fbpx

Google Analytics 4 – Onko kiire päivittää?

Google on julkaissut uuden version Analytics ohjelmastaan nimeltään Analytics 4. Pellin alla on tapahtunut paljon muutoksia ja myös ulkoasu ja raportointityyli on muuttunut. Uusi versio pyrkii hyödyntämään tekoälyä aiempaa enemmän, ennakoimaan käyttäjän kannalta tarpeellisia tietoja ja helpottamaan niiden löytämistä.

En keskity kirjoituksessa ominaisuuksien yksityiskohtaiseen esittelyyn vaan siihen, miten nelosversio vaikuttaa käytännössä markkinoinnin, myynnin ja verkkosivuston sisällön parissa työskentelevien päivittäiseen elämään vai vaikuttaako mitenkään. Nostankin tässä vain pari, mielestäni kiinnostavinta asiaa esille. Niille, joita uusi käyttöliittymä kiinnostaa, tässä on linkki 10min videoon, jossa on esitelty Analytics 4 käyttäjän kannalta oleellisimmat tiedot https://www.youtube.com/watch?v=RhS85WQiBLU

Uusia hyviä asioita

Mittauksen piiriin on saatu uudessa versiossa sellaisia elementtejä, jotka ovat aiemmin vaatineet koodimuutoksia joko sivupohjaan tai Tagmanagerin käyttöä. Nelosessa esim. ulkoiset linkit ja tiedostolataukset saa nyt mittaukseen mukaan hiirenklikkauksella, eikä erillistä koodausta tarvita. Analytics nelosessa tiedot on ryhmitelty hieman eri tavalla, kuin aiemmin, joskin melko intuitiivisesti. Nykyversion käyttäjä löytänee haluamansa pienen hapuilun jälkeen. Painopiste on nimenomaan kaupallisella puolella, vaikka web-analytiikan tarjoamaa tietoa voidaan käyttää erittäin monipuolisesti myös muuten.

Google on siis tuonut tekoälyä nyt myös Analyticsiin ja se näkyy nelosen käyttöliittymässä mm. sillä, että tietoja voidaan saada kaivettua menemättä varsinaiseen raporttiin. Hakukenttään voidaan kirjoittaa kysymysmuodossa haluttu asia ja vastauksen saa saman tien. Tiedon tulkitseminen ja hyödyntäminen vaatii tietenkin asiaan syventymisen varsinaisessa raportissa.

Uutuus on myös ”Analyysikeskus”, jossa voi luoda ja tallentaa valmiiksi haluamiasi räätälöityjä raportteja. Tällaisia ovat esim. ilmaisversiosta aiemmin puuttunut käyttäjien ”Reittianalyysi”, jolla voi analysoida kävijöiden liikkumista sivustolla. Myös uusittu ”ostosuppilo” -toiminto on aiempaa monipuolisemmin muokattavissa. Sitä luovasti ja joustavasti käyttämällä voidaan saada tietoa myös verkkosivuston eri asiakkuusprosessin vaiheessa olevista käyttäjistä ja saada apuja esim. asiakkuuspolun alkupään markkinoinnin mittaamisessa.

Mitä haasteita löysin

Pitkään Analyticsia käyttäneenä suurimmat haasteet tulevat eittämättä olemaan tekoälyn hyödyntämisen opettelussa. Mikään luku ilman kontekstia ei kerro kovinkaan paljon ja voi jopa johtaa harhateille.

Toinen haaste on se, ettei pelkkä Analytics nelosen asentaminen edelleenkään riitä täyden hyödyn saamiseen, vaan se pitää konfiguroida ja datan oikeellisuus tarkistaa säännöllisin väliajoin. Tärkeää on muistaa se, että mikään tekoäly tai automatiikka ei toimi, jos pohjatyö ja suunnittelu on tehty heikosti. Tekoäly ei myöskään pysty laittamaan tietoja oikeaan kontekstiin, eikä tiedoista ole hyötyä, jollei käyttäjä osaa poimia juuri oleellista tietoa ja tulkita sitä oikein.

Kolmas haaste tulee olemaan ehkä enemmän ylläpidollinen.

Satojen sivustojen analytiikan konfiguraatioihin perehtyneenä huomioni kiinnittyi siihen seikkaan, että tapahtumia (=event) ei enää luokitella vaan niille annetaan ainoastaan nimi. Koska mitään standardikäytäntöä alalla ei ole, voi tästä olla seurauksena todellinen kaaos, kun analytiikkaan joutuu perehtymään uusi henkilö. Tähän asiaan törmään tosin nykyäänkin jatkuvasti. Niin Analyticsin, mainonnan tunnisteissa sekä tagmanagerin tagien kanssa. Ilman selkeää nimeämiskäytäntöä ja/tai dokumentaatiota on todella haastavaa tutkia verkkoanalytiikan toimivuutta. Aika näyttää konkretisoituuko pelkoni tämän kanssa.

Kenelle Analytics 4 sitten on?

Tällä hetkellä sanoisin, että Analytics 4.0 palvelee lähinnä aloittelevaa sivustoanalytiikan tulkitsijaa. Se helpottaa hieman edistyneempää asennusta ja kysymystoiminto tietojen etsimistä. Kokeneelle tai syvempää tietoa verkkoliiketoiminnan kehityksestä hakevalla ei Analytics 4.0 versio vielä pysty tarjoamaan.

Kannattaako Analytics 4.0n käyttöönotto?

Kyllä – mutta jos käytät jo nykyistä versiota ja hyödynnät verkkoliiketoiminnassasi saamaasi tietoja, ei mitään kiirettä ole.

Jos aiempaa kokemusta web-analytiikasta ei ole tai nykyinen Analytics-tieto on konfiguroitu ”joskus ja vähän sinne päin” voi uusi versio olla hyvinkin käyttökelpoinen ratkaisu jokapäiväisessä peruskäytössä.

Jollain aikavälillä nelosesta tulee ”uusi standardi”, mutta nykyinen versio tullee olemaan olemassa kuitenkin vielä vuoden-pari. Uusi Analytics kannattaa ottaa käyttöön vanhan rinnalle ja opetella pikkuhiljaa seuraamaan omaan tahtiin.

Mika Mäki

Aikanaan Suomen luetuimmaksi mieheksi tituleeratulla Mikalla on lähes 15 vuoden käytännön kokemus hakukonemarkkinoinnista ja analytiikasta.

Jaa
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Uusimmat

Haluatko lisää luettavaa?

Haastamme, opastamme ja kerromme digitaalisen markkinoinnin ajankohtaisista asioista.