fbpx

Google Analytics 4 raportoinnin ihanuus ja kurjuus

Google Analytics muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Tässä(kään) kirjoituksessa en keskity sen ominaisuuksiin, vaan otsikon mukaisesti valotan versioiden eroja tavallisen käyttäjän raportointitarpeen näkökulmasta. Vanha Analytics-versio lakkaa keräämästä tietoa ensi kesänä, joten tämä asia tulee ajankohtaiseksi hyvin pian.

Valmiita raportteja on GA4ssa edelleen vähän ja ennen uuteen käyttöliittymään tottumista, tietoja joutuu etsimään. Tilannetta ei auta se, että kaikkia metriikoita ei ole saatavissa, eikä se, että termistö on osin muuttunut.

On mielestäni väärin yleistää usein kuultu väite, että GA4 tarjoaa tarkemman raportoinnin kuin vanha versio. Tarkkuus riippuu tietenkin käyttötapauksesta ja siitä, miten analytiikka on aiemmin konfiguroitu.

Nykyäänkin pätee vanha totuus, ettei pelkällä perusasennuksella kovin pitkälle pötkitä. Halutun tiedon kaivaminen kaikkien erilaisten tapahtumien (=event) seasta on useimmissa tapauksissa mahdollista, mutta työlästä ja kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällistä.

UA-raportti ei ole GA4 raportti

Uusi versio Google Analyticsista antaa siis sinänsä mahdollisuudet erittäin monipuoliseen datan käsittelyyn. Tavallisesti verkkosivun toimivuutta ja mainonnan tehokkuutta analysoi useimmiten kuitenkin ihminen, jolla ei ole kokemusta tietojen tuonnista, sämpläyksestä tai vaikka R-kielestä. Tällöin normaali liidin hinta tai mainonnan ROIn esiin kaivaminen voi olla kiven alla.

Mieti, mitä tietoa oikeasti tarvitset

Joskus tuntuu, ettei kaikkia tuttuja raportteja tulla ikinä saamaankaan. Tämä ajaakin siihen, että kannattaa suhtautua omiin tarpeisiin kriittisesti ja kysyä itseltään, mitkä tiedot edelleen merkityksellisiä ja ovatko raportin tuottamiseen käytetyt menetelmät edelleen päteviä. Uusia, ainakin markkinointi-ihmisiä varmasti kiinnostavia mittaustapoja/metriikoita on paljon.

Valmiita tuttujakin raportteja näkee, mutta kun katsoo hiukan tarkemmin, niin silloin huomaa, että joidenkin tuttujen lukujen laskentatapa on muuttunut. UAn ja GA4sen samaakaan lukua ei tästä syystä voi verrata keskenään. Tästä syystä raportin mittarit kannattaa suunnitella etukäteen ja varmistaa, että tieto on saatavilla, kun sitä tarvitaan.

Osaavissa käsissä GA4 käyttöliittymän raportit voidaan luoda sellaiseksi, että halutut verkkosivuston tiedot ovat näppärästi saatavilla. Ne voivat sisältää esim. tiettyjä päivämäärävälejä tai suodattimia. Tuttuun tapaan käyttäjät voivat ajastaa raportit automaattisesti luotaviksi ja lähetettäviksi sähköpostitse säännöllisesti.

Google Analytics 4 ja Google Data Studio

Data Studio on tietojen visualisointityökalu, jonka avulla voidaan luoda raportteja, joihin tiedot haetaan esim. GA4-tiedoista ja jotka päivittyvät automaattisesti. Data Studioon voi tuoda tietoja myös useista muista eri lähteistä.

Markkinoinnin ja yrityksen johdon osalta juuri Data Studio tarjonnee kaikkein kustannustehokkaimman raportointitavan valtaosalle yrityksiä, ainakin PK-sektorilla; ja myös esim. kuntasektorilla.

Isoimmille yrityksille, joilla on paljon omia tietolähteitä tai jotka tarvitsevat monimutkaisia laskettuja ja/tai yhdisteltyjä arvoja löytyy muitakin ratkaisuja.

Suora datan vienti Data Studioon ei aina onnistu

Google Analytics 4:n tietojen tuonti ja niiden visualisointi datastudiossa on kuitenkin aivan oma lukunsa. Osa metriikoista ei ole (vielä?) tuotavissa lainkaan ja jotkin luvut joudutaan laskemaan ja/tai suodattamaan suoraan datastudiossa.

Tämä ei ole sinänsä vaikeaa, mutta harjaantumaton hakkaa kyllä päätänsä useampaan kertaan ja opetteluun saattaa mennä tuhottomasti aikaa (Trust me, I know).

GA4 räätälöidyt raportit

Jos raporttien rakentelu tuottaa välillä harmaita hiuksia ammattilaiselle, niin voin vain kuvitella mitä se on sellaiselle, joka useimmiten tekee oman päätyönsä ohessa ja todennäköisesti on saanut toimeksiannon kiireellisellä aikataululla.

Hakukone tulee käymään kuumana “how to create a custom report in GA4” hauista. Tiedän jo nyt, että suurimmassa osassa organisaatioita, tulee omien raporttien luettelo näyttämään tältä (esimerkkikuva). Löydä tuolta nyt sitten oikea…

Kuvakaappaus Google Analyticsista, jossa on näkyy useampi raportti

Rakennanko raportit itse, vai ostanko palveluna

GA4 onkin melkein ”liian” monipuolinen työkalu, joka jättää käyttäjälle paljon turhia mahdollisuuksia ja siksi oppimiskynnys on iso. Pitemmällä aikavälillä opiskelu kannattaa, jos analytiikka on lähellä sydäntä ja tietoja hyödynnetään aktiivisesti.

Jos analytiikan käyttö on pääosin raportin tuottamista, niin silloin voi miettiä, olisiko kannattavampaa ostaa raportointi palveluna ulkopuolelta.

Meillä Digiteamissa on panostettu käyttäjäystävälliseen analytiikan konfigurointiin, josta on tullut paljon kiitosta. Tapaamme tuottaa sivuston analytiikkatietoa on testattu ja hiottu jo pitkään (yli 300 tiliä, joista satakunta GA4sta).

Sen vuoksi myös erilaisten raporttien luonti onnistuu useimmissa tapauksissa ongelmitta, eivätkä meidän asiakkaamme tarvitse markkinointi-tietokantakehittäjä -sanakirjaa raportteja lukiessaan.

Jos haluat kuulla lisää, miten teillä voisi raportoinnin järjestää tehokkaammin, ota yhteyttä.

Mika Mäki

Aikanaan Suomen luetuimmaksi mieheksi tituleeratulla Mikalla on lähes 15 vuoden käytännön kokemus hakukonemarkkinoinnista ja analytiikasta.
Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.