TikTok yritykselle – Miksi sisällyttää kanava yrityksen digimark­kinoinnin palettiin ja miten siellä kannattaa toimia?

TikTok on kasvattanut viime vuosina huimasti suosiotaan. Jos kanava miellettiin aiemmin vain nuorison huviksi, on asetelma parhaillaan muuttumassa. Korona-aika ravisteli digitaalisten medioiden käyttötottumuksiamme, ja myös vanhemmat ikäluokat löysivät lisääntyvässä määrin TikTokin napakat ja viihdyttävät videot.

Sosiaalisen median ja koulutusteknologian asiantuntija Harto Pönkä on raportoinut huhtikuussa 2021 julkaistussa somekatsauksessaan, että TikTokilla oli vuonna 2020 Suomessa 0,4 miljoonaa viikoittaista käyttäjää. Näistä 5 % käyttää TikTokia päivittäin, ja nuorimmista käyttäjistä (16–24 v.) sovellus tavoittaa päivittäin jopa 25 %. TikTokin käyttäjämäärä on kasvanut hurjaa vauhtia myös tänä vuonna. TikTok raportoi 27.9.2021, että TikTokilla on globaalisti yli miljardi käyttäjää kuukausittain.

TikTok on siis suosittu, mutta yrityksille varsin tuoretta maaperää. Tämä tekeekin siitä erityisen mielenkiintoisen vaihtoehdon vähäisemmän kilpailun johdosta. Tässä artikkelissa kuuletkin miksi TikTok voi olla loistava osa yrityksen markkinointipalettia ja miten yritys voi siellä toimia.

TikTok pähkinänkuoressa

TikTokin idea on simppeli – lyhyet videot, joissa mennään nopeasti asiaan.

Videot voivat olla pituudeltaan joko 15 tai 60 sekuntia, ja nyt uutuutena myös 3 minuuttia. Lähtökohtaisesti suosituimpia ovat lyhyet videot ja reagointeja kerääntyy tyypillisesti eniten alle 15 sekunnin videoille.

TikTokissa musiikki on avainasemassa. Musiikkia ei edes saa pois päältä, vaikka puhelin olisi äänettömällä. Monesti onkin havaittavissa, että musiikki on videolla tärkeämpi kuin itse kuvattu aineisto. Videoita voidaan kuvata valitun musiikin pohjalta eikä päinvastoin.

TikTokin erityispiirteisiin lukeutuvat itse tuotetut ääniraidat. Kun käyttäjä antaa videolle oman äänensä, voi kuka tahansa käyttää sitä omalla videollaan. Joskus myös itse miksatut musiikkien ääniraidat poikivat viraaleja TikTok-trendejä, joita käytetään yhä uudelleen omien videoiden taustalla. Näin monet vanhat biisit ovat ”löytyneet” uudestaan ja päässeet jälleen nuorten huulille.

TikTokin algoritmi on erinomainen, ja se oppii käyttäjän mieltymyksistä jatkuvasti lisää sovelluksen käytön myötä. Kanavan sisältömäärä on valtava, mutta algoritmi tarjoilee jokaiselle uniikin kokonaisuuden sisältöjä aiempiin reaktioihin perustuen – huomioiden tykkäykset, kommentit, jaot, tallennukset tai sisältöjen ohittamisen.

TikTokissa tavallisten ihmisten mielipiteisiin luotetaan paljon. Myös vaikuttajamarkkinointi on lähtenyt uuteen nousuun, ja vaikuttajiin luotetaan jopa enemmän kuin muissa somekanavissa.

TikTok yritykselle – miksi?

TikTok on kasvava somekanava, mutta se on vielä haastaja somejätteihin – kuten Facebook – verrattuna. Asemansa puolesta se tarjoaakin monelle yritykselle erityisen otollisen ympäristön orgaaniseen ja maksulliseen markkinointiin.

TikTokin hyödyt:

  • Mahdollisuus todella suureen orgaaniseen näkyvyyteen
  • Helppoa saada seuraajia
  • Edullinen tapa kokeilla ja testata kohderyhmän tavoittamista
  • Mainostaminen on mahdollista ja (vielä) kohtuuhintaista

Kun kanava alkaa tulevaisuudessa houkutella entistä enemmän yrityksiä, voi toimintamalli muuttua lähemmäs Facebookia ja Instagramia. Orgaaninen näkyvyys heikkenee ja mainostajilta aletaan vaatia enemmän rahallista panostusta. Kun käyttäjiä on enemmän, kilpailu kasvaa – ja samalla mainostamisen kustannukset.

Suositukseni onkin toimia heti ja ottaa kaikki hyöty irti sovelluksen nykyisistä mahdollisuuksista!

Yrityksen TikTok-sisällöt – mitä kanavassa voi jakaa?

Jos on aiemmin mieltänyt TikTokin tanssivideoiden foorumiksi, on aika ravistella luutuneita ajatusmalleja. TikTok soveltuu nimittäin erinomaisesti myös yrityksen strategiseksi viestintäkanavaksi, jossa sisällöillä voidaan herättää kiinnostusta, rakentaa tiiviimpiä suhteita kohderyhmään, viihdyttää ja aikaansaada ostopäätöksiä.

