Enemmän irti Leadoo Chatbotin analytiikasta

Leadoo (ent. Interactive Ads) toi suosittuun Chatbot ohjelmaansa uuden Kategoria-ominaisuuden huhtikuun alussa. Kategoria mahdollistaa eri bottien yhdistelemisen loogisiksi kokonaisuuksiksi. Tätä ominaisuutta oli kaipailtu asiakasyrityksissämme. Mietin asiaa ja laitoin tiedon ominaisuuden tuomista hyödyistä ohjeistuksineen Leadoon tuotekehitykseen. Toivomus meni ennätysajassa kehitykseen (kiitos Mikael Da Costa) ja julkaistiin pikaisesti. Samassa kehitysrupeamassa Chat-ohjelmistossa huomattu Analytics-seurannan heikkous korjattiin.

Tässä kirjoituksessa kerromme Leadoon Chatbotti kategorian hyödyistä ja siitä, miten otat sen käyttöön (=implementoit) Google Tag Managerin avulla. Juttu kannattaa lukea, vaikka et olisikaan itse käyttänyt Tag Manageria.

Miksi seurata ChatBot liidejä Analyticsista, kun liidit näkee Leadoon omasta analytiikasta?

Leadoon analytiikka antaa hyvät tiedot siitä, mitkä Chatbotit ovat tuoneet liidejä minkäkin verran. Sieltä saa myös erinomaisesti tietoa Chatbotin kysymyspatteriston analysointiin. On kuitenkin tärkeää erottaa eri botit toisistaan myös kävijäseurannassa (Google Analytics tms.), koska silloin näet mm. mikä liikenteen lähde tai mainoskanava tuo parasta liikennettä millekin botille. Voit ohjata esim. mainontaa sellaiseen kanavaan tai muokata mainosviestiä sellaiseksi, joka toimii bottisi kanssa parhaiten yhteen.

ChatBot kategorian käyttö

Kategorian avulla voidaan helposti ryhmitellä Chatbotteja. Jos sinulla on esim. B2B tuotesivuja ja B2C tuotesivuja, voit luoda näille eri luokat ja erotat Google Analyticsissa, miten botit toimivat eri sivujen yhteydessä. Sinun ei tarvitse päätellä URL-osoitteesta, minkä tyyppinen liidi on kyseessä.

Toinen tapa käyttää kategoriaa on erilaisten bottityyppien erottelussa. Leadoossa voit luoda sivustolle soittopyyntöbotteja, videobotteja, sivun sisään upotettuja Chatbotteja tai perinteisiä Chatteja). Bottien erottelu tehdään ainakin toistaiseksi kategorialla. Tässä pari esimerkkiä. esim. yrityspuolen soittopyyntö voitaisiin luokitella: B2B_soittopyynto (B2B_callback) ja upotettu rekrytointiChat voisi olla: Rekry_inpagebot

Advanced tip

Jos käytät tagissa kategoria -muuttujaa (tämä koskee oikeastaan mitä tahansa tagia), suosittelen antamaan Tagmanagerissa jonkin ”kovakoodatun” osan tagille. Tällöin Analyticsista on helppo huomata, jos olet unohtanut botin luonnin yhteydessä antaa luokan.

Guru level tip

Jos haluat erotella eri bottikategoriat Google Analyticsissa omiin luokkiinsa, voit käyttää LeadooCategory – muuttujaa myös Analyticsin kategoriana, jolloin Analyticsin kategoriat luodaan dynaamisesti Leadoossa antamiesi bottikategorioitten mukaan. Jos muutat tai lisäät kategorioita Leadoohon, pysyy Analytics automaattisesti ajan tasalla.

Lainaus LinkedInistä

Viimeiset kaksi viikko olemme Leadoolla tehneet töitä parantaaksemme asiakkaidemme konversioseurantaa entisestään. Koen osaavani käyttää Tag Manageria ja Analyticsiä tosi hyvin, mutta tällä kertaa oma osaaminen loppui kesken. Onneksi oli mahdollisuus saada Mikalta apua, joka auttoi meitä ratkaisemaan haasteen. Uusi entistäkin parempi konversioseuranta on huomisesta eteenpäin asiakkaidemme käytössä. Kiitos Digiteam ja Mika Mäki

Mikael Da Costa
CEO – Leadoo
www.leadoo.fi

Voit katsoa yksityiskohtaisen ohjeen kategorian käyttöönotosta

Leadoo liidikategorian käyttöönotto >> 

Jos haluat laittaa chatbotin seurantaan ja oma osaaminen tai aika ei riitä, ota yhteyttä Digiteamiin.

Mika Mäki

Aikanaan Suomen luetuimmaksi mieheksi tituleeratulla Mikalla on lähes 15 vuoden käytännön kokemus hakukonemarkkinoinnista ja analytiikasta.

Viimeisimmät artikkelit

Sulje