fbpx

Kuinka kesämökin kunnossapito ja digimarkkinointi liittyvät toisiinsa?

Joitakin vuosia sitten sain sukupolvenvaihdoksen yhteydessä vanhan kesämökin käyttöoikeuden itselleni. Käyttöoikeuden mukana seurasi velvollisuus hoitaa mökin kunnossapito. Edellinen sukupolvi oli tunnollisesti tehnyt työnsä ja mökki oli hyvässä kunnossa. Totta puhuen, mökkiä ei enää olisi olemassa ilman tätä suurta työpanosta.

Vaikka periaatteessa olikin selvää, mitä pitää tehdä, tuli ylläpitoon liittyvien töiden määrä silti jonkinlaisena yllätyksenä. Kaikki rakennukset piti maalata, kulmien ja alimpien hirsikerrosten vierestä piti poistaa maata ja kasvustoa, jotta kosteus ei pääse niihin hiipimään, huopakatoille kertyvää jäkälää ja sammalta torjutaan kattoa pesemällä, perämoottorit huolletaan talvea vasten jne.

Huoltotöiden lisäksi tuli mahdollisuus myös lähteä kehittämään mökin ratkaisuja ja käyttömukavuutta. Ennen muutostöihin ryhtymistä, piti pakolliset ylläpitorutiinit kuitenkin ottaa haltuun. Ilman kunnostustöitä muutama vuosi olisi varmasti mennyt mukavasti ilman että mökin kuntoon tai sen käyttöön olisi tullut sen suurempia ongelmia. Ilman ennakoivaa kunnossapitoa laiminlyönneistä kuitenkin seuraisi pysyviä ja vaikeasti korjattavia, kalliita vaurioita.

Digimarkkinointi ja verkkosivusto vaativat jatkuvaa huoltoa

Aivan kuten mökkiympäristö, myös yrityksen digimarkkinointi ja verkkosivusto vaativat jatkuvaa kunnossapitoa ja ylläpitoa. Ja samalla tavalla perusinfran pitää olla kunnossa, ennen kuin lähdetään kehittämään uusia asioita

Verkkosivuston tuloksellisuuden kunnossapito

Verkkosivuston kuntoa voidaan arvioida sen teknisen toimivuuden, ulkoasun, sisältöjen laadun, käytettävyyden, rakenteen ja myynnillisyyden näkökulmista. Jokainen näistä osa-alueista vaatii ylläpitoa ja huoltoa, jotta sivuston tuottamat tulokset eivät heikkene.

Teknologia kehittyy, asiakkaiden käyttäytyminen muuttuu ja kilpailijat pyrkivät kiusaamaan. Ilman kunnollista ylläpitoa, huoltoa ja kehitystyötä, tulokset saattavat pikkuhiljaa heikentyä tai romahtaa esim. teknisen toteutuksen tai tietoturvan lahotessa käsiin.

Digimarkkinoinnin kunnossapito ja optimointi

Jos huoltamattoman sivuston rapautuminen voi edetä hitaasti, saattavat asiat digimarkkinoinnin puolella tapahtua hyvinkin nopeasti. Mainonnassa pitää aina olla nopea reagointimahdollisuus. Mainontaa tehdään usein testaamalla erilaisia versioita ja varsinkaan sosiaalisessa mediassa mainosten elinikä ei ole kovin pitkä.

Digimediat muuttuvat ja kehittyvät, sekä mainonnanhallinnan työkalut muuttuvat. Hakusanamainontaan vaikuttavat kilpailu ja kohdistuksen jatkuva kehittäminen. Mittauksen ja testaamisen kautta tuloksia voi ja pitää kehittää jatkuvasti.

Muita yhdistäviä tekijöitä

Jos itselleni tuli yllätyksenä mökin kunnossapitotöiden työllistävyys, aivan samalla tavalla tuntuu yrityksiä yllättävän hyvin tehtyyn verkkosivustoon ja digimarkkinointiin liittyvien työtehtävien määrä ja osaamisvaatimukset.

Oikopolkuja menestykseen ei näissäkään asioissa ole, vaan hyvän tuloksen saavuttaminen vaatii osaamista ja kovaa työntekoa. Ja kannattaa varmistaa, että perusinfra on kunnossa, ennen kuin lähdetään kehittämään niitä uusia juttuja.

Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.