TikTok-sisältöideoita vailla? Lue 8 vinkkiämme:

  • Esittele tuotteita ja uutuuksia
  • Näytä pilkahdus työpäivästäsi – aito arki kiinnostaa
  • Jaa tuotteidesi käyttöä koskeva vinkki tai resepti
  • Anna tuotteisiin liittyvä inspiroiva tee-se-itse-idea (DIY)
  • Q&A – vastaa asiakkailta tai seuraajilta tuleviin kysymyksiin
  • Versioi vanhaa – trendejä syntyy, kun käyttäjät tuottavat omia versioita toisten aloittamista teemoista
  • Duettovideo – hyödynnä toisen tuottamaa sisältöä oman videosi rinnalla
  • Huumori ja rehellinen tekemisen meininki puhuttelee

Hyvä esimerkki yrityksen onnistuneesta TikTokin haltuunotosta on kauppakeskus Redin K-Supermarketin kauppiaan tili – HRA-kauppias. Yrittäjä luo tililleen monipuolista sisältöä, mm. huumoripitoisia videoita, tietoa kauppaan hankkimistaan uutuuksista sekä vastaa videoilla kuluttajilta saamiinsa kysymyksiin. Yrittäjän aito, vuorovaikutuksellinen ja rehellinen tapa viestiä on kasvattanut ympärille sitoutuneen yhteisön, ja tämä on kauppiaan mukaan näkynyt myös myyntiluvuissa.

TikTok-julkaisun anatomia

Kun päätät alkaa hyödyntää TikTokin mahdollisuuksia yritystoiminnassasi, huomioi nämä käytännön tekijät ensimmäisen videon suunnittelussa ja toteutuksessa:

1) Tekstiosuus

Tekstiosuus on lyhyt, ja sitä käytetään varsin vähän. Pidä siis teksti napakkana.

2) Video ja julkaisu

Videon voi kuvata ja editoida joko suoraan TikTokin sovelluksessa tai tuoda sovellukseen omasta puhelimesta valmiiksi kuvatun ja editoidun videon. Musiikki liitetään tyypillisesti mukaan julkaisuvaiheessa TikTokin omasta arkistosta. Julkaisuvaiheessa videoon tulee TikTok-vesileima.

3) Avainsanat

TikTok-videoiden löydettävyyttä lisätään sovelluksessa aihepiirin avainsanoilla eli hashtageilla. TikTok on siis omanlaisensa hakukone Instagramin tapaan, ja monet hyödyntävät käyttäjävideoita ja -suosituksia arvioidakseen brändejä, vertaillakseen vaihtoehtoja ja ostopäätöksen tukena.

4) Elementtien sijoittelu

TikTok-videot ovat puhelimen ruudun kokoisia pystyvideoita. Videon päälle tulee sovelluksessa kuitenkin erilaisia elementtejä, jotka on hyvä huomioida jo kuvausvaiheessa. Julkaisuteksti tulee videon päälle, jolloin osa alareunasta peittyy. Videon päälle tulevat myös profiilin nimi, reaktionapit, tallennustoiminto ja kommentit. Varmista siis, että videon kohde ja pääasiat sijoittuvat optimaalisesti avoimeen tilaan!

+ Vuorovaikutus

TikTok on nimensä mukaisesti sosiaalinen media, jossa vuorovaikutus on ensiarvoisen tärkeää. Ole siis aktiivinen muiden tuottaman sisällön suhteen tykkäämällä, kommentoimalla ja tekemällä omia versioita suosittuihin aiheisiin. Jos hyödynnät toisen henkilön tuottamaa ääniraitaa, merkkaa hänet julkaisuun mukaan – näin sisältö näkyy helpommin myös hänen omille seuraajilleen.

Ja muista – TikTok-videoiden ei tarvitse olla viimeisen päälle siloteltuja. Aitous ja rosoisuus tekevät myös yrityksestä helpommin lähestyttävän tässä rennossa kanavassa!
Haluaisitko TikTokin osaksi markkinointianne?

Me Digiteamillä autamme mielellämme yrityksenne TikTok-markkinoinnin käynnistämisessä. Voimme järjestää yrityksellenne joko räätälöidyn TikTok-koulutuksen tai auttaa konkreettisessa tekemisessä ja TikTokin maksetussa mainonnassa – tarpeenne mukaan.

Ota meihin yhteyttä ja pyydä tarjous!

Katso esimerkkikuvat:

Emilia Lähdeviiki

Emilia on iloinen someguru. Digitaalinen markkinointi ja erityisesti sosiaalisen median mainonta ovat hänelle lähellä sydäntä. Emilia on kauppatieteiden maisteri, joka on hakenut markkinoinnin osaamistaan eri markkinointitoimistoista. Hän auttaa asiakkaita sosiaalisen median mainonnassa (Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter) sekä sosiaalisen median strategioissa.

Jaa
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.