95% verkkosivuston tekijöistä valitaan väärin perustein

Verkkosivusto on yrityksen yksi tärkeimmistä digitaalisista päämajoista verkossa, usein se tärkein. Sivustototeutuksella on pitkäaikaiset vaikutukset ja sivusto vaikuttaa vuosien ajan monen markkinointiponnistuksen onnistumiseen tai epäonnistumiseen.

Sivuston tekijän valinnassa pitäisi siis käyttää viisautta ja harkintaa. Jostain syystä valinta päädytään tekemään väärin perustein. Mitä verkkosivuston tekijän valinnassa pitäisi siis ottaa huomioon?

 

Sivuston hankkimisen tai uusimisen syyt

Verkkosivuston toteuttajaa lähdetään hankkimaan yleisimmin silloin, kun sivuston ulkoasu on vanhentunut tai siihen on kyllästytty. Toinen yleinen syy on sivuston tekninen vanheneminen, jolloin sivustoa voi olla työläs tai kallista päivittää, haluttuja ominaisuuksia ei löydy, tai vanha alusta ei taivu esim. mobiililaitteille.

Joskus sivuston uusiminen lähtee liikkeelle siitä, että verkosta halutaan saada liiketoimintaan suurempi hyöty – enemmän myyntiä. Tämä onkin hyvä peruste.

Kaksi ensimmäistä syytä ovat hyvin konkreettisia ja helposti ymmärrettäviä. Kolmas syy taas on vaikea hahmottaa, sillä harva tietää, mitkä kaikki asiat tuohon hyötyyn ja tuloksellisuuteen vaikuttavat.

Tästä syystä valinta tehdään sen helpoimman, eli ulkoasun perusteella. Kuka tarjoaa komeinta leiskaa, tai se tarjoaja, jonka portfoliossa on kivan näköisiä sivustoja, saa projektin. Valintaperusteena tämä on kuitenkin väärä.

 

Miksi pelkkä kaunis kuori ei riitä

Avaa selaimeesi kolmen yrityksen verkkosivustot. Kysy kymmeneltä eri henkilöltä mielipidettä näistä sivustoista. Väitän, että 9/10 arvostelee sivustoja ulkoasun perusteella. ”Tää on mun mielestä parhaan näköinen.” Ulkoasulla annetaan hyvä ensivaikutelma, eikä tätä pidä suinkaan vähätellä. Hyvällä ensivaikutelmalla voidaan pelata tärkeitä sekunteja ja saada kävijä pysymään sivustolla, sekä tutkimaan sisältöjä.

Mietipä tämän jälkeen omaa verkkokäyttäytymistäsi ja mitä tapahtuu ensivaikutelman jälkeen. Kuvitellaan, että etsit vaikkapa Googlesta jotain tuotetta tai palvelua. Seuraat löytämääsi linkkiä sivustolle. Mitä sen jälkeen tapahtuu?

Löydätkö hakemasi

Ensivaikutelman jälkeen keskityt siihen, löytyykö sivustolta hakemasi tuote tai palvelu ja kuinka helposti se löytyy. Tämän jälkeen tutkit tuotetta ja siihen liittyvää tietoa. Tässä kohdassa etsit tietoa siitä, onko tuote sellainen kuin haluat, tietoa ominaisuuksista, kuvia, ehkä videota. Hyvä visuaalinen suunnittelu ottaa myös
käytettävyyden huomioon, eikä vain hivele silmää.

Vakuuttaako sisältö

Jos löytyvä tieto vakuuttaa tai osuu tarpeeseesi, haet mahdollisesti hintatietoa, tai vahvistusta päätöksellesi vaikkapa muiden kokemuksia (referenssejä) tai keinoa, miten saisit tuotteen helpoiten hankittua. Sivuston ulkoasu ja tunnelma vaikuttava tietoisesti tai alitajuisesti, mutta sisällön antama informaatio on tässä kohdassa huomion keskipisteessä.

Todellista kokemusta ohjaavat ensivaikutelman jälkeen sisällöt, niiden laatu, helppo navigaatio ja tiedon löydettävyys. Jos sivuston ulkoasua mietitään pelkkänä nättinä kuvana tai visuaalisen näyttävyyden kautta, saattaa merkittävä osa tärkeimmistä asioista jäädä tekemättä. Visuaalinen käytettävyys näyttäytyy käyttäjälle samoin kuin tekninen toteutus – siihen kiinnittää sivustokäynnin yhteydessä huomiota eniten silloin, kun siinä on ongelmia.

 

Hyvä visuaalisuus ei ole vain näyttävyyttä

Millainen hyvä verkkosivuston ulkoasu sitten on? Se ei tarkoita pelkästään hienoja kuvia, hyvin valittuja värejä tai brändimanuaalin pilkuntarkkaa noudattamista. Hyvä ulkoasu tarkoittaa sivuston sisällön paketoimista selkeään ja helppokäyttöiseen ja nopeasti omaksuttavaan muotoon, joka houkuttaa käyttäjiä tekemään haluttuja asioita.

Ja onhan tätä mitattukin

Olemme tutkineet satoja sivustouudistusten vaikutuksia kävijöihin ja yrityksen myyntiin. Ja vaikka tuo 95% onkin hatusta revitty luku, tulee se kuitenkin vankasta kokemuspohjasta. Lähes aina pelkän ulkoasun perusteella tehty verkkosivustotekijän valinta johtaa siihen, että jotain seuraavista asioista jää huomioimatta

1. Latausnopeudet
2. Hakukonelöydettävyyteen vaikuttavat asiat
3. Muu tekninen toimivuus
4. Navigaation suunnittelu
5. Kohderyhmäkohtaiset sisällöt
6. Sisältöjen selailtavuus
7. Sisältöjen kattavuus ja määrä
8. Sisältöjen rakenne
9. Sivuston tietoturva
10. Kävijän aktiivinen ohjaaminen tavoitteeseen (konversioihin – myyvyys)
11. Sivuston analytiikka

Käytännössä puutteet ilmenevät niissä asioissa, jotka vaikuttavat suoraan sivuston tuottamaan tulokseen.

Oikea valintaperuste

Verkkosivuston toteuttaminen pitäisi antaa toimijalle, joka osaa ottaa huomioon kaikki verkkosivuston tuottavuuteen vaikuttavat asiat ja pystyy ne toteuttamaan, mukaan lukien hyvä visuaalinen toteutus. Tällainen osaaminen löytyy toimijalta, jolla on hyvän graafisen silmän lisäksi käytännön kokemusta siitä, miten sivuston kaikki eri osa-alueet vaikuttavat sivuston löytymiseen, käyttäjäkokemukseen ja myyvyyteen.

Jos nyt satut olemaan tilanteessa, jossa harkitset verkkosivuston hankkimista, niin käy lukemassa artikkeli laadukkaasta WordPress-sivuston toteuttamisesta.


Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.

Jaa

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Tilaa lisää luettavaa

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.

Viimeisimmät artikkelit

Sulje