fbpx

Julkisen sektorin sivustoilla ei saa käyttää Google Analyticsia

Edit 1.112023: Tilanne on muuttunut heinäkuussa DPF (data privacy framework) syntymisen jälkeen. Lue Google Analyticsin nykytilanteesta täältä.

 ———-

 Millä ”GDPR-ystävällisellä” järjestelmällä Google Analytics olisi helpointa korvata?

Google Analytics on joutunut voimakkaaseen vastatuuleen. Viranomaisten linjaukset ovat kiristyneet helmet.fi ja Ilmatieteenlaitoksen tapausten kautta. Käytännössä tietosuojaviranomaisen tulkinta näyttäisi tällä hetkellä olevan sellainen, että julkisen sektorin sivustoilla Google Analyticsia ei tulisi käyttää, sillä se ei ole GDPR-lainsäädännön mukainen.

Ongelmaa ei voi enää väistellä pelkällä evästekyselyillä, joten jokaisen julkisen sektorin organisaation olisi nyt syytä reagoida ja vaihtaa Google Analytics toiseen järjestelmään.

Mitä kävijäseurannan valinnassa pitäisi huomioida

  • Ensimmäisenä pitää varmistaa GDPR-soveltuvuus. Tämän jälkeen valintakriteereitä tulisi ohjata seuraavat asiat.
  • Ominaisuudet
  • Hinta – kokonaiskustannus
  • Käytettävyys
  • Saatavissa oleva tuki

Kävijäseurannan ominaisuudet

Kävijäseurannan ominaisuusvaatimukset liittyvät siihen, mitä seurannan avulla pystytään mittaamaan ja mitä raportoimaan. Analytiikan käytön tavoitteiden kautta voidaan laatia omaisuuksille vaatimukset.

Kävijäseurannan hinta

Hinta muodostuu kävijäseurannan lisenssihinnasta, käyttöönoton kustannuksista ja käytön kustannuksista. Useimmat organisaatiot pärjäävät pilviversiona, eikä omalle palvelimelle asennettuun hintavaan ja raskaaseen ratkaisuun ole tarvetta kuin erityistapauksissa.

Käytettävyys

Helppokäyttöisyys on valinnan kannalta yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Kävijäseurannasta pitää olla helppo hakea tietoa ilman superasiantuntijan apua, sillä se vaikuttaa suoraan myös käytön kustannuksiin ja jouhevaan seurannan hyödyntämiseen.

Saatavissa oleva tuki

Ohjelmiston käyttöönottoon ja käyttöön on syytä olla tuki tarjolla. Tuen tarjoaja voi olla suoraan kävijäseurannan valmistaja tai tuotteen käyttöä konsultoiva yritys.

Tällä hetkellä käytetyimpinä vaihtoehtoja julkisella sektorilla ovat

Digiteam on Snoobi Analyticsin virallinen tuki ja tarjoamme myös Matomon käyttöönottoon liittyviä palveluita.

Suosittelemme Snoobia julkisen sektorin organisaatioille

Kaikki edellä mainitut kävijäseurantaohjelmat soveltuvat julkiselle sektorille. Analytiikan hyödyntämisen, laadun ja kokonaiskustannuksia arvioitaessa, olemme päätyneet suosittelemaan Snoobia julkisen sektorin organisaatioille.

Snoobi on alun perin kehittänyt suomalainen Snoobi Oy, joka myytiin 2012 Fonectalle. Snoobin omistaa nykyään Alankomaalainen Snoobi Technology B.V.

Miksi suosittelemme Snoobia?

  • Suomi on edelleen vahvasti osa Snoobia, sillä asiakaspalvelu on saatavilla suomen kielellä suoraan softan valmistajalta ja käyttöliittymä on myös saatavana suomenkielisenä. Snoobin keräämä tieto säilytetään myös Suomessa sijaitsevilla palvelimilla.
  • Asiakas omistaa oman seurantadatansa, eikä tieto vaeltele asiattomien osapuolien käyttöön ja tietoturvasta on pidetty hyvä huoli.
  • Snoobin tuotekehitys on varsin ketterä ja monia ominaisuuksia on tuotu kävijäseurantaan asiakkaiden toivomuksesta. Edistyksellisyydestä kertoo se, että Snoobissa on ollut jo yli kymmenen vuotta ominaisuuksia, jotka vasta nyt on tuotu esim. Google Analytics 4:ään.
  • Käytettävyydeltään Snoobi on aivan omaa luokkaansa. Perusraporttien pyörittelyyn ja tiedon hakemiseen ja jopa segmentointien tekeminen on äärettömän selkeä ja helppoa. Käyttöliittymä on erittäin looginen. Kun käyttöönottoprojekti on hoidettu hyvin, ei ulkopuolista asiantuntija-apua tarvitse käyttää käyttöliittymän jatkuvaan kouluttamiseen.
  • Snoobin tietoturva on todistetusti hyvä ja siksi se onkin laajasti käytössä julkisen sektorin sivustoilla, valtion virastoissa, yritysten intranet-ratkaisuissa, sekä kaupunkien ja kuntien käyttämissä karttapalveluisssa.
  • Snoobin käyttöönottoon ja analytiikan hyödyntämiseen on tarjolla laadukkaita kumppaneita Suomesta, kuten Digiteam.
  • Snoobi on mahdollista ottaa käyttöön myös omille palvelimille
  • Snoobista on tarjolla myös täysin evästeetön seuranta

Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.