Luulitko ostaneesi hakukone­optimoidut kotisivut


Saitko tarjouksen kotisivuista, joihin sisältyy hakukoneoptimointi. Todennäköisesti se ei kuitenkaan sivustoon oikeasti sisälly. Onko kyse huijauksesta?

Digimarkkinoinnin villissä lännessä kaupitellaan edelleenkin kotisivuja, joiden tarjousten yhteydessä kerrotaan yhdellä rivillä, että niihin sisältyy hakukoneoptimointi. Yleensä kyse on siitä, että sivustolle annetaan mahdollisuus löytyä hakukoneesta, mutta varsinaisesta hakukoneoptimoinnista nämä toteutukset eivät ole kuulleetkaan.

Mitä tarjoaja tarkoittaa hakukoneoptimoiduilla sivuilla?

Kotisivujen tarjoajat tarkoittavat hakukoneoptimoiduilla kotisivuilla usein sitä, että sivusto toteutetaan hakukoneystävällisellä sivustoalustalla, sivustolle lisätään SEO-palikka, joka luo automaattisesti sisällöistä tärkeimmät meta-elementit, jotta Google pääsee ne lukemaan.

Vaikka toteutuksen periaate on hyvä, tarkoittaa tämä vasta mahdollisuutta syöttää tärkeää tietoa hakukoneelle ja käyttäjälle. Mikäli sisältöjä ei ole suunniteltu oikein, ei tästä toteutustavasta ole hakukonelöydettävyydelle mitään hyötyä. Käytännössä sivuston tekijä ei tee mitään edistääkseen sivuston oikeanlaista löydettävyyttä, mutta kutsuu toteutustapaa hakukoneoptimoinniksi.

Miksi tämä ei toimi?

Hakukonelöydettävyys jää em. toteutuksissa yleensä heikoksi sisältöön liittyvien ongelmien takia.

  1. Sivustolla käytetään väärää termistöä
    • Jos et puhu asioista sivustollasi niillä termeillä, joita asiakkaasi käyttävät hakukoneessa, ei sivustosikaan tule löytymään haluamallasi tavalla.
  2. Sivustolla ja yksittäisillä sivuilla ei ole riittävästi sisältöä
    • Sivuston kokonaissisältöjen määrä ja yksittäisen sivun sisällön määrällä on vaikutusta siihen, kuinka hakukone sen huomioi
  3. Hakutuloslinkkiä ei ole otettu huomioon sisällönsuunnittelussa
    • Meta Title ja Descriptionilla määritetään se miltä linkkisi Googlen haussa näyttää. Tämä taas vaikuttaa siihen halutaanko linkkiä klikata ja tämä taas siihen, kuinka hakukone linkkiäsi ja sivustoasi arvostaa. Jos sivusto hakee Titlen ja Descriptionin automaattisesti sisällöstä ja näitä ei ole otettu huomioon sisällöissä, ne saattavat antaa sekä hakukoneelle että käyttäjälle väärän signaalin sivun sisällöstä.
  4. Tärkeimmille tuote-/palvelusanoille ei löydy omia, vain niille omistettuja sisältösivuja
    • Käytännössä tärkeimmille tuote- ja palvelu-hakusanoille, sekä tuoteryhmille pitäisi olla omat, erilliset sisältösivut
  5. Meta Titlen ja Descriptionin lisäksi ei ole hyödynnetty muita hakukonelöydettävyyteen liittyviä asioita.
    • Hakukonelöydettävyyteen liittyviä tekijöitä on satoja. Title ja Description ovat toki tärkeitä ja niiden pitää olla kunnossa, mutta yksin ne eivät kauas kanna.
  6. Sivukartta on suunniteltu huonosti
    • Sivukartta toimii hakukoneelle sisällysluettelona, jota se käyttää yhtenä perusteena ymmärtääkseen mistä aiheista sivusto kertoo, mihin asioihin sivusto keskittyy, kuinka laaja se on ja kenelle sisältö sopii.

Tietoa hakukone­optimoinnista

Hakukoneoptimoinnin tavoitteet

  1. Sivusto löytyy oikeilla hakutermeillä
  2. Sivusto löytyy riittävän korkealta hakutuloksista
  3. Sivuston linkkiä klikataan

Hakukoneoptimointi voidaan jakaa

  • sivustolla tapahtuvaan optimointiin ja sivuston ulkopuolella tapahtuvaan optimointiin.
  • projektina tehtävään kertaluonteiseen optimointiin ja jatkuvaan hakukoneoptimointiin

Sivustouudistuksen yhteydessä otetaan yleensä kantaa sivustolla tehtävään kertaluonteiseen optimointiin. Tällä rakennetaan verkkosivuston hakukonelöydettävyyden perusta, joka parhaimmillaan voi kantaa jo melko pitkälle.

Miten hakukoneoptimointi pitäisi toteuttaa sivustouudistuksen yhteydessä?

Kun sivustoa lähdetään suunnittelemaan, pitäisi heti alkuvaiheessa tehdä suunnitelma hakukonelöydettävyydestä, sillä se vaikuttaa sivukarttaan, sivujen määrään, sekä sisällöntuotannon tarpeeseen.

