kaikista- halu kuunnella asiakasta.

Jaa
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.