Uutta verkkokauppa­mainonnassa: Google shopping

Google Shoppingin avulla verkkokauppiaat saivat oman mainosmuodon käyttöön myös Suomessa.

Verkkokauppojen kannalta Shopping on yksi tehokkaimmista mainosmuodoista, joita Google mainostajille tällä hetkellä tarjoaa. Kuten muutkin Googlen mainosmuodoista, myös Shopping-mainonta vaatii perustamiselta tarkkaavaisuutta ja optimointityötä tehokkuuden löytämiseksi. Perusta ja unohda mentaliteetti ei toimi myöskään Shopping-kampanjoissa.

Tässä postauksessa käyn lyhyesti läpi miksi Shopping-mainontaa kannattaa tehdä ja miten Google Shopping saadaan käyntiin ja mitä se verkkokaupalta vaatii.

Miksi Google Shopping on tärkeää verkkokaupoille?

  • Maailmalla Google Ads mediakulutuksesta verkkokauppojen osalta jopa 75% ohjautuu Shopping-mainoksiin.
  • Saat näkyvämmän mainosmuodon käyttöösi verrattuna tekstimainokseen
  • Kilpailu, kun kilpailijat ottavat tämän mainosmuodon käyttöönsä ehkä myös sinun on se otettava käyttöön
  • Aikataulu, klikkihinnat myös Google Shoppingissa tulevat nousemaan kilpailun myötä.
    Ensimmäisten joukossa oleminen saattaa antaa etunojaa kilpailijoihin nähden.
 
 

Miten saat Google Shopping-mainonnan käyntiin (lyhyt oppimäärä)

1. Google kauppiaskeskus (Merchant Center)

Kauppiaskeskuksen perustaminen yritykselle on ensimmäinen askel Google Shopping-mainonnan käynnistämiseksi. Kauppiaskeskuksessa ylläpidetään tietoa verkkokaupasta sekä verkkokaupan tuotteista. Kauppiaskeskuskseen ladataan tai ajastetaan ladattavaksi tietyllä syklillä verkkokaupan tuotefeedi (tuotesyöte). Tuotefeedi pitää sisällään tietoa verkkokaupan tuotteista, jotka syötetään Googlelle.

Googlen kauppiaskeskuksen ohjeet löydät täältä:
https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/

2. Tuotefeedi

Google Shopping mainoksissa ei siis itse tehdä mainostekstejä vaan tuotefeedi pitää sisällään mainonnan näyttämiseen vaadittavat tiedot, kuten:

Tuote ID
Tuotteen nimi
Tuotteen kuvan url-osoite
Tuotteen url-osoite verkkokaupassa
Tuotteen hinta
Tuotteen Ale-hinta

Tuotefeediä voidaan ylläpitää Google Sheetissä (min. päivityssykli kerran 30 pv), mutta varmin vaihtoehto tuotetietojen pitämisessä ajantasalla on automatisoida tuotetietojen tuominen Google kauppiaskeskukseen suoraan verkkokaupasta. Useissa avoimen lähdekoodin verkkokaupoissa (mm. WooCommerce , Magento) on valmiit lisäosat tuotefeedeille. Hostatuissa verkkokauppaohjelmistoissa (esim. Mycashflow) Shopping-tuotefeedin tuki noudattaa kyseisen ohjelmistotalon oman tuotekehityksen aikataulua.

Tärkeää!
Tuotefeedin pitää noudattaa Googlen ohjeita ja sääntöjä datan sekä päivittämisen osalta. Jos tuotefeedissä on kohtia, jotka eivät noudata Googlen ohjeita, ei mainonta käynnisty lainkaan.

3. Verkkokaupan url-osoitteen vahvistaminen

Verkkokaupan url-osoite vahvistetaan käyttämällä Googlen Tag Manageria, jonka avulla vahvistuskoodi lisätään verkkokaupan lähdekoodiin. Vastaavasti osoite voidaan vahvistaa verkkokauppaohjelmiston Google Shopping-lisäosilla. Jos verkkokaupassa on jo käytössä Google Search Console ja sen on vahvistettu, voidaan myös tätä menetelmää käyttää kauppiaskeskuksen vahvistamisessa.

4. Mainonnan käynnistäminen

Google Ads-mainonnassa asetetaan avainsanat ja mainostekstit itse tiettyjen hakujen osuessa kohdalle.

Shopping-mainoksissa et aseta avainsanoja, etkä tee mainostekstejä. Tuotefeedi pitää sisällään tiedot mainostettavista tuotteista ja Google näyttää näitä tietoja mainoksissa. Eli pidä huolta, siitä että tuotteesi nimessä, kuvauksessa ja tuoteryhmissä on kuvaavaa tekstiä (esim. Adidas Superstar tennarit), joita potentiaaliset asiakkaasi hakukoneista hakevat. Toisin sanoen, tuotteidesi nimissä ja kuvauksissa pitää olla tekstiä, jota ihmiset hakevat. Tämähän käy käsi kädessä myös luonnollisen hakukonelöydettävyyden kanssa.

5. Mainosryhmät

Shopping-mainonnassa mainosryhmät voidaan toteuttaa tuotteittain, tuoteryhmittäin tai koko inventaarion osalta. Suosituksena on käyttää mahdollisimman tiukkaa mainosryhmäjakoa, jolloin tietyille tuotteille voidaan toteuttaa omaa klikkihinnoittelua. Aivan kuten “normaalissa” mainosryhmäjaottelussa, myös Shopping-mainonnassa on hyvä noudattaa tiukkaa jaottelua tuotteiden välillä. Näin mainonnan hallinta ja mainonnan tulosten arviointi helpottuu jatkossa. Tällä tavoin toteutettu mainosryhmäjaottelu mahdollistaa yksittäisten tuotteiden painotusten muokkaamisen.

Mitä seuraavaksi?

Digiteamin Google Ads-asiantuntijat ovat sertifioituja toteuttamaan Google Shopping-kampanjoita. Ota yhteyttä ja laitetaan Google Shopping-mainonta tuottaamaan verkkokaupallesi myyntiä!

Riku Seppälä

Vuonna 2006 Lordi voitti Euroviisut ja Riku aloitti digimarkkinoinnin sekä web-analytiikan parissa. Rikulla on yli 10 v kokemus asiakkaiden verkkoliiketoiminnan kehityksestä. Erityisosaaminen: Facebook-mainonta, SEO, SEM, web-analytiikka.

Viimeisimmät artikkelit

Sulje