fbpx

Miten rakentaa menestyvä verkkokauppa?

Olen tehnyt 20-vuotisen uran verkkokauppiaana ja auttanut yli 15-vuotta muita verkkokauppiaita menestymään. Olen päässyt siis kokemaan ja tekemään asioita molemmilta kanteilta. Tästä on ollut valtava apu nykyisessä roolissani. Toimin Digiteamilla Head of eCommerce nimikkeellä ja käytännössä vastaan meidän verkkokauppa-asiakkaiden menestymisestä.

Kokemukseni perusteella nostan esille viisi tärkeää havaintoa verkkokaupan kehittämiseen liittyen, jotka luovat pohjan menestykselle:

1. Liikeidea

Aluksi on syytä varmistaa onko liikeidealla menestymisen mahdollisuudet verkossa. Huono liikeidea ei toimi missään ja osa hyvistä liikeideoista ei toimi verkkokaupankäynnissä. Pääsääntöisesti hyvät liikeideat toimivat myös verkkokaupassa, ainakin hieman jalostettuna, mutta tässä kohtaa huonosta ideasta on vielä edullista osata myös luopua.

2. Strategia, kilpailuetu, suunnitelmallisuus ja toteutus

Verkkokaupan kehittäminen ja digimarkkinointi kokonaisuudessaan vaatii suunnitelmallisuutta. Kannattaa laatia digimarkkinoinnin strategia ja nostaa keskiöön kilpailuetu. Ilman suvereenia kilpailuetua verkkokaupassa menestyminen on vaikeaa. Strategian pohjalta laaditaan relevantit mittarit sisältävä digimarkkinointisuunnitelma ja viedään suunnitelma käytäntöön mahdollisimman nopeasti. Hyvin suunniteltu, kun on vielä kokonaan tekemättä.

3. Budjetti ja henkilöstöresurssit

Digimarkkinointiin tulee varata riittävä budjetti! Aivan liian usein ollaan liikkeellä lähes minimaalisella budjetilla. Monesti digimarkkinointiin liittyvät asiat myös yritetään hoitaa muiden töiden ohessa tai sitten talosta löytyy yksi supertalentti, joka osaa kaiken. Tällaiset supertalentit ovat harvassa ja helposti työkuorma muodostuu turhan suureksi, jonka jälkeen tulokset kärsivät. Toki edellä esitetyt asiat tietyllä tavalla ymmärtää, jos tavoitteet ja suunnitelmat tavoitteisiin pääsemiseksi puuttuvat tai ovat epäselvät.

4. Proaktiivisuus

Digimarkkinoinnissa lähes päivittäin tulee vastaan tapauksia, jossa toiminta on käytännössä täysin reaktiivista. Suunnitelmallisuuden ja sitoutumisen puute johtaa reaktiivisuuteen. Tällöin digimarkkinoinnin avulla saavutettavissa olevat hyödyt putoavat merkittävästi. Menestyvä digimarkkinointi, josta halutaan mitata ulos täysi potentiaali, vaatii hyvän suunnitelman lisäksi myös proaktiivisuutta kaikilta osapuolilta. Proaktiivisuus varmistaa myös sen, että suunnitelman on mahdollista elää etukenossa nopeasti muuttuvassa maailmassa.

5. Luottamus – Maltti on valttia!

Strategian, suunnitelman, toteutuksen ja mittauksen onnistuminen kokonaisuudessaan vaatii kaikilta osapuolilta avoimuutta sekä vahvaa luottamusta. On totuttu siihen, että digimaailmassa kaikki tapahtuu nopeasti. Todennäköisesti tämä on johtanut ajatukseen, että myös tuloksia odotetaan välittömästi. Onnistunut digimarkkinointi vaatii kuitenkin pitkäjänteistä tekemistä. Matkan varrella tulee onnistumisia ja epäonnistumisia. Tämä tosiasia on hyvä tiedostaa ja välillä kärsivällisyyttä varmasti kysytään. Huolia vähentää, kun tavoitteet ja niille sovitut mittarit löytyvät digimarkkinointisuunnitelmasta. Mittaus onnistuu, kun analytiikka on ammattilaisten toimesta asennettu oikein.

Tutustu verkkokauppa­palveluihimme

Digiteam verkkokaupan yhteistyö­kumppanina

Edellä mainitut asiat on meille Digiteamilla tekemisen kivijalka ja mikäli olet asioista samoilla linjoilla, niin saatamme olla sopiva sinulle sopiva yhteistyökumppani verkkokaupan kasvattamiseen.

Uuden yhteistyökumppanin valinta on aina iso päätös. Oletko koskaan kantanut huolta tällaisen päätöksen yhteydessä?

Itselleni tällaisten päätösten yhteydessä tulee hyvin usein mieleeni ajatus, että “voi kunpa kaikki menisi toivotusti ja asiat tulisi hoidettua vähintään yhtä hyvin, kuin minulle luotetut tehtävät itse hoidan”. Ottaen huomioon digimarkkinoinnin kompleksisuuden ja valtavan roolin koko liiketoiminnalle on huoli varmasti ymmärrettävä ja aiheellinen. Sitten, kun kaikki menee huolista huolimatta hyvin, on fiilis helpottunut.

Millainen yhteistyökumppani sitten olisimme?

Meillä on tietysti oma näkemyksemme millainen yhteistyökumppani haluaisimme olla, mutta asiakkaamme ovat kiitelleet meitä erityisesti seuraavista asioista:

  • Proaktiivisuudesta ja joustavuudesta
  • Suunnitelmallisuudesta ja osaamisesta
  • Tekemisen meiningistä
  • Suvereenista analytiikka osaamisesta
  • Rennosta, mutta ammattimaisesta asenteesta

Paha näitä on mennä kiistämään ja tällaisena itsemme mieluusti näemme!

Tutustu verkkokauppa­palveluihimme

Digiteamin verkkokauppatiimi allekirjoittaneen johdolla lupaa:
Hoidamme verkkokauppaasi kuin omaamme!
Jos haluat kumppanin, joka aidosti välittää liiketoimintasi menestyksestä ja joka on valmis kääntämään menestyksen eteen kaikki mahdolliset kivet, niin jätäthän meille yhteydenottopyynnön. Kiitos!

Ari Salonen

Head of eCommerce

Kokenut verkkokauppias ja digimarkkinoinnin ammattilainen. Tämän luonnehdinnan lisäksi Ari on myös erittäin mukava kaveri. Vuonna 2001 alkaneen verkkokauppias uran lisäksi Ari on osaamisellaan auttanut myös useita suomalaisia yrityksiä ja julkisen sektorin toimijoita menestymään paremmin verkossa. Erityisosaaminen: Verkkokaupan strategiat, myynnin kehittäminen ja digitaalinen markkinointi suunnittelusta toteutukseen.

Lue Arin esittely

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.