fbpx

Enemmän irti Leadoo Chatbotin analytiikasta

Yhteistyömme Leadoon kanssa on tuottanut lisää tulosta ja liidien Analytics-seuranta on saanut kaivatun parannuksen. Kirjoitin alunperin jo toukokuussa Leadoon bottikategoria-ominaisuudesta ja miten sitä voidaan hyödyntää eri tilanteissa. Tilanne on nyt päivittynyt käyttäjäystävällisemmäksi. Päivitin kirjoituksen vastaamaan nykytilannetta.

Leadoo (ent. Interactive Ads) toi suosittuun Chatbot ohjelmaansa uuden Kategoria-ominaisuuden huhtikuun alussa. Kategoria mahdollistaa eri bottien yhdistelemisen loogisiksi kokonaisuuksiksi. Tätä ominaisuutta oli kaipailtu asiakasyrityksissämme. Mietin asiaa ja laitoin tiedon ominaisuuden tuomista hyödyistä ohjeistuksineen Leadoon tuotekehitykseen. Toivomus meni ennätysajassa kehitykseen (kiitos Mikael Da Costa) ja julkaistiin pikaisesti. Samassa kehitysrupeamassa Chat-ohjelmistossa huomattu Analytics-seurannan heikkous korjattiin.

Tässä kirjoituksessa kerromme Leadoon Chatbotti kategorian hyödyistä ja siitä, miten otat sen käyttöön (=implementoit) Google Tag Managerin avulla. Juttu kannattaa lukea, vaikka et olisikaan itse käyttänyt Tag Manageria.

Miksi seurata ChatBot liidejä Analyticsista, kun liidit näkee Leadoon omasta analytiikasta?

Leadoon analytiikka antaa hyvät tiedot siitä, mitkä Chatbotit ovat tuoneet liidejä minkäkin verran. Sieltä saa myös erinomaisesti tietoa Chatbotin kysymyspatteriston analysointiin. On kuitenkin tärkeää erottaa eri botit toisistaan myös kävijäseurannassa (Google Analytics tms.), koska silloin näet mm. mikä liikenteen lähde tai mainoskanava tuo parasta liikennettä millekin botille. Voit ohjata esim. mainontaa sellaiseen kanavaan tai muokata mainosviestiä sellaiseksi, joka toimii bottisi kanssa parhaiten yhteen.

ChatBot kategoria

Kategorian avulla voidaan helposti ryhmitellä Chatbotteja. Jos sinulla on esim. B2B tuotesivuja ja B2C tuotesivuja, voit luoda näille eri luokat ja erotat Google Analyticsissa, miten botit toimivat eri sivujen yhteydessä. Sinun ei tarvitse päätellä URL-osoitteesta, minkä tyyppinen liidi on kyseessä.

ChatBot tyyppi

Nyt uutena ominaisuutena Leadoo luo automaattisesti Chatbotin tyypin kertovan muuttujan. Jokaisella bottityypillä on oma tunniste ja eri bottityyppien tehokkuutta (esim. soittopyyntö Vs. perinteinen chat) voidaan helposti mitata. Voit verrata miten sivustolle luodut soittopyyntöbotit, videobotit, sivun sisään upotetut Chatbotteja tai perinteisiä Chatit tuottavat liidejä.

Aiemminkin tuo tyyppi on ollut mahdollista saada selville kategoriamäärittelyllä, mutta se on vaatinut ko. tiedon määrittelyä käsin Leadoon asetuksissa. Useimmat käyttäjät eivät tuota ole huomanneet  ja ominaisuus on jäänyt käyttämättä.

Advanced tip

Jos käytät tagissa kategoria -muuttujaa (tämä koskee oikeastaan mitä tahansa tagia), suosittelen antamaan Tagmanagerissa jonkin ”kovakoodatun” osan tagille. Tällöin Analyticsista on helppo huomata, jos olet unohtanut botin luonnin yhteydessä antaa luokan.

Guru level tip

Jos haluat erotella eri bottikategoriat Google Analyticsissa omiin luokkiinsa, voit käyttää LeadooCategory – muuttujaa myös Analyticsin kategoriana, jolloin Analyticsin kategoriat luodaan dynaamisesti Leadoossa antamiesi bottikategorioitten mukaan. Jos muutat tai lisäät kategorioita Leadoohon, pysyy Analytics automaattisesti ajan tasalla.

Viimeiset kaksi viikko olemme Leadoolla tehneet töitä parantaaksemme asiakkaidemme konversioseurantaa entisestään. Koen osaavani käyttää Tag Manageria ja Analyticsiä tosi hyvin, mutta tällä kertaa oma osaaminen loppui kesken. Onneksi oli mahdollisuus saada Mikalta apua, joka auttoi meitä ratkaisemaan haasteen. Uusi entistäkin parempi konversioseuranta on huomisesta eteenpäin asiakkaidemme käytössä. Kiitos Digiteam ja Mika Mäki

Lainaus LinkedInistä

Mikael Da Costa
CEO – Leadoo
www.leadoo.fi

Voit katsoa yksityiskohtaisen ohjeen kategorian käyttöönotosta

Leadoo liidikategorian käyttöönotto >> 

Jos haluat laittaa chatbotin seurantaan ja oma osaaminen tai aika ei riitä, ota yhteyttä Digiteamiin.

Mika Mäki

Aikanaan Suomen luetuimmaksi mieheksi tituleeratulla Mikalla on lähes 15 vuoden käytännön kokemus hakukonemarkkinoinnista ja analytiikasta.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.