Käytännössä lähdetään miettimään sitä, millä tavoin sivuston pitäisi löytyä ja minkälaisesta löydettävyydestä olisi yritykselle eniten hyötyä. Tätä varten tarvitaan avainsanatutkimus.

Avainsanatutkimus sivuston suunnittelussa

Avainsanatutkimus pitää tehdä kattavasti ja huolellisesti. Avainsanatutkimuksen tekijällä pitää olla ymmärrys ihmisten hakukonekäyttäytymisen motiiveista ja ihmisten erilaisista tavoista lähestyä yritysten tuotteita tai palveluita. Muutaman sanan hakumäärien selvittäminen ei korvaa avainsanatutkimusta.

Avainsanatutkimuksen sisältö

  1. Avainsanatutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa pyritään kartoittamaan kaikki ne hakusanat, hakulauseet ja teemat, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät ostoprosessin eri vaiheissa.
  2. Toisessa vaiheessa tutkitaan sitä, kuinka paljon näitä hakutermejä tai hakuteemoja käytetään.
  3. Kolmannessa vaiheessa arvioidaan hakutermien relevanttiutta siitä näkökulmasta, mitä hakija kullakin termillä tarkoittaa, eli mikä motiivin haun takana on.

Valmiin avainsanatutkimuksen jälkeen olisi hyvä tutkia nykyistä löydettävyyttä, sekä kilpailutilannetta hakukoneessa. Näiden tietojen perusteella voidaankin jo lähteä asettamaan tavoitteita, suunnittelemaan sivukarttaa, määrittää sisältörakenteita ja sisällöntuotannon tarve tarkemmin.

Mistä tunnistan sivustouudistukseen liittyvän oikean hakukoneoptimoinnin?

Unohda modulaariset tarjoukset

Jos sivuston tekijä ajattelee asiakkaansa etua, hakukoneoptimointi on aina osa sivustoprojektia. Se ei ole lisäpalikka, jonka asiakas voi valita.

  1. Jos hakukoneoptimointia ei tehdä heti, tarkoittaa sen tekeminen jälkikäteen melko usein sivuston uusimista uudelleen ja tässä ei ole mitään järkeä.
  2. Hakukoneoptimointi on myös aikapeliä. Muutosten indeksointiin ja tulosten vakiintumiseen menee aikaa. Tätä ei kannata siirtää.
  3. Hakukonelöydettävyys on niin tärkeä asia, että sen ei pitäisi olla valinnainen vaihtoehto.

Hakukoneoptimoinnin palvelukuvaus

Jos kirjallisesta tarjouksesta ei käy ilmi, mitä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan, ei sitä todennäköisesti tehdä. Vaadi hakukoneoptimoinnista lisätietoja ja vertaa tarjouksia keskenään.

Sivustotarjoajan hakukoneosaaminen

Jos sivustotarjoajan palveluvalikoimasta ei erikseen löydy hakukoneoptimointia, voit huoleti kyseenalaistaa toimijan osaamisen. Tutki löytyykö yritykseltä hakukoneoptimointiin liittyviä asiakastarinoita ja referenssejä.

Sisältöpalvelut

Sivuston toteuttava yritys on valmis tuottamaan sisällöt tai ohjeistamaan sisällön vaatimukset ja tarkastamaan, sekä muokkaamaan tekstisisällöt SEO-vaatimusten mukaisesti.

Ylisuuret lupaukset

Kun toimija lupaa ykköspaikkaa tai tarkkaa sijoitusta, suhtautuisin asiaan epäluuloisesti ja haluaisin kuulla tähän melko hyvät perustelut. Sijoitusten paranemisen voi toki luvata, jos nykysivustolla on selkeitä ongelmia.

Hinta

Avainsanatutkimuksen tekeminen, sivukartan suunnittelu, sisältöjen tarkastaminen ja muokkaus, mahdollisiin metatietojen määrityksiin ja asiakkaan kanssa pidettyihin palavereihin kuluu helposti päivä tai kaksi, joskus enemmänkin. Kun hakukoneoptimoinnin eteen tehdään oikeasti töitä, on hintakin korkeampi. Tässä kohtaa ei pidä pihistellä, sillä yritykselläsi ei välttämättä ole varaa jäädä löytymättä.

Onko kyse huijauksesta?

Kun näitä ”hakukoneoptimoituja kotisivuja” tarjotaan, kyse voi olla puhtaasta osaamattomuudesta, kun oikeaa ymmärrystä SEO:sta ei ole. Joskus tarjous halutaan tehdä SEO-lupauksilla houkuttelevammaksi ja luotetaan siihen, että asiakas ei ymmärrä vaatia enempää.

Ongelma liittyy usein siihen, mitä hakukoneoptimoinnilla ymmärretään. Joillekin kaikki hakukonelöydettävyyttä sivuavat asiat ovat hakukoneoptimointia, mutta näinhän asia ei ole.

Toistaiseksi paljon jää ostajan osaamisen tai tiedon hankkimisen varaan.


Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.