Google-näkyvyyttä ei ole olemassa

Erilaisia digimarkkinointipalveluita myydään sillä argumentilla, että Google-näkyvyys paranee, vaikka itse palvelu ei suoraan Googleen liittyisikään. Jotkut lupailevat jopa ensimmäisen hakutulossivun tuloksia tietyillä hauilla. Kaupan on erilaisia some-profiilin luontipalveluita, yhteystietojen päivittäjiä ja hakemistoja yms. ”Kun puhelinnumerosi ja aukioloaikasi ovat oikein, löydyt paremmin hakukoneesta” – Höpö, höpö.

Google on hakupalvelu, ei surffailumedia tai viihdepalvelu. Hakukoneesta löydytään oikealla hetkellä ja oikealla tavalla. Ns. Google-näkyvyyden markkinoijat tarjoavat yleensä sitä, että yrityksen nimeen liittyvillä hauilla tulee enemmän hakutuloksia ja tätä kutsutaan näkyvyydeksi. Tällä näkyvyydellä ei vain ole mitään arvoa.

Tässä näkyvyyden myynnissä ei olisi mitään vikaa, jos

a) palvelulla olisi jotain todellista vaikutusta yrityksen oman sivuston löydettävyyteen
b) yrityksen oman sivuston löydettävyys paranisi hakutermeillä, joilla olisi jotain todellista merkitystä

Ikävä kyllä näiden palveluiden myyjät korostavat Google-löydettävyyttä, jotkut jopa niin, että siitä muodostuu myyjän tärkein argumentti, vaikka aihe vain kaukaisesti sivuaa hakukoneita.

Väite on samaa tasoa, että auton vahaamisella säästetään polttoainekuluissa. Auton vahaaminen silottaa pinnat, pienentää ilmanvastusta ja vähentää näin polttoaineenkulutusta, mutta vaikutus on lähinnä teoreettinen.

Mikä ihmeen Google-näkyvyys?

Google-näkyvyys on jo sinällään harhaanjohtava termi. Se voi tarkoittaa sitä, että yrityksestä löytyy eri paikoissa tietoja useilla sivustoilla, mutta yleensä sillä ei edes tarkoiteta yrityksen oman sivuston hakukoneoptimointitulosten paranemista, vaikka niin ehkä annetaan ymmärtää.

Se voi myös tarkoittaa sitä, että yrityksen tiedot saattavat löytyä hakusanoilla, joita kukaan ei käytä, tai ne eivät liity yrityksen liiketoimintaan tai asiakashankintaan.

Tällaisilla löytymisillä on harvoin mitään hyötyä yritykselle silloin, kun puhutaan oman sivuston hakukonelöydettävyydestä. Google-näkyvyydestä puhuminen on mielestäni tarkoituksellista harhaanjohtamista, jolla pyritään luomaan vaikutelma hakukoneoptimointiin liittyvistä palveluista. Näin moni asian ymmärtää, eikä myyjällä ole tarvetta tätä väärinkäsitystä oikaista.

Muutama fakta hakukonelöydettävyydestä

Useimmat mainospalvelut, esim. hakemistot tarjoavat linkin sivustollesi. Hakemistojen tarjoamat linkit ovat usein täysin hyödyttömiä SEO-mielessä, sillä ne ovat yleensä ns. nofollow-linkkejä, joita hakukone ei noteeraa. Hakemistoista lähtee myös niin paljon linkkejä ulos, että vaikka linkki olisikin validi, sillä tuskin olisi mitään merkittävää vaikutusta. Moni kuitenkin antaa ymmärtää, että näillä keinoilla myös Google- löydettävyys tulisi kuntoon.

Hakemistomyyjät myös messuavat, että kun hakemisto löytyy hyvin Googlesta ja siellä on mainoksesi, paranee myös yrityksesi Google-näkyvyys. Se että olet mukana listattuna tuhansien yritysten joukkoon hakemistotuloksissa, ei tarkoita sitä, että yrityksesi tietoja katsotaan. Periaatteessa tuo kuuluisa Google- näkyvyytesi kasvaa, mutta sivustosi ei löydy yhtään paremmin. Maksuttomat tiedot toki kannattaa aina julkaista, sekä maksuttomat linkit, sillä ei niistä haittaakaan ole.

Osa mainospalveluista kertoo, että heidän palvelunsa avulla esimerkiksi putkityöyritys pääsee haulla ”putkireiska suositukset” Googlen ykkössivulle. Ehkä pääseekin. Kukaan ei vain tee tuollaista hakua, joten löytymisen arvo on nolla.

Ajattelepa Googlea suunnattoman suurena opuksena, josta löydät tietoja sisällysluettelon hakemiston mukaan. Jos yrityksesi tiedot on listattu väärään paikkaan tai olet jonkin listauksen 537:s, ei tällaisesta ”näkyvyydestä” ole mitään hyötyä.

Aito löydettävyys luodaan hakukoneoptimoinnilla tai mainonnalla

Vippaskonsteilla ei hakukoneissa juhlita. Jos harkitset erilaisten digimarkkinointipalveluiden ostamista, niin muista suhtautua Google-näkyvyyteen liittyviin lupauksiin kriittisesti, mikäli kyseessä ei ole aito hakukoneoptimointipalvelu tai Google-mainonnan palvelu.

Tämä ei tarkoita, ettei kyseinen markkinointipalvelu voisi olla muilla tavoilla toimiva tai hyödyllinen, vaikka hakukoneväitteet olisivatkin höpötystä. Google-löydettävyys nyt vain sattuu myymään ja siksi se tuodaan joka käänteessä esille.

Jos haluat arvioida eri palveluiden tarpeellisuutta tai hyödyllisyyttä, niin ota rohkeasti yhteyttä ja kysy meiltä neuvoja.

 


 

Antti Kärki

Hyvää digimarkkinointia vuodesta 2003, mutta vuosi vuodelta huononevaa huumoria. Kaikki samassa paketissa! Antti katselee markkinointia laajakatseisesti asiakkaan, toimiston ja web-analyytikon silmin, mutta tarttuu hanakasti myös yksittäisiin asioihin. Antin teksteissä haetaan välillä pientä herättelyä, sillä digimarkkinoinnin toimialalla riittää kehitettävää.

Viimeisimmät artikkelit

Sulje