Verkkokauppias – Black Friday tulee, oletko valmis?

Black Friday on tänä vuonna 29.11. ja sitä seuraa toinen kauppapäivä Cyber Monday 2.12.2019. Osalla porukasta mielikin mustenee ja ärsyttää, kun Black Friday vouhotus alkaa, mutta verkkokauppiailla tähän ei ole mitään syytä. Onhan kyse kuitenkin vuoden yhdestä parhaimmista sesongeista, ellei jopa paras. Voit panostaa Black Fridayhin kevyesti tai vahvasti. Tästä löydät vinkit molempiin tapoihin.

 

Maltillinen Black Friday markkinointi

Black Friday kampanjoinnissa kannattaa olla mukana, vaikka ei itse valtavasti mainontaan panostaisikaan. Ihmisillä on nimittäin ostohousut jo valmiiksi jalassa ja pelkkä hengessä mukana oleminen tuottaa lisäkauppaa. Tekemällä alla olevat asiat teet varmasti kauppaa paljon enemmän kuin normaalina perjantaina:

Yksinkertaisimmillaan homma hoituu näin:

  • Päivitä verkkosivuille Black Friday aiheista viestintää
  • Hyödynnä sähköpostimarkkinointia
  • Tee ainakin muutamia Black Friday kampanjoita
  • Anna kaupanpäällisiä
  • Lisää olemassa oleviin mainoskanaviin Black Friday aiheista viestintää (esim. Google Ads ja oma
    Facebook-sivu)

 

All-in Black Friday markkinointi

Toinen vaihtoehto on hyödyntää koko ostokiima ja panostaa isosti. Mainoskanavista kannattaa hyödyntää ainakin Google Ads, erilaiset display-verkostot, Facebook ja sähköpostimarkkinointi. On syytä kuitenkin huomioida, että mainonnan hinta nousee merkittävästi Black Fridayn aikana. Jos asian haluaa tiivistää yhteen sanaan, niin se on KALLISTA. Asia on näin ja valitettavasti sille ei mitään voi, mutta miten asiaan pitäisi sitten reagoida?

Suosittelemme toimimaan seuraavalla tavalla. Markkinointitoimenpiteet kannattaa ulottaa alkamaan jo hyvissä ajoin ennen Black Fridayta ja muuttaa koko teemaan liittyvä sesonkin pidemmäksi kampanjaksi. Kampanja voi alkaa jo edeltävänä viikonloppuna ja jatkua ainakin Cyber Mondayhin. Näin saat ostettua edullisempaa mainontaa ja monta normaalia parempaa kauppapäivää. Viime Black Fridayn aikaan monet verkkokaupat raportoivat parhaiksi myyntipäiviksi keskiviikon ja torstain. Todennäköisesti tämä on totuus, sillä virallisena kauppapäivänä perjantaina huomiosta kilpailee niin moni yritys, että oma viesti jää helposti huomaamatta.

Lyhyestä ilosta pitkä nautinto

Black Friday on myös erinomainen tilaisuus hankkia uusia asiakkaita. Tästä syystä mittarit, jolla kampanjan onnistumista mitataan, on syytä asettaa oikein. Osa kauppiaista myy tuotteita kampanjan aikana todella pienillä katteilla ja laittavat mainontaan huomattavan summan rahaa. Viivan alle ei viikonlopun tarkasteluiden jälkeen jää välttämättä yhtään sen enempää kuin normaalinkaan viikonlopun. Se mitä kauppiaalle kuitenkin jää, on satoja uusia asiakkaita asiakasrekisteriin. Asiakkuuden elinkaaren arvo ratkaisee, ei yksittäinen kauppa.

Ole ajoissa liikkeellä, aseta tavoitteet, ryhdy hommiin ja mittaa tulokset!

Mikäli haluat keskustella lisää Black Friday kampanjoinnista tai verkkokaupasta ylipäätänsä, niin olethan meihin yhteydessä. Digiteamin verkkokauppa asiantuntija Ari Salonen auttaa mielellään. Arilla on 20- vuoden käytännön kokemus verkkokaupan tekemisestä.

Ari Salonen

Kokenut verkkokauppias ja piinkova myyntimies. Tämän luonnehdinnan lisäksi Ari on myös erittäin mukava kaveri. Vuonna 2001 alkaneen verkkokauppiaan uran lisäksi Ari on osaamisellaan auttanut myös useita suomalaisia yrityksiä ja julkisen sektorin toimijoita menestymään paremmin verkossa. Erityisosaaminen: Verkkokaupan strategiat ja operatiivinen toiminta, myynnin kehittäminen, Facebook-mainonta, SEM ja web-analytiikka.

Jaa

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Tilaa lisää luettavaa

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.

Viimeisimmät artikkelit

Sulje