Hallitse Googlen hakutulossivua yrityksen brändi-haulla

Kun potentiaalinen asiakkaasi tai uusi työntekijä Googlettaa yritystäsi sen nimellä, mitä hän näkee?

Googlen haku on monelle se ensimmäinen kosketus yritykseesi verkossa. Helpoin tapa vaikuttaa hakutuloksiin oman yrityksesi kohdalla on muokata Google My Business-tili yrityksesi näköiseksi.

Hakutulossivun sisältöön voit vaikuttaa oman yrityksesi tiedoilla varsin helposti. Lisäksi Googlessa olevat hyvät arvostelut ja ajantasaiset tiedot Google My Busineksessa auttavat erityisesti paikallisen/alueellisen hakukoneoptimoinnin kehittämisessä.

Pitämällä Google My Business -tilin tiedot ajankohtaisina ja oikeina, parannat yrityksesi luotettavuutta ja hakukonelöydettävyyttä. Lisäksi Google My Businekseen lisätyt tiedot näkyvät Google Mapsissa kun käyttäjä hakee alueellisesti tiettyä palvelua Googlen karttapalvelussa.

Tässä kirjoituksessa annan tärkeitä vinkkejä My Business-tilin kehittämiseen, joten ei muuta kuin toimimaan.

Yrittäjän to-do lista Google My Busineksessa

Uuden My Business-tilin voi perustaa helposti Google My Business-palvelusta. Noudata verkossa olevaa avausprosessia niin saat avattua tilin. Huom. Älä valitse vahvistustavaksi etanapostia (postikorttia, jossa on tunnusluku).

Jos yritykselläsi on jo Google My Business-tili, tarkasta alla olevista vinkeistä tilisi sisällön kunto.

1. Lisää yrityksesi yhteystiedot

• Osoite
• Verkkosivujen osoite
• Puhelinumerot
• Luokka (periaatteessa toimiala)
• Maantieteellinen alue jos toimit paikallisesti
• Palvelut
• Tuotteet
• Aukioloajat
• Tekstikuvaus yrityksesi toiminnasta

Palveluissa, luokissa ja yrityksen tekstikuvauksessa on hyvä tuoda hakutermeinä yrityksesi tarjoamia palveluita tai tuotteita, esim. “putkiliike mäntsälä”. Lisäksi toimialueiden ilmoittaminen ja osoitetietojen paikkansapitävyys edesauttaa yrityksesi löytymistä hakukoneissa.

2. Lisää valokuvia

Valokuvat näkyvät hakutulossivulla, voit valita kansikuvan (ensimmäinen näkyvä kuva), logon sekä muut kuvat, jotka kertovat liiketoiminnastasi. Kuvilla on suuri merkitys, joten valitse laadukkaat ja toimintaa hyvin kuvaavat kuvat. Jos olet tehnyt videoita ja linkannut niitä Youtube-kanavalle, voit lisätä myös videot My Businekseen.

3. Arvostelut

Ehkä kaikkein alihyödynnetyin ja samalla tärkein ominaisuus Google My Busineksessa ovat arvostelut. Arvostelut lisäävät luottamusta yritystäsi kohtaan, silti monella yrityksellä Google arvosteluiden määrä lasketaan yhden käden sormilla, jos silläkään.

Google on yksi tärkeimmistä arvosteluja esittävistä kanavista yhdessä Facebookin kanssa. Ota ne molemmat haltuun ja kerää  asiakkailtasi aktiivisesti arvosteluita. Pyytämättä aika harva alkaa kirjoittamaan kokemuksia yrityksestäsi. Rohkeasti yhteys olemassa olevaan asiakaskuntaan ja pyytämään heitä antamaan oma arvionsa yrityksestäsi. 

Näin saat lisää tärkeitä Google-arvosteluita:

  • Pyydä asiakkaitasi kirjoittamaan arvostelut
    • Tee sähköpostikampanja asiakkaillesi, jossa pyydät kirjoittamaan arvostelun. Googlen hakutulossivulta saa suoran linkin arvostelun kirjoittamiseen, johon voit sähköpostilla linkata.
  • Jos kohtaat asiakkaitasi kasvotusten pyydä kirjoittamaan arvostelu sillä seisomalla, aikaa tämä vie vain muutaman minuutin.
  • Toteuta esimerkiksi printti flyeri, jossa on kirjoitettuna ohjeet arvostelun kirjoittamiseen ja jaa niitä asiakaskohtaamisissa.
  • Jos arvosteluissa pyydetään yritykseltäsi vastausta, tee se ja tee se pikaisesti. Vastaamatta jättäminen on yksinkertaisesti huonoa asiakaspalvelua ja saattaa jättää huonon maun sen kirjoittajalle.

 

4. Lisää ajankohtaisia tapahtumia tai uutisia

Voit lisätä tapahtumia, blogikirjoituksia, tarjouksia tai tietoa tuotteista myös Google My Businekseen. Näin pystyt ohjaamaan hakutulossivulta suoraan kävijän lukemaan tuoretta sisältöä esimerkiksi blogiisi ja saat hakutulossivun näyttämään ajankohtaiselta.

Yhteenveto

Google My Busineksen hyödyt yritykselle ilmenevät luottamuksen lisääntymiessä arvoiden osalta, alueellisen hakukonelöydettävyyden parantamisessa sekä ajantasaisten yritystietojen ja yhteystietojen tarjoamisessa asiakkaalle.

Lukuisat testit ja tutkimukset osoittavat My Busineksen merkityksen paikallisen hakukonelöydettävyyden ajurina. Hyödynnä täyttämällä hakutermejä yrityksen kuvaustekstiin ja toimialaluokitukseen. Muista lisätä toimipisteet osoitetietoihin sekä maantieteellisiiin alueisiin. Näin parannat mahdollisuuksia löytyä asiakkaiden tekemissä paikallisissa hauissa niin Google haussa kuin Google Mapsissa.

Jos aikasi ei riitä My Business tilin rakentamiseen tai kehittämiseen, voimme tehdä sen puolestasi avaimet käteen palveluna.

Riku Seppälä

Vuonna 2006 Lordi voitti Euroviisut ja Riku aloitti digimarkkinoinnin sekä web-analytiikan parissa. Rikulla on yli 10 v kokemus asiakkaiden verkkoliiketoiminnan kehityksestä. Erityisosaaminen: Facebook-mainonta, SEO, SEM, web-analytiikka.

Tilaa lisää luettavaa

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.

Viimeisimmät artikkelit

Sulje