Koronavuoden (2020) sosiaalisen median katsaus Suomesta

Ehditkö jo lukemaan Harto Pönkän koronavuoden (2020) somekatsauksen? Pönkä tunnetaan markkinoinnin alalla hänen vuosittaisista sosiaalisen median katsauksistaan, koska harva taho teettää Suomessa laajan tutkimuksen tai edes kokoaa tutkimusten osia kasaan sosiaalisesta mediasta. Jälleen kerran katsauksessa oli tiivis paketti siitä kuinka suomalaiset käyttävät sosiaalisesta mediaa. Tässä muutamia Digiteamin mielestä noston arvoisia huomioita.

Sosiaalisen median käyttö edelleen kasvussa

Niin kuin moni jo ennakoi, sosiaalisen median käyttö maailmalla vain nousi vuonna 2020, ja näin kävi myös Suomessa. Ihmisillä oli enemmän aikaa käyttää puhelimia tai muita älylaitteita. Viikkotasolla käytetyimmät somepalvelut 16-47 vuotiaiden keskuudessa Suomessa olivat järjestyksessä: WhatsApp (Facebook), YouTube (Google) ja Facebook.

Verrattuna edelliseen vuoteen, sekä WhatsAppin että YouTuben käyttö kasvoivat, mutta Facebookin käyttö pysyi samana. Toisaalta kärkikolmikon jälkeen eniten käytettiin Facebookin omistamaa Instagramia ja sen käyttö oli kasvanut huomattavasti edellisestä vuodesta.

Facebook siis omistaa Suomen neljästä suosituimmasta sosiaalisen median palveluista kolme (WhatsApp, Facebook ja Instagram). Vain Twitterin ja Pinterestin käyttö oli laskenut vuodesta 2019. Toisaalta uutena suosittuna kanavana oli tullut TikTok, jolla oli lähes yhtä paljon aktiivisia käyttäjiä kuin Jodelilla, joka on vakiinnuttanut asemansa Suomessa.

Tärkeimmät nostot:

  • Facebook edelleen suurin ja kaunein
  • Instagramin suosio nousussa
  • YouTube edelleen alihyödynnetty
  • Sosiaalisen median tulevaisuus: Mistä nuoret saa kiinni?

Facebook

Somekatsauksen perusteella Facebook on edelleen kaikista suurin ja kaunein sosiaalisen median palvelun tuottaja. Edelleen, jos haluat saada kiinni suurimman osan suomalaista, niin valintasi on Facebook. Suomalaista 15-75-vuotiaista 90 % käytti jotain Facebookin omistamaa palvelua, ja näistä 80 % käytti Facebookia tai Instagramia.

Instagram

Instagramin suosio on noussut hurjasti edellisestä vuodesta. Instagramissa on myös noussut erityisesti storyjen eli tarinoiden käyttö. Jos johonkin yritysten tulisi nyt panostaa Facebookin lisäksi, niin Instagramiin! Sosiaalisen median mainonnan kannalta isoille massoille mainostaminen on parasta Facebook Business Managerilla, jonka avulla pystytään mainostamaan Facebookissa, Instagramissa, WhatsAppissa sekä Facebook Networkissa.

YouTube

YouTuben käyttö vain kasvaa ja se on pitänyt suosionsa vuodesta toiseen. YouTube on suosituin verkkosivusto heti Googlen jälkeen, sitä kutsutaankin usein maailman toiseksi suosituimmaksi hakukoneeksi. YouTube on edelleen silti monella yrityksellä alihyödynnetty siihen nähden, että 3,1 miljoonaa suomalaista viettää siellä aikaansa viikoittain. Jos Facebook ja Instagram ovat jo hallussa, aloita panostaminen YouTubeen. YouTuben kaikkea potentiaalia yrityksen brändin tuottajana ei varmasti ole vielä hyödynnetty tarpeeksi.

Some-kanavien tulevaisuus?

Snapchat

Missä sitten on sosiaalisen median tulevaisuus? Kun katsotaan ikäjakaumia tilastoissa, nuoria eli alle 25-vuotiaita alkaa olla haastava saada kiinni, jollei panosta uusiin sosiaalisen median kanaviin eli Snapchattiin, Jodeliin, TikTokiin ja Twitchiin. Snapchat on 13-16-vuotiaiden suomalaisten kolmanneksi suosituin somepalvelu ja sitä käyttää jo 20 % 5-12-vuotiaista. Aika näyttää, tuleeko Snapchat tulevaisuudessa kilpailemaan Facebookin kanssa, vai jääkö se vain nuorten kanavaksi.

TikTok

TikTok on uusin sosiaalisen median palvelu, joka on erityisesti teinien ja nuorten aikuisten suosiossa. 13-16-vuotiaista suomalaisista TikTokia käyttää vähintään viikoittain jopa 62 %. TikTok nousi suosioon kuin tyhjästä viime vuonna ja on jo nyt ottanut paikkansa sosiaalisen median käyttäjien keskuudessa. Onkin jännittävää nähdä tuleeko se kasvamaan entistä enemmän tänä vuonna vai viekö Facebook jälleen voiton. Facebook kopioi TikTokin lyhyiden videoiden ominaisuuden Instagramiin, jossa se on nimeltään Reels.

WhatsApp

WhatsApp kertoi käyttäjäehtojen muutoksesta tammikuussa 2021 ja se nosti ison kohun julkisuudessa. Signal ja Telegram olivat tammi-helmikuussa WhatsAppia ladatuimpia sovelluksia, mutta kohun laannuttua WhatsApp on jälleen ladatuin pikaviestisovellus Suomessa. Kuitenkin jännä nähdä mitä tulevaisuudessa käy, koska Facebook on ilmoittanut suunnitelevansa WhatsAppin, Facebook Messengerin sekä Instagram Direct messagesin yhdistämistä.

Lähteet:
Sosiaalisen median katsaus 02/2020, tekijä: Harto Pönkä | Innowise | 12.2.2020
Sosiaalisen median katsaus 04/2021, tekijä: Harto Pönkä | Innowise | 13.4.2021

Lue Harto Pönkän uusin somekatsaus täältä:
https://www.innowise.fi/fi/sosiaalisen-median-kaytto-suomessa-somekatsaus-04-2021/

 

Emilia Lähdeviiki

Emilia on iloinen someguru. Digitaalinen markkinointi ja erityisesti sosiaalisen median mainonta ovat hänelle lähellä sydäntä. Emilia on kauppatieteiden maisteri, joka on hakenut markkinoinnin osaamistaan eri markkinointitoimistoista. Hän auttaa asiakkaita sosiaalisen median mainonnassa (Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter) sekä sosiaalisen median strategioissa.

Jaa
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.